رایانه کوانتومی که در دمای عادی اتاق کار می نماید

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رایانه های کوانتومی به دلیل قابلیت های خود گزینه ای مناسب برای کنار زدن رایانه های سنتی هستند اما آنها فعلاً قابل استفاده در دمای پایین هستند که این مشکل به وسیله ژاپنی ها رفع شده است.

رایانه کوانتومی که در دمای عادی اتاق کار می نماید

محققان ژاپنی برای تسهیل به کارگیری رایانه های کوانتومی در دمای عادی اتاق به دستاورد فنی تازهی دست یافته اند.

در بعضی رایانه های کوانتومی از فوتون ها برای انتقال ذرات حاوی داده استفاده می گردد. به منظور رمزگذاری اطلاعات و گنجاندن آنها در فوتون ها، الکترون های رایانه های کوانتومی باید در شرایط خاصی قرار بگیرند که تنها در دمای بسیار پایین محقق می گردد. تعامل این الکترون ها با بعضی مواد خاص که نور از آنها ساطع می گردد، باعث انتقال داده ها به وسیله پروتون ها و در نهایت ذخیره سازی و جابجایی آنها می گردد.

یکی از روش های رمزگذاری اطلاعات برای ذخیره سازی آنها در رایانه های کوانتومی، به روش نور قطبی شده در شیار مشهور است. الکترون ها در نوارهای انرژی متفاوتی وجود دارند و شیارهایی بین این نوارها با سطح انرژی پایین ایجاد می گردد. زمانی که الکترون ها در این شیارها نور فراوری می نمایند، الگوهای مدور نور قطبی شده خلق می نمایند که ممکن است به سمت چپ یا راست بپیچند. این ویژگی کایرالیته نام دارد و از آن برای ذخیره سازی و انتقال اطلاعات کوانتومی استفاده می گردد.

مشکل آن است که فرایند یادشده تنها با استفاده از آهن رباهای بسیار قوی و در سرمای صفر مطلق رخ می دهد. لذا فراوری و استفاده از رایانه های کوانتومی در شرایط خاص آزمایشگاهی ممکن است. اما محققان دانشگاه ناگویا راهی را برای فراوری این نور قطبی شده در دمای عادی اتاق یافته اند.

در آزمایش های اولیه از یک دستگاه نیمه هادی تازه برای فراوری این نور در دمای منفی 193 درجه استفاده و تعیین شد در صورت اعمال فشار، نور قطبی شده در هوای گرم تر هم فراوری می گردد. لذا دستگاه تازهی با استفاده از تنگستن دی سولفید کشیده شده بر روی یک بستر پلاستیکی فراوری شد. با خم کردن این ترکیب مواد مورد استفاده در فرایند فراوری نور قطبی شده تحت فشار قرار گرفتند و لذا ساخت رایانه کوانتومی که در دمای اتاق قادر به فعالیت باشد، ممکن شد. این دستاورد مهم علمی به استفاده گسترده تر از رایانه های کوانتومی منجر خواهد شد.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14099

به "رایانه کوانتومی که در دمای عادی اتاق کار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایانه کوانتومی که در دمای عادی اتاق کار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید