جاذبه های گردشگری محلات؛ هلند ایران، عکس

به گزارش مجله وبلاگ فروش، نکته جالبی که درباره شهرستان محلات احتیاج است بدانید این است که سابقه تاریخی این شهرستان به دوران مادها و روزگار هخامنشیان بر می شود شهری که به هلند ایران معروف شده و اصفهان ، خمین ، اراک و گلپایگان را در اطراف خود جای داده است.

جاذبه های گردشگری محلات؛ هلند ایران، عکس

با تور هلند ارزان از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

این بهشت افسانه ای در اردیبهشت ماه مملو از گلهایی شگفت انگیز می گردد و تبدیل به مکانی می گردد که می توان برای فرار از آلودگی هوای پایتخت آنجا پناه برد. محلات به غیر از باغ گل هایش به معادن سنگهای بی شمارش معروف است و در نمایی خانه هایش سنگ های مرمرین و زینتی اش خودنمایی می نمایند.

گذری بر تاریخچه شهر محلات

با قدم زدن در لندی های شهر مطمئنا بافت قدیمی و آثار باستانی به چشمتان می خورد این شهرستان صدای تاریخ را به گوش می رساند اینجا خورهه محل برآمدن آفتاب است ، مفهوم محل برآمدن خورشید همان خوره در اوستا می باشد و از طرفی کلمه خور در این کتاب به معنی منطقه ییلاقی است این منطقه در شمال شرق محلات واقع شده است.

با آنالیز ها و تحقیقات اجرا شده و آثاری که در دشت و ارتفاعات خورهه کشف شده است نشان از آن دارد که سابقه سکونت این منطقه متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد می باشد.

نکته جالب اینکه هنوز افرادی وجود دارند که در این منطقه شدیدا به دنبال آثار باستانی هستند و هنوز هم که هنوز است در آرزوی کشف یک اثر از دوران هخامنشیان و مادها در بین این منطقه می باشند. بافت سنتی و قدیمی خورهه همچنان خود را حفظ نموده به طوری که خانه هایش با گل و چوب ساخته شده اند.

آسیاب آب محلات (دن کیشوت تنهای شهر)

همانطور که در بخش گردشگری نمناک گفته ایم محلات یکی از شهرستان های سرشار از آسیاب های بادی است شاید می بایست قهرمان معروف کتاب سروانتس دن کیشوت دوباره به آسیاب های بادی شهرستان محلات باز می گشت و نبرد خود را با آن ها ادامه میداد ولی دیگر اثری از آثار این آسیب ها به جا نمانده است.

به گفته یکی از شهروندان:محلات به عنوان شهر آسیاب ها شناخته شده بود زندگی با وجودی که بوی گندم و کاهگل در هم می پیچید جریان داشت ولی امروزه نزدیک به چهار سال است که آسیاب قدیمی و بادی این شهر نابود شده است و پنجمین آسیاب هم در حال تخریب شدن است.

لهجه شیرین پیرمرد محلاتی آسیاب های تخریب شده را یکی پس از دیگری که در هر کلام آن را می کشد نام می برد:آسیاب دوغی ، آسیاب بهرامی ، که عظیمترین آسیاب این شهر بود ، آسیاب جمبیل ، آسیاب آبروئه آسیاب هایی هستند که مورد بی توجهی نهاده شده و از بین رفته اند که اینک پنجمین آسیاب آبی نیز در شروف به تخریب می باشد.

در قدیم از آسیاب های آبی که ارزشمندترین آسیاب های ایران محسوب می شوند برای آسیاب جو ،گندم و سایر غلات استفاده می کردند.

یکی از آسیاب های آبی واقع در استان مرکزی در محلات واقع شده است که در سال 1387 در لیست آثار ملی نهاده شد به علت بی توجهی های اخیر این آسیاب تاریخی مورد بی اهمیتی واقع شده است و از آن جایی که مالک شخصی دارد هنوز هم که هنوز است به تملک در نیامده است و در حال حاضر به تدریج تبدیل به زباله دانی و محسوب می گردد.

متولیان امر عواملی از جمله کمبود اعتبار را بانی این اتفاق می دانند و به نوعی از زیر کار در میروند جای بسی تاسف است که این محل امروزه تبدیل به یک مامن مرغ و خروس ها شده است.

محل قرارگیری این آسیاب در خیابان سرچشمه می باشد. سرچشمه نام عظیمترین پارک جنگلی محلات میباشد که یکی از پر آب ترین چشمه های استان مرکزی است که در شمال این شهر و در دامنه رشته کوه هفتاد قله واقع شده است.

ولی آسیاب آبی این شهرستان در طرح گردشگری سرچشمه قرار نگرفت با جایی که رئیس شورای محلات محمدرضا علی محمد در خصوص گفته:آسیاب آبی محلات جزو طرح گردشگری سرچشمه محلات محسوب نمی گردد و هیچ گونه تملکی نمی تواند به آن داشته باشد.

در جلسه اخیر که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در محل شورای اسلامی شهر محلات انجام شد اینطور به توافق رسیدند که میراث فرهنگی نسبت به سازمان دهی به تملک این اثر با همکاری شورا به شهرداری اقدام کند.

گفته شد این آسیاب یکی از آثار تاریخی و مرتبط با میراث فرهنگی محسوب می گردد و صلاح این است که این اداره با مالکان به توافق رسیده و نسبت به تملک آن اقدامات لازم را انجام دهند.

نکته جالب توجهی که این وسط وجود دارد این است که تا به حال هیچ اقدامی از طرف شهرداری برای نگهداری این اثر به عنوان متولی حفظ بناهای تاریخی در این شهر صورت نگرفته است.

چنار دو هزار ساله محلات

خیابان سرچشمه محلات همچون خیابان ولیعصر تهران با چنار های هزار ساله اش لذت قدم زدن را در آنجا صد چندان می نماید. نشان تاریخی این شهرستان میدان چنار است. چناری که با عظمت و زیبایی اش تنه ای به تاریخ می زند اگر گوش به صدای درخت فرا دهید خاطرات 2 هزار ساله اش را می توانید بشنوید از صدای سنگ آسیاب های آبی تا روزهای کاهگل های نم کشیده دیوارها و صدای امامزاده فضل و یحیی نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام هیچکس خبردار نشد چه بلایی سر این آثار باستانی آمد ولی با این حال محلات به شهر گل ایران معروف است و کوچه باغ های را دارد که همگی سنگ شدند.

غار یکه چاه

این غار یکی از جذاب ترین و طبیعی ترین غارهای شهر محلات به شمار می رود که متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد تا سده های میانه دوران تاریخی بعد از اسلام می باشد. به خاطر پوشیده شدن کف غار از خاک رس جریان آبی در آن قابل مشاهده نیست ، وجود تالار ها ، ستون های زیبا ، استالاگمیت ها دهلیز های شگفت انگیز و دیدنی و استالاکتیت های منحصر به فرد در این غار باعث شده است که زمان زیادی برای بازدید از آن صرف گردد اما با این حال گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب نموده است.

محوطه تاریخی خورهه

معنای خورهه در کتاب اوستا محل طلوع خورشید می باشد محل قرار گیری این محوطه تاریخی در شمال شرق شهر محلات است که به عنوان کهن ترین سکونتگاه انسانی در دوره اشکانیان و پیش از آن به شمار می رود وسعت این محوطه تقریبا سه هزار متر مربع می باشد و تنها دو ستون مدور به ارتفاع 8 متر از آن به جا مانده است. طبق تحقیقات و آنالیز هایی که روی ستون های فرو ریخته به جامانده این بنا اجرا شده است گورستانی کهن و دیواری سنگی در آن کشف شد.

سبک معماری این منطقه به سبک یونانی اجرا شده و به خاطر همین کارشناسان معتقدند ممکن است این منطقه در گذشته های بسیار دور معبد بوده است ولی پس از کنکاش های مختلف ثابت شد که پیش از میلاد مسیح این منطقه به عنوان خانه ای اربابی بنا شده و تا اواخر سلسله اشکانیان مورد استفاده نهاده شده است.

آتشکده آتشکوه

یکی دیگر از آثار باستانی زیبایی شهر محلات آتشکده آتشکوه میباشد آثاری به جا مانده از دوره ساسانیان که در پنج کیلومتری جاده نیم ور و در نزدیکی روستای آتشگاه نیم ور واقع است این منطقه به قدری عظمت دارد که به عنوان یکی از برترین آتشکده های زرتشتیان دنیا محسوب می گردد.

نمای سنگی و آجرهای چهارگوش در ساخت این بنا استفاده شده است نه به خاطر اینکه مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد داخل دیوارهای آن تیر چوبی کار گذاشته شده است و به قدری در ستون های آن ظرافت به خرج داده شده است که هیچ وقت دو بند سنگ های پاستون روی هم قرار نگرفته است.

بوستان سرچشمه محلات

از معروف ترین و پرطرفدار ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری محلات بوستان سرچشمه می باشد اهمیت این پارک به خاطر وجود پر آب ترین چشمه استان مرکزی در دامنه رشته کوه 70 قله یعنی مرتفع ترین نقطه شهر محلات دو چندان شده است.

آخر هفته و در روز های تعطیل این مکان خوش آب و هوا و دلچسب تبدیل به یکی از پاتوق های گردشگران و محلاتی ها میگردد. در این بوستان امکانات بیشماری از جمله شهربازی ، رستوران ، مرکز فراوری و فروش گل و گیاه و سفره خانه سنتی در اختیار گردشگران قرار داده شده است تا یک پکیج کاملی از امکانات را داشته باشند.

دهکده گل و گیاهان زینتی

شاید باور اینکه محلات یکی از عظیم ترین دهکده پرورش گل در کل کشور است برایتان سخت باشد اما باید بدانید محلات دهکده ای با وسعت 110 هکتار در خود جای داده است که در آن انواع گل های زیبا و زینتی پرورش ، تهیه و توزیع می گردد و به عنوان بهشتی تکرارنشدنی برای علاقه مندان به گل و گیاه به شمار می رود.

چشمه های آب گرم

در فاصله 15 کیلومتری از شهر محلات چشمه های آب گرمی نهاده شده اند که از اعماق زمین با درجه حرارت حداقل 50 درجه سانتی گراد در سطح زمین جاری شده و از جمله 26 آب گرم مشهور ایران به شمار می رود.

محبوبیت خاص این چشمه ها به علت داشتن خواص درمانی آنهاست و این امر باعث شده در میان گردشگران خارجی و داخلی هواداران بسیار زیادی را به خود اختصاص دهند. باور اهالی محلات درباره این چشمه ها این است که بیماریهای صفرایی ، کبدی ، کلیوی و گوارشی به طور معجزه آسایی توسط آنها درمان میشوند.

غار آزادخان

این غار باستانی واقع در 10 کیلومتری شمال غرب محلات در شمال روستای سنجه باشی می باشد. آب گوارا و فراوانی در کف این غار وجود دارد که در نتیجه بارندگی هایی که از سقف غار می چکد جاری شده است.

غار شاه بلبل

جدا از اینکه غار شاه بلبل به عنوان یک جاذبه طبیعی محسوب می گردد در میان مردم محلات از قداست و حرمت بسیار خاصی برخوردار می باشد ، محل قرار گیری این غار در ارتفاعات شرق محلات است.

اگرچه این غار به وسعت و قدمت غار های دیگر نیست و شاید نسبت به سایر غار ها اهمیت کمتری دارد ولی به عنوان یک مکان قابل احترام و مقدس در دید مردم محلات شناخته شده است تا جایی که اهالی محلات برای استجابت دعاهایشان به سراغ این غار رفته و نذورات خود را در داخل این غار به نیازمندان می رسانند.

بقعه شاه قلندر

یکی از بناهای تاریخی شهر محلات که در دامنه کوه های محلات و در روستای انجدان واقع است بقعه شاه قلندر می باشد که متعلق به شاه قلندر از رؤسای فرقه اسماعیلیه بوده و تاریخ بنا شدن آن به زمان ایلخانیان برمیگردد. شکل ساختمان این بنای تاریخی و دیدنی به صورت هشت ضلعی است و شما در هر ضلع آن طاق نماهای زیبای آجری و بلندی را مشاهده خواهید کرد.

قلعه جمشیدی

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری یکی دیگر از آثار باستانی چهره محلات می باشد که یادگاری از ایران کهن است. این قلعه نسبت به سایر قلعه های تاریخی در مقابل نفوذ و حملات دشمن جان سالم به در برده و یک زمانی مردم این زاد و بوم را نجات داده است.

این غار شگفت انگیز و جذاب ویژگی های بسیار منحصر به فردی را دارا است و امکاناتی همچون دروازه های چوبی برای حفاظت ، ابزار آلات ضد حریق ویژه و تالاری روی قلعه با ظرفیت حضور 20 نفر تیرانداز از جهات مختلف دارد که گردشگران را مشتاق به بازدید از آنجا می نماید.

پل تاریخی و قدیمی باقرآباد

این پل که قدمت آن متعلق به دوران حکومت قاجاریه می باشد در شهر محلات واقع است که در ساخت آن از سنگ استفاده شده و البته به مرور زمان و در دوره های بعدی اقدام به بازسازی و بازسازی آن نموده اند.

غار سوراخ گاو

غار سوراخ گاو با همین اسم در شمال غربی روستای خورهه واقع است شنیده ها حاکی از آن است زمانی که عشایر لر به این منطقه به خاطر غارت هجوم آوردند مردم اقدام به مخفی کردن وسایل و دارایی های ارزشمند و گرانبهای خود در این غار کردند. جالب است بدانید یک چشمه کم آب در این انتهای این غار به چشم می خورد که بسیار زیبا و دلنشین است.

سد باستانی نیم ور

در فاصله 7 کیلومتری جنوب غربی شهر محلات سد تاریخی به نام نیم ور واقع شده است که با هدف ذخیره سازی آب در دوران ساسانیان بنا شده است. طول این سد معروف هزار متر و عرض آن 9 متر متر می باشد و دقیقا روی راستا رودخانه قمرود و لعل بار نهاده شده است به علت طبیعت سرسبزی که در اطراف این سد حاکم است تفرجگاه جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می گردد و گردشگران در هر زمان بازدید از این سد زیبا را فراموش نمینمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10443

به "جاذبه های گردشگری محلات؛ هلند ایران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری محلات؛ هلند ایران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید