صندلی واحد اقتصادی و حسابداری در آژانس های مسافرتی ایران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، سابقه وجود آژانسهای گردشگری در ایران به سال 1319 برمی شود که بعدها درسال 1330به مرور آژانسهای مسافرتی به شکل امروزی شکل گرفتند. در حال حاضر بیش از 3000 آژانس مسافرتی در ایران دارای مجوز الف، ب و پ از ماده 1 آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات گردشگری انفرادی یا ترکیبی مشغول به کار

صندلی واحد اقتصادی و حسابداری در آژانس های مسافرتی ایران

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

می باشند.

اداره آژانسهای مذکور عمدتاً به شکل سنتی می باشد و در بیشتر آنها مدیران همان مالکان آژانس هستند. ساختار آژانسها شامل قسمت های مختلف از جمله فروش بلیط، تور، رزرواسیون، ویزا و اقتصادی می باشد.

ایجاد واحد حسابداری داخلی در شرکت ها

به جهت اهمیت واحد فروش و بازاریابی شاید تمرکز مدیران آژانس ها معطوف بر واحدهای مذکور باشد اما با نگاهی متفاوت و از جنبه دیگر اهمیت واحد اقتصادی و حسابداری (که در حال حاضر در جهان قلب واحدهای تجاری محسوب می گردد) بیش از دیگر واحدها می باشد.

می توان گفت، علت این کم توجهی همان شکل سنتی اداره آژانس ها توسط مالکین است که هر آنچه می فروشند با کسر هزینه های ظاهری، مابقی را سود تلقی نموده و اینطور می پندارند که واحد تجاری آنها درآمدزا و فعال است اما با آگاهی از ویژگی های یک واحد حسابداری اثربخش حتماً نظری متفاوت پیدا خواهند کرد. چرا که باتوجه به رشد فزاینده این صنعت و همراه شدن تکنولوژی و فناوری های روز با آن، سیستم های سنتی مدیریت دیگر پاسخگو نخواهد بود.

از نظر استانداردهای حسابداری تنها تعداد محدودی از آژانسها دارای سیستم های مدرن حسابداری و نظم اقتصادی هستند. در بیشتر آنها به دلیل عدم وجود نظام اقتصادی و حسابداری نمی توان گزارشات قابل قبولی را استخراج کرد. با نگاه سطحی به سیستم اداره آژانس های مسافرتی عمدتاً پردرآمد و فعال به نظر می رسند، اما شاید اگر استانداردهای حسابداری را در آنها بکار بگیریم و میزان حاشیه سود و نهایتاً سود و زیان دوره های مختلف آنها را محاسبه کنیم به نتایج متفاوتی دست پیدا کنیم.

اولین نتیجه این کار می تواند شفافیت عملکرد اقتصادی و همچنین معین شدن حاشیه سود محصولات قابل ارائه در آژانس ها باشد.

متعاقب آن می توان بهای تمام شده محصولات ارائه شده را به درستی محاسبه کرد تا بتوان با کنترل هزینه ها و مدیریت برنامه ها بهای تمام شده را کاهش داد و علاوه بر کاهش قیمت فروش با حفظ حاشیه سود بالا، می توان به رقابت در بازار پویای گردشگری پرداخت.

لازمه این کار در اختیار داشتن نیروهای متخصص و ابزار مناسب کار است که در آمیختن آنها با هم می تواند اثر بخش و مفید باشد. همچنین مکمل این موضوع ایجاد واحد حسابرسی داخلی در شرکت ها می باشد که به تازگی در بیشتر شرکت های پیروز شاهد برپایی این واحد هستیم که بر مدیریت برنامه ریزی های شرکت ها و کنترل و اعمال نظارت بر عملنمودهای آنها، تاثیرات فراوانی دارد. استقرار واحد حسابداری اثر بخش طی مراحل ذیل توضیح داده شده است:

- گام نخست در استقرار واحد حسابداری ساختار سازمانی این واحد است که می بایست با در نظر دریافت ویژگی های این صنعت و طبق الگوی مناسب ساختار مورد نظر را تهیه کرد.

به طور معمول در راس این ساختار مدیر اقتصادی قراردارد و در زیرشاخه های آن به نسبت گستردگی و میزان عملکرد واحد تجاری، رئیس حسابداری، کارشناس اقتصادی و صندوقداران قرار می گیرند.

- سپس با تشریح اهداف و چشم اندازهای مورد نظر می بایست تقسیم وظایف صورت گیرد که لازمه آن در نظر دریافت تخصص، تجربه و توانمندی نیروهاست، ضمن اینکه تعریف کدینگ حسابداری (چگونگی طبقه بندی حسابها) برای این منظور ضرورت دارد.

- نهایتا با دراختیار دریافت این ابزارها و راهنمایی درست آنها می توان در جهت دستیابی به اهداف از پیش معین شده واحد تجاری حرکت کرد.

علاوه بر موارد فوق سیستم حسابداری مدیریت در شرکت های تجاری، امروزه توانسته است صندلی خود را پیدا نموده و تاثیر مناسبی بر تصمیمات مدیران شرکت ها بگذارد.

ما قصد داریم تا در این مقاله طی چند شماره آینده به آنالیز و ارزیابی سیستم های حسابداری و حسابرسی در آژانس های مسافرتی در ایران بپردازیم همچنین ویژگی های استفاده از سیستم های مذکور را همراه با تاثیرات مثبت آنها در واحدهای تجاری را برای شما بیان خواهیم نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1978

به "صندلی واحد اقتصادی و حسابداری در آژانس های مسافرتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی واحد اقتصادی و حسابداری در آژانس های مسافرتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید