سناریوی نمایشی رأی به خلیج فارس، نظرسنجی ساختگی برای کسب درآمد شخصی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران: یک سوری ساکن مالزی با سوء استفاده از احساسات ایرانی ها نسبت به نام خلیج فارس ، این روزها بار دیگر موبایل، ایمیل و شبکه های اجتماعی را هدف گرفته و از این طریق کسب درآمد می کند.

سناریوی نمایشی رأی به خلیج فارس، نظرسنجی ساختگی برای کسب درآمد شخصی

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرنگاران، سه چهار سالی بیشتر از بازی احساسی و روانی عرب سوری ساکن مالزی در ارتباط با عنوان خلیج همیشه فارس نمی گذرد که این روزها مجددا شاهد دست به دست شدن پیامک هایی با مضمونی تکراری اما تعصب برانگیز هستیم.

بمباران پیامکی هفته اخیر در ارتباط با نظرسنجی بر سر عنوان خلیج فارس یا خلیج مجعول ع ر ب و درج نتیجه نظرسنجی بر محدوده مورد نظر روی نقشه گوگل، داستان تکراری و شکست خورده جوان زیرک 30 ساله ای است که حاضر شده برای کسب درآمد، مردم ایران را در برابر عرب های حاشیه خلیج فارس به شکل مجازی قرار دهد.

نزدیک به سه سال از افشای سناریوی شیادانه این فرد و تأکید کارشناسان فضای مجازی بر دوری از بازی زیرکانه این فرد می گذرد اما بعد از مدتی سکوت مجددا شاهد داغ شدن تنور سایت این فرد هستیم.

اخیرا در شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای پیام رسان موبایل و حتی پیامک های گروهی و فردی به کرات شاهد متنی با محتوای خواهشا کپی کنید: فوری فوری ایران دوباره به شرکت گوگل اعتراض کرده به خاطر اسم خلیج فارس که در نقشه گوگل خلیج ع ر ب ثبت شده است. برای همین هم شرکت گوگل اعتراض ایران را قبول کرده و گفته راجع به این دو رای گیری اینترنتی انجام می گیرد که رای هر کدام بیشتر شد به اسم همان ثبت می شود. سریع اقدام کنید همین الان 90 درصد عرب ها رای دارند. 10 درصد ایرانی ها تا وقت رای گیری تمام نشده بشتاب که اگر همت نکنی اسم خلیج فارس برای همیشه به فراموشی می رود. وارد سایت شوید سمت راست دو دایره هست روی خلیج فارس کلیک کنید و بعد بر روی voteکلیک کنید. یک دقیقه بیشتر وقتت را نمی گیرد هستیم.

این سناریو قطعا برای غالب کاربران فضای مجازی آشنا به نظر می رسد. سناریویی که پشت پرده آن تنها یک سال بعد از افتتاح سایت مرتبط با آن (سال 2010) توسط کارشناسان ایرانی فاش شد.

کارشناسان بارها تذکر دادند که این سایت هیچ ارتباطی به گوگل ندارد و در عمل هم شبکه کاربران گوگل به اندازه ای گسترده است که نیازی به راه اندازی سایتی مجزا برای نظرسنجی ندارد و همین کار را اگر از طریق مشترکان جی میل انجام دهد، هم آمار دقیق تری خواهد داشت هم سریعا می تواند به نتیجه مورد نظر دست یابد.

یکی از متخصصان فضای مجازی که گویا تلاش بیشتری نسبت به سایرین برای افشای حقیقت پشت پرده این سایت داشت با مهندسی معکوسی که روی سایت مرتبط با این فراخوان انجام داد، اظهار کرد: متأسفانه برخی بدون اطلاع از نیات صاحب این قبیل سایت ها که کم هم نیستند اقدام به ورود و رأی دادن می کنند اما در اصل ایرانی ها با این کار، تنها با چند میلیون بازدید از صفحه وب مزبور و با کلیک های خود بر روی تبلیغات و لینک های آن، پول را به جیب کسی وارد می کنند که از احساسات آنها استفاده ابزاری کرده است.

هاشمی که برای اولین بار حدود سه سال پیش از هویت گرداننده اصلی این سایت پرده برداشته بود گفت: هُمام القرانی نام صاحب این سایت و از مخالفان حکومت بشار اسد است که احتمالاً به علت تحولات جاری در کشور سوریه از ایران دل خوشی ندارد.

او خاطر نشان کرد: این فرد هر زمان اراده کند نتایج را دستکاری می کند تا ایرانیان بیشتری به رأی گیری تشویق شوند و در نهایت هم اگر بخواهد، در یک اقدام انتقام جویانه نتیجه مورد نظر خودش را برنده اعلام می کند و ممکن است برای آن خبرسازی هم انجام دهد.

از سوی دیگر هیچ نهاد و سازمان حتی بین المللی حق ندارد تا اسامی قانونی ثبت شده را تغییر داده یا فراخوان برای آن اعلام کند چه برسد به این سایت شخصی که به هیچ نهادی وابسته نیست.

ایرانی ها باید بدانند که با هر بار کلیک بر روی سایت این فرد و شرکت در نظرسنجی آن، بر رتبه سایت وی افزوده و رنک آن را در جست وجوگرهایی چون گوگل ارتقا می دهند و همانطور که در عنوان سایت Persian or Arabian gulf دیده می شود، با هر بار جست وجوی این واژه یا مراجعه به سایت آن، عنوان مجعول خلیج ع ر ب بای موتورهای جست وجوگر نام آشناتر می شود و خلیج فارسی کمتر نان داده می شود.

این سایت علاوه بر درآمدزایی مستقیم، آدرس ایمیل بازدیدکنندگان را هم می گیرد تا با فروش آنها به شرکت های تبلیغاتی بتواند منبع درآمدی دیگری هم داشته باشد.

در حالی طی هفته اخیر این پیام مجددا برای شمار زیادی از کاربران ایرانی از طرق مختلف ارسال شده تا شاید بار دیگر با القای روحیه ملی میهنی و برانگیختن تعصب آنان شمار بازدیدکنندگان این سایت را بالاتر ببرد که هم اکنون عنوان خلیج فارس در نقشه های گوگل ثبت است.

به هر ترتیب باید نسبت به فعل و انفعالات فضای مجازی هوشیار باشیم و حداقل در کمک رسانی به افرادی با چنین نیات کمترین نقش را داشته باشیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 302

به "سناریوی نمایشی رأی به خلیج فارس، نظرسنجی ساختگی برای کسب درآمد شخصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوی نمایشی رأی به خلیج فارس، نظرسنجی ساختگی برای کسب درآمد شخصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید