تکمیل ظرفیت خالی صنایع منتخب معطل 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، مهدی صادقی نیارکی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین معاونت امور صنایع وزارت صمت و ستاد توسعه فناوری نانو گفت: 211 گلوگاه صنعتی شناسایی شده که برنامه ریزی برای برطرف آن ها در دستور کار مراکز توسعه و مراکز توسعه فناوری قرار خواهد گرفت.

تکمیل ظرفیت خالی صنایع منتخب معطل 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی

معاون امور صنایع وزیر صمت با اشاره به تفاهم نامه امروز نیز گفت: هدف از برنامه امروز ارائه و اعلام نیازمندی ها به بخش فناورانه کشور است. ما به دنبال شناسایی و اولویت بندی نیازهای فناورانه و ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری های نوین برای تأمین این نیازها به وسیله توانمندسازی و توسعه بازارِ شرکت های عرضه کننده محصولات و تجهیزات مبتنی بر فناوری های نوین، ارتقای قابلیت های فناورانه بنگاه های صنعتی کشور و همچنین، ارتقای فناوری و جهش فراوری این شرکت ها به واسطه قرار دریافت در زنجیره تأمین شرکت های عظیم داخلی و تسریع در معرفی و به هم رسانی این شرکت ها است.

وی در ادامه گفت: مطابق گزارش بانک مرکزی در 9 ماهه پارسال در هم سنجی با سال 98 رشد 7.8 درصدی فراوریات صنعتی محقق شد. همچنین سال گذشته هفت هزار و 400 واحد جدید صنعتی به بهره برداری رسید که در مقایسه با سال 98 رشد 10 درصدی ثبت کرد.

صادقی نیارکی گفت: پارسال رشد 23 درصدی اشتغال و اشتغال زایی برای 142 هزار نفر به طور مستقیم و رشد 20 درصدی سرمایه گذاری به میزان 207 هزار میلیارد تومان را نیز شاهد بودیم.

وی اظهار داشت: فقط در 30 طرح صنعتی و معدنی در سال گذشته 130 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شد. همچنین پارسال تعداد 40 هزار فقره جواز صنعتی صادر شد که تا به امروز 11 هزار فقره آن به مرحله انعقاد واگذاری زمین در شهرک های صنعتی رسیده و وارد مرحله اجرایی شده است.

صادقی نیارکی یادآور شد: در 16 رشته از 25 رشته فعالیت صنعتی منتخب و اصلی در سال گذشته رشد حاصل شده است که از آن جمله رشد 70 درصدی در بخش لوازم خانگی قابل اشاره است.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: پارسال 3.5 میلیارد دلار داخلی سازی در کالاهایی که پیش تر در آن زمینه ها وارد کننده بودیم، منجر به سرمایه گذاری و انعقاد قرارداد ساخت شد و برای سال جاری نیز داخلی سازی و کاهش ارزبری 3.4 میلیارد دلاری برنامه ریزی شده است.

وی گفت: در صورت تأمین 70 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش جدید، ظرفیت های خالی واحدهای منتخب صنعتی تکمیل خواهد شد که خود منجر به افزایش 15 درصدی فراوری در این حوزه ها می گردد.

ورود فناوری نانو به 18 حوزه صنعتی

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری نیز گفت: اقتصاد مقاومتی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است که جز با توجه به قابلیت های داخلی کشور و جدی گرفته شدن ساخت داخل محقق نخواهد شد. امروز هیچ صنعت و محصولی را نمی توان یافت که از فناوری نانو تأثیر نیافته باشد.

سرکار به مقام چهارم علمی ایران در فناوری نانو اشاره نمود و ادامه داد: در توسعه فناوری تا به امروز 300 شرکت دانش بنیان در حوزه نانو به ثبت رسیده و 750 محصول فراوری شده در بازار داریم.

وی توضیح داد: امروز رسوخ فناوری در صنایع موجود دنبال می گردد تا صنایع کشور برای ارتقای کیفی محصولات داخلی و حفظ بازارهای خود به فناوری نانو توجه ویژه داشته باشند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز فناوری نانو در 18 حوزه صنعتی وارد شده است تا کمک رسان صنایع در تحقق جهش فراوری و جهش بازار باشد، در این راستا 261 پروژه پیروز در بخش صنعتی به خاتمه رسیده و طی 54 جلسه چالش صنعتی برگزار شده در 17 مورد منجر به سرمایه گذاری شده است.

موضوع تفاهم نامه امروز

بر اساس توضیحات معاون امور صنایع وزارت صمت، آنالیز و احصای نیازهای فناورانه گلوگاهی صنعت کشور و به همرسانی محصولات و فناوری های اثبات شده متناسب با نیازهای احصاء شده، بکارگیری و توسعه فناوری های نوین در جهت حل نیازهای صنعتی و جایگزینی اقلام وارداتی با اقلام ساخت داخل، توسعه فناوری های نوین در داخل کشور و همکاری جهت تسهیل فرایند صادرات آن ها، آنالیز و شناخت حوزه های مستعد، فرصت ها و درخواست های فناورانه صنایع کشور و تبدیل آن ها به محصول از جمله اهداف این تفاهم است.

صادقی نیارکی در ادامه معرفی چالش های راهبردی و حل آن ها در قالب برنامه چالش های فناورانه و نوآورانه (innoTEN) و همچنین برگزاری سمینارها و نشست های تخصصی مشترک بین متقاضیان صنعتی و عرضه کنندگان فناوری را از دیگر اهداف این تفاهم نامه عنوان نمود و اضافه کرد: در کنار موارد ذکر شده، آنالیز و معرفی فرصت های فناورانه جهت سرمایه گذاری، هدایت شرکت های دانش بنیان جهت تسهیل در دریافت مجوزها نیز از جمله مواردی است که در این تفاهم نامه دنبال می گردد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد یک جهت 2سویه بین بخش صنعت و حوزه فناوری و فراوری دانش، اذعان داشت: خوشبختانه همکاری خوبی بین این حوزه در کشور ایجاد شده است و امیدواریم با همکاری صاحبان سرمایه در راستای شناسایی نیازهای بخش صنعت و عرضه آن ها به ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، گام های مؤثری را ارتقا کیفیت و کاهش هزینه های فراوری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگاران، برای مشاهده جزئیات این تفاهم نامه به اینجا مراجعه کنید.

تور کیش: تور کیش: سفری هیجان انگیز به مروارید خلیج فارس

بی نهایت اس ام اس: بی نهایت اس ام اس | اس ام اس عاشقانه، جدید، خنده دار

مجله سایه: مجله سایه: گلچینی از بهترین های وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11763

به "تکمیل ظرفیت خالی صنایع منتخب معطل 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل ظرفیت خالی صنایع منتخب معطل 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید