خانه موزه کیتس، شلی کجاست؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خانه نویسنده مشهور انگلیسی، جان کیتس است. این جاذبه تاریخی ادبی، در گرامیداشت دو شاعر برجسته سبک رمانتیسیسم، جان کیتس و پرسی بیش شلی تاسیس شده و موزه آن محل نگهداری بزرگ ترین کلکسیون از یادبود ها، نامه ها، دست نوشته ها و نقاشی هایی است که به این دو شاعر بزرگ و شاعران و نویسندگان دیگری مانند لرد بایرون، ویلیام وردزورث، رابرت براونینگ، الیزابت برت براونینگ و اسکار وایلد تعلق دارد. این خانه موزه در پایین پله های اسپانیایی در شهر جاودان رم قرار گرفته است.

خانه موزه کیتس، شلی کجاست؟

در نوامبر سال 1820، جان کیتس به پیشنهاد دکترها به رم سفر کرد. دکترها امیدوار بودند که آب و هوای گرم رم به کیتس که از بیماری سل رنج می برد، کمک کند و فرایند درمانی اش را بهبود بخشد. جوزف سیورن، هنرمند و رفیق کیتس، در این سفر او را همراهی و تا آخرین روز زندگی اش، از او پرستاری کرد. معروف ترین پرتره جان کیتس و برخی پرتره های شاعران آن دوران، از آثار این نقاش به تعداد می فرایند.

کیتس در 23 فوریه سال 1821 درگذشت و اتاق او به همراه تختی که او در آن جان سپرد، به نام مکانی مقدس در بزرگداشت یاد آن شاعر رنجدیده حفظ شد. مابقی وسایل و کاغذ دیواری های آن جمع آوری و بر اساس قوانین سلامت در قرن 19، سوزانده شد. شلی پس از مرگ کیتس، شعری طولانی در سوگ او نوشت. این شعر به یکی از شعر های باشکوه ادبیات انگلیس تبدیل شد و توجه شاعران آن دوران را به اشعار کیتس جلب کرد.

تلاش ها برای مالکیت آپارتمان دو خوابه کیتس در سال 1903، با تشویق های شاعران آمریکایی، رابرت آندروود جانسون، آغاز شد. این پروژه با همکاری برخی گروه های علاقه مند از کشورهای آمریکا، انگلیس و ایتالیا تا سال 1906 ادامه پیدا کرد و سرانجام در آپریل سال 1909 این خانه به منظور بنایی در یادبود همزمان شلی و کیتس آغاز به کار کرد. اتاق های این بنا را بعدها، خانه کیتس-شلی نامیدند.

در طول جنگ جهانی دوم، مراقبت های ویژه ای از خانه موزه کیتس-شلی به عمل آمد. به خصوص بعد از سال 1943 برای جلوگیری از غارت دارایی های گرانبهای موزه و نابود نشدن کل بنا از طریق نازی های آلمانی، نشانه و تابلو های بنا از سردر آن کنده شد. در دسامبر 1942، دو جعبه از اشیای موزه جهت حفاظت بیشتر، به صومعه ای در مونته کاسینو فرستاده شد و در سال 1944، هنگام رسیدن نیروهای متفقین به رم، آن دو جعبه دوباره به خانه اصلی خود بازگشتند.

کتابخانه خانه موزه کیتس-شلی، محل نگهداری 10 هزار نسخه کتاب در زمینه ی ادبیات است. علاوه بر اتاق های نمایشگاه، دو بالکن بزرگ با نمایی خیره کننده، یک کتاب فروشی و فروشگاه خرید سوغاتی و یک سینمای کوچک برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با موزه و شاعران سبک رمانتیسیسم هم وجود دارد. برای بازدید های گروهی و برگزاری کنفرانس می توانید این خانه موزه را رزرو و همچنین از طریق تماس با سایت موزه، می توانید اتاق ها و بالکن های این بنا را برای مرنام های خصوصی اجاره کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13273

به "خانه موزه کیتس، شلی کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه موزه کیتس، شلی کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید