مبانی نظری بهزیستی روانشناختی

بهزیستی,بهزیستی روانشناختی,پیشینه نظری تحقیق بهزیستی روانشناختی,پیشینه ومبانی نظری تحقیق بهزیستی روانشناختی,تحقیق بهزیستی روانشناختی,روانشناختی,مبانی نظری بهزیستی روانشناختی,مبانی نظری تحقیق بهزیستی روانشناختی,مبانی نظری وپیشینه تحقیق بهزیستی روانشناختی
کاربر گرامی هم اکنون در حین مشاهده فایلی با نام مبانی نظری بهزیستی روانشناختی میباشید.

دانلود فایل

پیشینه ومبانی نظری تحقیق بهزیستی روانشناختی توضیحات: فصل دوم (پیشینه ی پژوهش) همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو منبع :                          دارد (به شیوه APA) نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc قسمتی از مبانی نظری متغیر: علی رغم پیشرفتی که در حیطه سلامت و بهزیستی وجود دارد، هنوز تعریف یکسانی از سلامت روان شناختی و بهزیستی روانی اائه نشده است و در واقع هیچگونه اتفاق نظری در اینخصوص وجود ندارد. به عنوان مثال در حالی که بعضی از اندیشمندان ، بهزیستی را معادل شادی و تعادل عاطفی می دانند نظریه پردازان دیگر این سازه را متشکل از ابعاد و مولفه هایی خاص مثل معناداربودن زندگی،نیرومندی روانی و شادی می پندارند(سیف،1386). بعضی دیگرموارد مشمول احساس بهزیستی را رضایت کلی از زندگی، احساس انسجام و پیوستگی در زندگی و تعادل عاطفی بر شمرده اند(کارادمیس،2006 ). بهزیستی روانی بیانگر آن است که افراد چه احساسی از خودشان دارند و شامل پاسخ های هیجانی افراد، رضایت مندی از زندگی و قضاوت درباره کیفیت زندگی می شود. بهزیستی روانی ساختار مهمی است که در سطح پایین منجر به افسردگی و انزوای اجتماعی  و باعث فقدان احساس رضایت و اعنماد به نفس و احساس بوده و به کاهش سلامت روانی و جسمی منجر می شود(کینگ،2001). 2-3-2-2-مولفه های بهزیستی روانی      احساس بهزیستی هم دارای مولفه های عاطفی و هم مولفه های شناختی است. افراد با احساس بهزیستی بالا به طور عمده ای هیجانات مثبت را تجربه می کنند و از حوادث و وقایع پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند، در حالی که افراد با احساس بهزیستی پایین حوادث و موقعیت زندگی شان را نامطلوب ارزیابی می کنند و بیشتر هیجانات منفی نظیر اضطراب، افسردگی و خشم را تجربه می کنند( حسینی،1391).      باید توجه داشت که تجربه هیجانات خوشایند و مثبت همزمان با تجربه ی هیجانات ناخوشایند و منفی صرف کند به همان نسبت زمان کمتری را برای هیجانات منفی باقی می گذارد. از سوی دیگر باید توجه داشت که هیجانات مثبت و منفی حالات دو قطبی نیستند که فقدان یکی وجود دیگری را تضمین کند. یعنی احساس رضامندی مثبت تنها با فقدان هیجانات منفی پدید نمی آید و عدم حضور هیجانات منفی لزوما حضور هیجانات مثبت را به همراه نمی آورد، بلکه برخورداری از هیجانات مثبت خود به شرایط و امکانات دیگری نیازمند است. بنابراین، احساس بهزیستی(شادی ) سه مولفه مجزا و در عین حال مرتبط با یکدیگر را می بایست مورد شناسایی قرار داد: الف) حضور نسبی هیجانات مثبت        ب) فقدان و عدم حضور هیجانات منفی ج) رضامندی از زندگی( حسینی،1391). در مطالعات گوناگون افراد شاد را با ویژگی های زیر تعریف می کنند:      اول آنکه از عزت نفس و احترام به خود بالایی برخوردارند و خودشان را دوست دارند. در یکی از آزمون های عزت نفس با جمله هایی نظیر« من از با خود بودن لذت می برم » و « من ایده های خوبی دارم کاملا موافق هستندِِ. این افراد به اخلاقیات توجه بسیار دارند و عقلانی رفتار می کنند(زنجانی طبسی،1383).      دوم آنکه افراد شاد احساس کنترل شخصی بیشتری را در خود احساس می کنند، آنهایی که انجام امور بیشتر به توانایی های خود می اندیشند تا به درماندگی و ناتوانایی هایی خویش، با استرس بیتشری مقابله می کنند سوم آنکه افراد شاد خوش بین هستند. افراد خوش بین با این جملات موافقت کامل دارند که: «وقتی با کار دیدی روبرو می شوم، انتظار موفقیت در آن کار را دارم». بااین افراد موفق تر، سالم و شادتر از افراد بدبین هستند (زنجانی طبسی،1383).      چهارم آنکه افراد شاد برون گرا هستند و در ارتباط و همکاری با دیگران توانمندند افراد شاد در مقایسه با افراد ناشاد، چه در تنهایی و چه در حضور دیگران، احساس شادی می کنند و از زندگی خود ودیگران، از زندگی در نواحی گوناگون شهری یا روستایی، و یا  اشتغال در مشاغل گوناگون انفرادی و اجتماعی به یک اندازه لذت می برند(زنجانی طبسی،1383). 3-3-2-2-نظریات در خصوص بهزیستی روانی    1-3-3-2-2-نظریه ریف    یكی از مهم ترین مدلهایی كه بهزیستی روانشناختی را مفهوم سازی و عملیاتی كرده، مدل  ریف و همكاران است. ریف بهزیستی روانشناختی را تلاش فرد برای تحقق تواناییهای بالقوه واقعی خود می­داند. این مدل از طریق ادغام نظریه های مختلف رشد فردی عملكرد سازگارانه شكل گرفته و گسترش یافته است (حسینی ،1386). بهزیستی روانشناختی در مدل ریف و همكاران از شش مؤلفه تشكیل شده است: 1-پذیرش خود :  یکی از مولفه های کلیدی بهزیستی، داشتن نگرش مثبت در مورد خود است البته نه به معنای خودشیفتگی یا عزت نفس خیلی بالا و غیر معمول بلکه به معنای احترام به نفسی که بر اساس آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود باشد. بطوری که جانگ ( 1933) و رنز ( 1964 ) تاکید داشتند که آگاهی از کاستیهای خود و نیز پذیرش اشتباهات خویش، یکی از مشخصه های بسیار مهم داشتن شخصیتی کامل و تکامل یافته است. اریکسون ( 1959) بیان داشت که یکی از عوامل یکپارچگی خود، رسیدن به آرامش در عین وجود پیروزیها و شکستها و ناامیدیهای گذشته است. چنین خودپذیری بالایی براساس خودسنجی واقع بینانه، آگاهی از اشتباهات و محدودیتهای خود، و عشق نسبت به خود و دیگران، بنا شده است(نقل از حسینی ،1386). 2-هدف و جهت گیری در زندگی :  توانایی پیدا کردن معنا و جهت گیری در زندگی، و داشتن هدف و دنبال کردن آنها، که تمامی اینها در تقابل با خوشبختی قرار دارند، از وجوه مهم بهزیستی هستند. اولین و روشن ترین نظریه در مورد هدفمند بودن دز زندگی را فرانکل ( 1992) داده است. فرانکل 3 سال بسیار سخت را در اردوگاه نازیها گذراند و در طول این سالها با داشتن اهداف خویش زنده ماند. دید او نسبت به ارتقاء سطح زندگی، اهداف و معنای زندگی آنقدر عمیق بوده که توانسته در سالهای پس از آزادیش، روشی از روان درمانی ( معنا درمانی ) را برای کمک به همنوعانش در یافتن معنایی در زندگی پیدا کند. با استفاده از این روش افراد می توانند در مقابل سختیها و رنجها پایداری و مقاومت کنند(زنجانی طبسی،1383). king

  • پاورپوینت پدر پولدار پدر بی پول

    پدر پولدار پدر بی پول,دلایل موفقیت وانتخاب روش ها,رابرت کیوساکی کاربر گرامی هم اکنون در حین مشاهده فایلی با نام پاورپوینت پدر پولدار پدر بی پول میباشید. دانلود فایل پدر پولدار پدر بی پول رابرت کیوساکیدلایل موفقیت وانتخاب روش ها…

  • بررسی توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت‌بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ

    انگیزش شغلی,بررسی توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت‌بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ,توصیف و اولویت بندی عوامل انگیزش شغلی معلمان تربیت‌بدنی نیشابور براساس نظریه هرزبرگ,معلمان تربیت بدنی,نظریه هرزبرگ کاربر گرامی هم اکنون در حین مشاهده فایلی با نام…

  • معانی ابیات ادبیات پیش دانشگاهی

    آزمون جامع,ابتدایی,امتحان,پاورپوینت,دانلود,دانلود جزوه,دانلود سوال,دانلود فایل,دانلود کتاب,دبستان,دبیرستان,راهنمایی,سوال,طرح درس,کتاب,کنکور,معانی,معانی ابیات,معانی ابیات ادبیات,معانی ابیات ادبیات پیش,معانی ابیات ادبیات پیش دانشگاهی,نمونه سوال کاربر گرامی هم اکنون در حین مشاهده فایلی با نام معانی ابیات ادبیات پیش دانشگاهی میباشید. دانلود فایل در این فایل،معانی ابیات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع سرسختی

    مبانی نظری و پیشینه با موضوع سرسختی,مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع سرسختی کاربر گرامی هم اکنون در حین مشاهده فایلی با نام مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع سرسختی میباشید. دانلود فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعارض والد فرزندی

    پیشینه تحقیق,تعارض والد,فرزندی,مبانی نظری کاربر گرامی هم اکنون در حین مشاهده فایلی با نام مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعارض والد فرزندی میباشید. دانلود فایل توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع…

  • مدیریت منابع انسانی

    آموزش وتوسعه منابع انسانی,ارزشیابی مشاغل,حقوق ودستمزد,طراحی وطبقه بندی مشاغل,مدیریت منابع انسانی کاربر گرامی هم اکنون در حین مشاهده فایلی با نام مدیریت منابع انسانی میباشید. دانلود فایل فصل اول: فلسفه مدیریت منابع انسانی فصل دوم تجزیه ، طراحی وطبقه بندی…

  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *