آیا شما هم از تنگی نفس رنج می برید؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، هر گونه سختی و فشار در فرایند تنفس در ناحیه قفسه سینه را تنگی نفس می گویند که در حالت معمولی نگران کننده نیست ولی اگر ادامه یافت و خطرات جسمی ایجاد نمود، باید پیگیری شود.

آیا شما هم از تنگی نفس رنج می برید؟

تنگی نفس چیست؟

هر گونه احساسناخوشایند در فرایند تنفس و فشار در ناحیه قفسه سینه یا تنفسدشوار یا پر زحمت را تنگی نفس می گویند هر فرد در شبانه روز به طور متوسط 12بار در دقیقه به صورت ناخودمطلع دم و بازدم انجام می دهد که از آن مطلع نیست،بنابراین وقتی فرد فرآیند تنفس خود را احساس می کند، یعنی تنفس او از حالت عادیخارج شده است و احساس خفگی دارد.

این عارضه در بسکمک از بیماری ها مشاهده می گرددو می تواند علل قلبی مانند نارسایی قلبی، ریوی مانند آسم و عصبی مانند اضطراب داشته باشد. علل ریویمی تواند به دلیل انقباض نایژه ها و انسداد نسبی آنهامانند آسم یا افزایش التهاب و ترشحات مجاری مانند سینه پهلو باشد .

این عارضه بهدنبال هرگونه فعالیت شدیدی که انجام گردد یا هر وزنه سنگینی که شخص بلند می کند، نیز اتفاق می افتد. در این حالت شخص با سر و صدا نفس می کشید، نفس نفس می زند و تقلا می کند وبرای فرو بردن اکسیژن، به سختی تنفس می کند. بعد از مدتی هنگامی که اعصاب آرام شد، تنفس به حالت عادی باز می گردد. این حالت کاملاً عادی است و احساسنگرانی ندارد.

اگرچه تنگی نفس به خودی خود عارضه مهمی نیست اما خطراتجسمی که در پس آن نهفته است باعث نگرانی می گردد. بهتر است با تشخیص علت آن از خطرات نهفته آن به موقع پیش گیری گردد.

علت تنگی نفس چیست؟

  1. آلرژی
  2. آسم
  3. برونشیت
  4. گاهی اوقاتاضطراب می تواند منجر به تنگی قفسه سینه و در نهایت نفس تنگی گردد.
  5. حمله قلبی
  6. بیماری های ریویمانند خروسک، سل و بیماری های قلبی: قلب و ریه در رساندن اکسیژن به بافتهای بدن و دور کردن دی اکسید کربن از آن ها نقش دارند و بروز هر گونه مسئله ای در اینروند، روی تنفس موثر است.
  7. بیماری های سیستمیک مانند کم خونی، بیماری مزمنکلیوی و یا کبدی .
  8. مسائل سیستم عصبی مانند اختلالات عصب و عضله واختلال اضطراب .
  9. چاقی مفرط
  10. مسمومیت با گازمونوکسیدکربن
  11. کاهش فشار خون

علائم این عارضه

  1. اشکال و سختی در تنفس
  2. تنفس بسیار سریع
  3. اشکال در صحبتکردن
  4. نفس تنگی همراهبا درد قفسه سینه، غش، ضعف و حالت تهوع
  5. خس خس کردن سینه
  6. کبودی لب ها وسرانگشتان
  7. نفس تنگی در حالت استراحت
  8. کاهش سطح هوشکمک، اضطراب یا گیجی
  9. ناراحتی قفسه سینه و یا تپش قلب
  10. کاهش وزن
  11. عرق شبانه

درمان تنگی نفس

  1. نوع درمان این بیماری بستگی به عامل زمینه ساز آن دارد. اگرشخص نارسایی قلبی داشته باشد، ممکن است داروهایی مانند قرص های ادرار آور(دیورتیک)، مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، دیگوکسین، و بتابلوکرهابرای او تجویز گردد. اگر نفس تنگی ناشی از آسم یا بیماری ریوی مزمن باشد، ممکن استداروهایی که اسپاسم یا التهاب مجاری هوایی یا اکسیژن را کاهش می دهد، برای درماناین عارضه نیز تجویز گردد. برای عفونت نیز ممکن است آنتی بیوتیک تجویز گردد .
  2. نوع تغذیه می تواند موجب کاهش شدت یا بهبود این بیماری گردد. برخی مواد غذایی، تحریککننده هستند، از جمله اینکه از غذاهای نفاخ و پرحجم، ادویه جات، آب بسیارسرد یا داغ نباید استفاده گردد
  3. تمریناتتنفسی انجام دهید.
  4. تمرینتنفسی دیافراگمی: تنفس دیافراگمی یا تنفسشکمی روشی است که در آن باید قفسه سینه را ثابت نگه دارید هوا را به داخل ببرید و آن را به کمک عضلات شکم،با فشار خارج کنید و این گونه، دیافراگم تان را تقویت کنید تا تنفس تان بهبود یابد .

تنفس دیافراگمی

  1. با پیاده روی سریع روزانه، به استقامت و پایداری تانبیفزایید این کار، تنگی نفس را کاهش می دهد.
  2. در هنگام پیاده روی، از طریق بینی نفسبکشید.
  3. سیگار نکشید. زیراسیگار خطر ابتلا به بیماری قلبی، ریوی و سرطان را افزایش می دهد.
  4. از آلاینده هایمحیطی دوری کنید. تا حد امکان از تنفس مواد آلرژی زا و سموم محیطی خودداری کنید .
  5. اگر چاق هستید، وزن اضافی خود را کم کنید .
  6. از کار و تقلادر ارتفاعات بالاتر از 1500 متری خودداری کنید .
  7. بخور دادن: اگر نفس تنگی تانبه دلیل سرماخوردگی، گرفتگی بینی، یا حتی انسداد مزمن ریوی باشد، بخور دادن بسیار موثر خواهد بود. استنشاق بخار باعث رقیق شدن مخاط می گردد و می توانید با فینکردن یا عطسه به راحتی آن ها را از مجاری تنفسی خارج کنید.
منبع: setare.com
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9021

به "آیا شما هم از تنگی نفس رنج می برید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شما هم از تنگی نفس رنج می برید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید