از نخلستان تا فضای مجازی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، عرق از پیشانی پهن رحمان سرازیر شده و کف دستانش به رنگ طلایی شیره خرما درآمده است. لحظه ای مکث می کند و نگاهی به دستانش می اندازد؛ شیره خرما مثل آینه شده، نور خورشید را بازتاب می دهد. رحمان همراه دو کارگر دیگر، حدود 200 کیلوگرم خرما را در کیسه ها خالی کرده اند و در نیسان بار زده اند به مقصد قشم.

از نخلستان تا فضای مجازی

پدر رحمان در روستای نودژ کرمان نخلستان دارد و خودش هم 10 سالی می شود که در کار تولید و فروش خرما است. بیشتر مشتریان او فروشنده های خرما در کرمان یا استان های همجوار مانند بندرعباس هستند اما چند وقتی می شود که جنس مشتری هایش فرق کرده است. رحمان دست هایش را با لنگ پاک می کند، عرق پیشانی اش را می گیرد و می گوید: قبلا بیشتر مشتری ها از طریق دوست و آشنا یا تماس تلفنی بود اما حالا به خاطر دادن آگهی در فضای مجازی و سایت های تبلیغات آنلاین مانند دیوار از شهرهای دیگر مثل تهران، قشم و ایلام هم مشتری دارم. آنها شماره ام را در این سایت ها پیدا می کنند و تماس می گیرند.

رحمان ماهانه بین 800 هزار کیلوگرم تا یک تن خرما می فروشد که بخشی از آن از طریق فضای مجازی انجام می شود. البته هنوز هم عمده معامله اش با مغازه دارهای کرمان یا شهرهای همجوار است که قبلا با او آشنا بوده اند اما سفارش ها از فضای مجازی هم شرایط قابل قبولی دارد. توسعه اینترنت و بهبود خدمات آن در سال های اخیر باعث شده کشاورزان در مناطق مختلف کشور برای به دست آوردن مشتری به سمت فضای مجازی کشیده شوند. دایره محصولات کشاورزی از سبزی در شهرهای شمالی گرفته تا خرما د ر استان های جنوبی کشور را شامل می شود.

ایران با در اختیار داشتن 240 هزار هکتار سطح زیر کشت، دومین تولیدکننده بزرگ خرمای جهان است و سالانه بیش از یک میلیون تن خرما تولید می کند. ایران پیروز شد در سال 97 حدود 400 هزار تن خرما صادر کند که بیش از 300 میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد. بررسی ها نشان می دهد سالانه 30 درصد محصول خرمای تولیدی کشور به کشورهای اروپایی، شرق آسیا، روسیه، هند و کانادا صادر می شود. در سال 97 میزان تولید خرمای کرمان 170 هزار تن برآورد شد که البته در سال 98 به دلیل طوفان های شدید، باران، نوسانات دمایی و گرمای شدید، حدود 100 هزار تن کاهش پیدا کرد. سطح زیر کشت خرما در کرمان حدود 29 هزار هکتار است و حدود 20 درصد محصول تولیدی ایران در این استان متمرکز شده است.

رحمان تنها کشاورزی نیست که به فروش محصولاتش در فضای مجازی و سایت های تبلیغات آنلاین رو آورده است. با بررسی این سایت ها مشخص می شود که بسیاری از کشاورزان برای فروش بار خرمای خود اقدام به دادن آگهی کرده اند. کریم یکی دیگر از آنها است. حدود 15 سال است که خرید و فروش خرما می کند. می گوید: سه ماه پیش در دیوار آگهی دادم و از آن موقع روزی دو سه نفر تماس می گیرند و خرما سفارش می دهند. بیشتر آنها از بندرعباس یا تهران هستند. مغازه دارهایی هستند که می خواهند خرما را به قیمت عمده بخرند. همین چند روز پیش حدود 100 کیلوگرم به تهران فرستادم.

کریم ادامه می دهد: اگر بخواهم مشتریانم را از رفتن به بازار یا از طریق دوست و آشنا پیدا کنم، باید زمان زیادی بگذارم. اما از طریق اینترنت حداقل جابه جایی ندارم. چند وقت پیش از قشم هم مشتری داشتم. نفس رحمان جا آمده است. نیسان از جاده خاکی به ابتدای جاده آسفالته رسیده و گرد و خاک زرد پشتش پراکنده شده است. می گوید: من خرما را به شکل عمده و کیلویی 20 هزار تومان می دهم. البته بعضی وقت ها ممکن است مشتری نباشد یا بار نباشد. چندماه پیش در سایت دیوار ماشین فروختم. آن موقع دیدم همه جور آگهی در آنجا وجود دارد. به این فکر افتادم بار خرما را هم در آنجا تبلیغ کنم. همین کار را هم کردم و تا حالا توانسته ام مشتریانی از تهران و قشم پیدا کنم.

2121

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7611

به "از نخلستان تا فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از نخلستان تا فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید