آموزش مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK

به گزارش مجله وبلاگ فروش، دانش مدیریت پروژه از مباحث مهمی است که اهمیت بالایی در پروژه های کشورمان پیدا نموده و لازمه موفقیت در پروژه های مختلف می باشد.

آموزش مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام کاروکسب، عدم به کارگیری و پیاده سازی درست دانش مدیریت پروژه، از مهم ترین، دلایل ناتمام ماندن پروژه های نیمه تمام و رهاشده در کشور است. در حال حاضر، متوسط زمان اتمام پروژه های ملی کشور، چند برابر بیش از استانداردهای مشابه در جهان است که همین موضوع، دلیل مهمی بر لزوم اجرای مدیریت پروژه PMBOK در نظام اجرایی پروژه های کشورمان است. از سوی دیگر استاندارد PMBOK موسسه PMI، معروف ترین، قدیمی ترین و کاربردی ترین استاندارد مدیریت پروژه در جهان می باشد که در این متن به آنالیز آخرین نسخه این استاندارد، یعنی ویرایش ششم آن و نحوه پیاده سازی آن در پروژه ها می پردازیم.

تاریخچه استاندارد مدیریت پروژه (PMBOK)

عبارت پم باک (PMBOK) از ابتدای کلمات Project Management Body Of Knowledge گرفته شده است و در فارسی به پیکره دانش مدیریت پروژه، یا به صورت ساده تر به دانش مدیریت پروژه ترجمه شده است. در این ترجمه منظور از پیکره دانش، مجموعه ای جامع از اطلاعات و مهارت هاست که برای حرفه ای تخصصی بکار گرفته می گردد.

این استاندارد توسط موسسه بین المللی مدیریت پروژه، یعنی موسسه PMI تدوین شده است. این استاندارد توسط اساتید، متخصصین و مدیران پروژه در اقصی نقاط جهان گردآوری شده و مبنای تدوین آن نیز الگوهای پیروز و تجربه های عملی این افراد بوده است؛ نه فقط مطالب علمی محض.

اولین پیش نویس این استاندارد در سال 1987 تهیه و اولین نسخه اصلی این استاندارد در سال 1996 منتشر شد. آخرین نسخه آن، یعنی نسخه 6 نیز در سال 2017 منتشر شده است.

5 گروه فرآیندی استاندارد PMBOK

گروه های فرآیندی، فرآیندهای استاندارد PMBOK را بر اساس توالی مفهومی آن ها و در قالب چرخه ای به نام چرخه حیات مدیریت پروژه دسته بندی می نمایند. در این استاندارد، 5 گروه فرآیندی به توضیح زیر وجود دارد:

گروه فرآیندی شروعین: که شامل فرایندهای ابتدائی جهت شروع پروژه هستند. ضروری است تا شروع پروژه، در قالب مستندی به نام منشور پروژه و با ثبت ریسک های کلان پروژه، ذی نفعان و دست اندرکاران کلیدی، خلاصه زمان های کلیدی و همچنین بودجه کلی پروژه، مکتوب گردد. همچنین مدیر پروژه، به همراه اختیارات و مسئولیت های وی نیز در این مرحله مشخص می گردد.

گروه فرآیندی برنامه ریزی: که مجموعه فرایندهای لازم جهت برنامه ریزی پروژه را به عهده دارد.

گروه فرآیندی اجرائی: که اجرای برنامه های تبیین شده در برنامه مدیریت پروژه را به عهده دارند. برای اجرای پیروز یک پروژه، باید اطلاعات صحیح، در زمان مناسب، به تیم پروژه ارائه گردد. در این مرحله، کارتیمی و ارتباطات در اولویت فرایندهای گروه فرآیندی اجرائی هستند.

گروه فرآیندی پایش و کنترل: که هدف آن تطابق فعالیت های اجراشده با برنامه های مشخص شده در برنامه مدیریت پروژه می باشد. در این مرحله کنترل محدوده، هزینه های و زمان های واقعی اجرای پروژه با خطوط مبنای مشخص شده در برنامه مدیریت پروژه صورت می گیرید. این امر، یکی از مهم ترین دلایل برای اجرای گروه فرایندی پایش و کنترل در پروژه است.

گروه فرآیندی اختتامی: که شامل فرایند اختتام یک فاز و یا کل پروژه می باشد. اختتام پروژه مستلزم انتها پروژه و کسب تأیید نهایی آن از کارفرمای پروژه است.

10 حوزه دانش استاندارد PMBOK

برخلاف مدیریت پروژه چابک، دومین دسته بندی فرآیندهای 49 گانه مدیریت پروژه، بر اساس حوزه های دانش 10 گانه است. این حوزه های دانش، عبارتند از:

1. حوزه دانش مدیریت یکپارچگی پروژه: اجرای فرایندهای این حوزه دانش، سبب همسازی، یکپارچگی و هماهنگی اجزای گوناگون پروژه می گردد.

2. حوزه دانش مدیریت محدوده پروژه: با اجرای فرایندهای این حوزه دانش، اطمینان حاصل می گردد تمام فعالیت های مشخص شده، (نه کم تر، نه بیش تر، نه غیرازآن) اجراشده است.

3. حوزه دانش مدیریت زمان بندی پروژه: با اجرای فرایندهای این حوزه دانش، اطمینان حاصل می گردد که پروژه و اقلام مختلف آن، در سررسیدهای زمانی مقرر به انتها می رسد.

4. حوزه دانش مدیریت هزینه پروژه: با اجرای فرایندهای این حوزه دانش، اطمینان حاصل می گردد که پروژه در چارچوب بودجه پیش بینی شده به انتها می رسد.

5. حوزه دانش مدیریت کیفیت پروژه: با اجرای فرایندهای این حوزه دانش یقین حاصل می گردد اجرای پروژه با مشخصات کیفی از پیش مشخص شده مطابقت دارد.

6. حوزه دانش مدیریت منابع پروژه: با اجرای فرایندهای این حوزه دانش اطمینان حاصل می گردد که از تمام منابع (انسانی، مواد، تجهیزات، پول و روش اجرای) به بهترین وجه استفاده می گردد.

7. حوزه دانش مدیریت ارتباطات پروژه: اجرای فرایندهای این حوزه دانش اطمینان می آورد که اطلاعات پروژه، به هنگام و به شیوه ای مناسب، فراوری، گردآوری، پخش، نگهداری، رده بندی و توزیع می گردد.

8. حوزه دانش مدیریت ریسک پروژه: مشتمل بر شناسایی و تحلیل سیستماتیک ریسک های پروژه و واکنش مناسب به آن ها به توضیح زیر می باشد.

9. حوزه دانش مدیریت تدارکات پروژه: یعنی تأمین کالاها و خدمات مورجهانز از بیرون سازمان برای اجرای برنامه مدیریت پروژه، بخصوص اقلامی که برون سپاری می شوند.

10. حوزه دانش مدیریت ذی نفعان (دست اندرکاران) پروژه: اجرای فرایندهای حوزه دانش مدیریت ذی نفعان (دست اندرکاران) سبب شناسایی، تحلیل و مدیریت ذینفعان گوناگون داخلی و خارجی پروژه می گردد.

آموزش استاندارد PMBOK

آشنایی با اصول مدیریت پروژه بر اساس استاندارد مدیریت پروژه، PMBOK (نسخه ششم)، قدم اول ورود به جهانی مدیریت پروژه است که اگر علاقه مندید تا این قدم را بردارید، دوره آموزش مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK-V6 را در دستور آموزشی خود قرار دهید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2305

به "آموزش مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOK"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید