اولین اقدام شما بعد از قورت دادن سکه توسط کودک

به گزارش مجله وبلاگ فروش، اگر کودک یک شیء خارجی را قورت دهد علائمی همچون بیرون ریختن بزاق دهان، استفراغ و دل درد را بروز می دهد. اقدامات مهمی برای پیشگیری از عوارض قورت دادن سکه، باید انجام شود.

اولین اقدام شما بعد از قورت دادن سکه توسط کودک

اقدامات لازم و فوری والدین بعد از آنکه فرزندشان سکه قورت داد

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک ،بچه ها نوپا، خردسال و پیش دبستانی ها هر چیزی را که می بینند مثل سکه، باتری، سنجاق و... را در دهان خود فرو می کنند. این کار سریع اتفاق می افتد بنابراین تعجبی ندارد که همیشه بتوانید شرایط را کنترل کنید. شرایط را درک کنید. حتی یک سکه کوچک می تواند یک موقعیت اضطراری باشد، بسکمک از بچه ها سکه های کوچک را قورت می دهند. در این بخش با با بررسی بیشتر و شناخت علائم این شرایط می توانید تصمیم درستی را در کمترین زمان اتخاذ کنید.

نشانه های قورت دادن سکه در بچه ها چیست؟

اگر کودک شما به طور تصادفی یک سکه یا شی را قورت داد، باید مراقب باشید زیرا اگر سکه خورده شده به معده برسد احتمال بسیار زیادی وجود دارد که با عبور از روده از طریق مدفوع خارج شود؛ با این حال، اگر سکه در راستا معده به دام بیفتد، شرایط خطرناکی ایجاد می کند که باید جدی گرفته شود زیرا اگر سکه بلعیده شده، در مری گیر کرده باشد، می تواند باعث بروز علائم متمایزی شود.

مهمترین کار این است که مطمئن شوید که کودک در حال خفگی نیست؛ مشکل تنفس، بلعیدن یا صحبت کردن باعث ترس فوری می شود، بنابراین دقت کنید و مراقب فرزندتان باشید و سریع با اورژانس تماس بگیرید.

علائم قورت دادن سکه توسط بچه ها

  • بزاق دهان کودک به طور مداوم از دهان بیرون می ریزد بیرون ریختن آب دهان مداوم نشان دهنده این است که چیزی درون کودک رخ داده است.

  • سختی در قورت دادن هر چیزی؛ ممکن است غذا و نوشیدنی را حتی اگر گرسنه است بالا بیاورد.

  • کودک از درد گردن یا سینه شکایت می کند.

  • تب ناگهانی ایجاد می شود.

  • هوشکمک کودک کاهش پیدا می کند.

شرایط اضطراری

علائم زیر می تواند یک شرایط اضطراری باشد:

  • کودک نمی تواند حرف بزند و گریه کند و به سختی نفس بکشد.

  • آب دهان کودک بیرون می ریزد و نمی تواند حتی غذا و آب را قورت دهد.

  • کودک سرفه می کند یا با سر و صدا نفس می کشد.

  • احساس خفگی می کند.

  • کودک هوشکمک خود را از دست می دهد و به طور مداوم استفراغ می کند.

اگر شیء خارجی مانند سکه، در روده گیر کرده و دیواره روده را پاره کند علائم مختلفی مانند مشاهده خون در مدفوع رخ می دهد که باعث می شود مدفوع تیره به نظر برسد. همچنین صداهای شکم نرمال نیستند، دل درد و استفراغ اتفاق می افتد.

اما چنانچه اشاره کرده ایم یک کودک می تواند به قورت دادن و خوردن بدون هیچ مسئله ای ادامه دهد اما در چنین شرایطی کودک به طور مداوم سرفه می کند.

ثابت ماندن سکه می تواند باعث التهاب و سوزش بافت های مری و پارگی آن شود که منجر به ایجاد موقعیت های خطرناک بالقوه می شود.

چقدر طول می کشد تا سکه از معده بگذرد؟

در این شرایط وحشت زده می شوید زیرا کودک یک سکه یا یک شیءخارجی دیگر را قورت داده است .80 تا 90 % مواقع، یک سکه یا یک شی کوچک از سیستم گوارشی عبور کرده و باعث آسیب نمی شود و پایان پس از یک یا دو روز از طریق مدفوع از بدن خارج می شود. در این مدت باید مراقب کودک و علائم ظاهری باشید.

اگر کودک بدون هیچ علائمی باشد باید تا دفع سکی یا شیء خارجی صبر کنید. پزشک اطفال در این شرایط توصیه می کند که با دادن ملین ها به کودک برای تسریع فرآیند دفع، خود درمانی نکرده و کودک را مجبور به خوردن غذا نکنید. اگر دچار ترس و وحشت شدید سریع به پزشک مراجعه کنید.

گیر کردن سکه در گلو :

اگر سکه ای از گلو عبور کرده و به دستگاه گوارش برسد معمولا در کمتر از 4 یا 5 روز دفع می شود اما اگر گیر کنند دل درد، سینه درد، ریزش آب دهان، مشکل بلعیدن، استفراغ و تب را القا می کند. در هر یک از این موارد کودک را سریع به مراکز درمانی ببرید.

اقدامات مهم و ضروری پس از بلعیدن شیء خارجی توسط کودک

اقدامات اولیه پس از قورت دادن سکه توسط کودک

اگر علائم قورت دادن یک شی خارجی یا سکه را در کودک مشاهده کردید از انجام اقدامات زیر خودداری کنید:

  • وادار کردن کودک به استفراغ
  • اجبار کودک به خوردن یا نوشیدن

اقدامات اولیه پس از قورت دادن شیء نرم و غیر سمی

اگر کودک چیزی که نرم، کوچک، صاف و غیر سمی را بلعیده است اقدامات زیر را انجام دهید:

حتما مدفوع او را دو تا سه روز بعد چک کنید. این کار را می توان با قرار دادن مدفوع در یک ظرف در بسته و اسپری کردن آب داغ روی آن انجام داد. با انجام این کار، مطمئن خواهید شد که اشیا خارجی بلعیده شده از بدن خارج شده و دیگر جای نگرانی نیست.

غذایی که نرم و حاوی فیبر است را به کودک بدهید. موز گزینه مناسبی برای تحریک سیستم گوارشی کودک است.

به کودک آب زیادی دهید تا بدن او هیدراته بماند. هیدراته ماندن بدن به دفع سکه یا اشیاء کوچک دیگر کمک می کند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر با وجود تمام مراحل ذکر شده در بالا سکه یا شیء بلعیده شده دفع نشود و بیش از 48 ساعت در بدن باقی بماند، وقت آن است که به بیمارستان مراجعه کنید، حتی اگر کودک هیچ نشانه ای از اضطراب را نشان ندهد کدوک را جهت معاینه نزد پزشک ببرید.

پزشک ممکن است دارو تجویز کند و یا برای معین موقعیت دقیق سکه یا شی دیگر، از اشعه ایکس استفاده کند. با این وجود، نیازی به خارج کردن سکه با روش های جراحی نمی باشد.

اگر شی فرو خورده یک سکه نبوده و تیز باشد، ممکن است مجرای معده و روده دچار سوراخ و آسیب شود. بنابراین پزشک آندوسکوپی را پیشنهاد می کند.

توصیه های ایمنی و پیش گیری از قورت دادن سکه:

در انتهای این مطلب که در احترام به درخواست شما کاربران آماده شد برخی از اقدامات احتیاطی که باید برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی انجام دهید، وجود دارد.

اجازه ندهید که هنگام خرید، فرزندتان پول پرداخت کند یا باقی مانده پول خرید(سکه یا اسکناس) را در دستانش نگاه دارد، زیرا ممکن است آن را به دهان برده و قورت دهد. یکی از دلایل دیگر و مهم آلوده بودن پول به میکروب های بسیار است زیرا افراد مختلفی قبل از شما به آن پول دست زده اند.

وسایل کوچک و ریز را از دسترس کودک دور نگه دارید. عروسک ها، ماشین ها و اسباب بازی هایی که قطعات جدا شدنی دارند، می توانند قورت داده شوند و داخل سیستم گوارش کودک گیر کنند پس بهتر است احتیاط کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9235

به "اولین اقدام شما بعد از قورت دادن سکه توسط کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین اقدام شما بعد از قورت دادن سکه توسط کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید