تا به امروز کدام واکسن های کرونا پیروز به دریافت تاییدیه مصرف شده اند؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت به تشریح آخرین شرایط واکسن های کرونا در جهان پرداخت.

تا به امروز کدام واکسن های کرونا پیروز به دریافت تاییدیه مصرف شده اند؟

به گزارش خبرنگاران، طی ماه های گذشته محققین فراوری واکسن از همه روش های مختلف، کار بر روی ویروس کرونا را شروع کردند و این کوشش برای آن است تا هر چه سریعتر به واکسن موثر علیه این بیماری دسترسی حاصل گردد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر بیش از 200 شرکت تحقیقاتی علمی در کشورهای متعدد در حال تحقیق و فراوری واکسن هستند. بعضی از شرکت ها پیروزیت بیشتری داشته و توانسته اند به مراحل مطالعات انسانی نیز برسند و از ابتدای تابستان 1399 کارآزمایی های بالینی روی انسان شروع شده است. قابل ذکر است که فقط واکسن های ژنتیکی احتیاج به زنجیره سرمای مخصوص در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد دارند و بقیه واکسن ها می توانند در دمای معمول یخچال همانند سایر واکسن های موجود استفاده شوند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، واکسن هایی که تا اول دی ماه 1399 پیروز به دریافت تاییدیه مصرف شده اند و یا در شرف دستیابی به تاییدیه نهایی مصرف هستند، عبارتند از:

یک از آنها واکسن فراوریی مشترک شرکت های آمریکایی و آلمانی به نام فایزر-بیو ان تک Pfizer-BioNtech است، این واکسن از نوع واکسن های ژنتیکی است و برای نگهداری و حمل و نقل احتیاج به شرایط حرارتی ویژه حدود منفی 70 درجه سانتیگراد دارد. این واکسن در دو نوبت به فاصله 21 روز تزریق می گردد. در حال حاضر دو کشور آمریکا و انگلستان استفاده از این واکسن را شروع نموده اند و در کشورهای دیگری مانند کانادا، سنگاپور، عربستان، امارات متحده عربی، کویت و بحرین تاییدیه مصرف گرفته است.

واکسن دیگر فراوریی شرکت آمریکایی به نام مودرنا Moderna نیز از نوع ژنتیکی است و استفاده آن از اول دی 1399 در آمریکا شروع شده است. این واکسن برای نگهداری و حمل و نقل احتیاج به حرارت منفی 20 درجه سانتیگراد دارد ولی تا یک ماه می تواند در دمای یخچال 2تا 8 درجه نیز کارایی خود را حفظ نماید. این واکسن نیز 2 نوبت به فاصله 28 روز تزریق می گردد. علاوه بر آمریکا، اتحادیه اروپا برای 160 میلیون دوز از این واکسن قرار داد بسته است.

واکسن فراوریی شرکت چینی به نام سینووک Sinovac نیز از نوع ویروس غیرفعال شده است. این واکسن در کشورهای مختلف مانند ترکیه و برزیل مطالعه بالینی شده است. تعداد زیادی از کشورها برای فراوری مشترک آن مانند برزیل، اندونزی و هند که از فراوری کنندگان عظیم واکسن هستند قرارداد بسته اند. این واکسن در کشور چین در حال استفاده محدود است و اندونزی اولین محموله آن را برای مصرف وارد نموده است. دو نوبت واکسن به فاصله 2 هفته تزریق می گردد و در دمای یخچال از آن نگهداری می گردد.

واکسن دیگر فراوریی شرکت های چینی سینوفارم Sinopharm در شهرهای ووهان و پکن نیز از نوع غیر فعال شده است. در بحرین و امارات متحده عربی تاییدیه مصرف گرفته و تا کنون در کشور چین مصرف شده است. دو نوبت واکسن به فاصله 3 هفته تزریق می گردد و در دمای یخچال نگهداری می گردد.

واکسن فراوریی شرکت چینی کانسینو CanSino نیز بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن است. از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می نماید. مطالعه بالینی در کشورهای عربستان، پاکستان و روسیه نیز در حال اجرا است. این واکسن فقط یک نوبت تزریق می گردد و در دمای یخچال نگهداری می گردد.

واکسن فراوریی شرکت روسی گامالیا Gameleya با نام اسپوتنیک پنج واکسن دیگری است که بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن ساخته شده است و از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می نماید. 2 نوبت از واکسن به فاصله 3 هفته تزریق می گردد. در حال مطالعه جهت فراوری نوع قابل نگهداری در دمای یخچال هستند ولی در حال حاضر واکسن آنها باید در فریزر نگهداری گردد.

واکسن فراوریی شرکت انگلیسی سوئدی آکسفورد-آسترازنکا Oxford/AstraZeneca بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن است و از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می نماید. 2 نوبت از واکسن به فاصله 4 هفته تزریق می گردد. مطالعات این واکسن در کشورهای مختلفی صورت گرفته است و برای فراوری 2 میلیارد دوز واکسن تا انتهای سال آینده برنامه ریزی نموده اند. این واکسن در دمای یخچال نگهداری می گردد.

واکسن فراوریی شرکت آمریکایی جانسون و جانسون Johnson & Johanson نیز بر مبنای استفاده از یک ویروس غیرفعال شده به عنوان حامل آنتی ژن واکسن است که از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل استفاده می نماید. در حال آنالیز ارجحیت و کارایی استفاده یک نوبت و یا دو نوبت واکسن هستند اما آن هم در دمای یخچال نگهداری می گردد.

واکسن فراوریی شرکت آمریکایی نوواوکس Novavax نیز بر مبنای تکثیر بخشی از ویروس در محیط کشت سلولی فراوری می گردد. دو نوبت واکسن به فاصله 21 روز تزریق می گردد که در دمای یخچال نگهداری می گردد. همچنین واکسن فراوریی شرکت بهارات هندوستان Bharat Biotech از نوع ویروس غیرفعال شده است که در حال حاضر مطالعه روی 25 هزار و 800 نفر در گروه سنی بالای 18 سال در حال اجرا است و در ماه های آینده نتایج آن روشن می گردد. این واکسن دو نوبت به فاصله 28 روز تزریق می گردد و می توان آن را در دمای یخچال نگهداری کرد.

به گزارش خبرنگاران، پیش از این دکتر کیانوش جهانپور-سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره فراوری واکسن ایرانی کرونا که 9 دی 99 فاز اول مطالعه انسانی آن شروع شد نیز گفته بود: واکسن کرونای ایرانی هنوز فراوری نهایی نشده است و مراحل کارآزمایی بالینی را طی می نماید و این واکسن از نوع ویروس غیرفعال شده کرونا یا Inactivated coronavirus است که ترکیبات آلومینیوم هم همراه دارد. واکسن بعد از اتمام فاز اول و آنالیز نتایج آن، وارد فاز دوم و سپس فاز سوم کارآزمایی بالینی خواهد شد و در نهایت بعد از اتمام فازهای مطالعه انسانی مجددا آنالیز شده و در صورت دریافت مجوز سازمان غذا و دارو وارد مرحله فراوری انبوه خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین تاکید نموده بود: اگر قرار باشد در حوزه صادرات واکسن کرونای ایرانی اقدام کنیم، می توان برای دریافت مجوز سازمان جهانی بهداشت یا سازمان های مرتبط بین المللی یا کشورهای مقصد برای این واکسن هم اقدام کرد اما، برای استفاده در کشور احتیاجی به مجوز سازمان بهداشت جهانی نیست و همه چیز با مجوز سازمان غذا و داروی ایران انجام می گردد البته؛ ممکن است مستندات برای سازمان بهداشت جهانی ارسال گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9358

به "تا به امروز کدام واکسن های کرونا پیروز به دریافت تاییدیه مصرف شده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا به امروز کدام واکسن های کرونا پیروز به دریافت تاییدیه مصرف شده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید