شکایت یک سازمان حقوق بشری به سازمان ملل علیه عربستان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، یک سازمان حقوق بشری به دلیل انتقام جویی مقامات سعودی علیه زندانیان آزادی بیان و مدافعان حقوق بشر از عربستان سعودی شکایت نموده است.

شکایت یک سازمان حقوق بشری به سازمان ملل علیه عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس، سازمان حقوق بشری الکرامه اعلام نمود که که گزارشی درخصوص چندین مورد انتقام جویی در عربستان سعودی و امارات علیه زندانیان آزادی بیان به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه داده است.

براساس قطعنامه 12، 2 ، دبیرکل سازمان ملل متحد گزارشی سالانه به شورای حقوق بشر ارائه می دهد که اطلاعات دریافت شده در مورد انتقام جویی و شکنجه دولت ها علیه زندانیان آزادی بیان را با سازمان ملل جمع آوری می نماید.

بسیاری از افرادی که سازمان حقوق بشری الکرامه با آنها همکاری می کرد همچنان مورد ارعاب و تهدید قرار می گرفتند.

این سازمان در گزارش سالانه خود اطلاعاتی را در مورد سه پرونده مربوط به موارد انتقام جویی دولت سعودی علیه افرادی از جمله دکتر سلمان العوده ، پسرش عبدالله العوده و برادرش خالد ، که به سازمان ملل شکایت نموده اند ، ارائه داد؛ چراکه آنها به سازمان های حقوق بشر و سازمان ملل متحد گزارش دادند که دکتر العوده دستگیر شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته است بدین ترتیب مقامات سعودی دست به انتقام جویی و ارعاب علیه آن ها زدند.

دکتر العوده یکی از مشهورترین مبلغان دینی در عربستان است. مقامات سعودی سلمان العوده را در سپتامبر 2017 طی موج بازداشت علمای دینی دیگر از جمله عوض القرنی و علی العمری را به اتهام تروریستی و توطئه علیه دولت بازداشت کردند.در این میان درخواست هایی از سوی شخصیت ها و سازمان های بین المللی و اسلامی برای آزادی وی مطرح است، اما مقامات سعودی به این درخواست ها توجهی ننموده اند.

العوده از زمان دستگیری در سلول انفرادی بوده و مورد سهل انگاری پزشکی و و تحت شکنجه های شدید جسمی و روانی قرار گرفته است. دادگاه وی تحت 37 اتهام مربوط هنوز در جریان است و پیش از این دادستان کل عربستان خواهان مجازات اعدام برای وی شد.

مقامات سعودی در پاسخ به درخواست های سازمان های بین المللی و حقوق بشر در مورد آزادی سلمان العوده شکنجه و سلول های انفرادی وی را تشدید کردند که این امر منجر به وخامت اوضاع جسمانی و روانی او شد و همچنین وی در ناحیه پا دچار معلولیت دائمی شد.

در گزارش سازمان حقوق بشری الکرامه پرونده سفر بن عبدالرحمن الحوالی زندانی آزادی بیان نیز بوده است که وی از 12 ژوئیه 2018 به صورت اجباری ناپدید و چند هفته پس از انتشار کتابی در انتقاد از گزینه های سیاست خارجی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ، دستگیر شد.

الحوالی به مدت دو ماه در حالت ناپدید شدن اجباری باقی ماند تا اینکه مقامات به خانواده وی اطلاع دادند که او در زندان اداره کل تحقیقات ، تحت ریاست امنیت دولتی در مکه مکرمه، بازداشت شده است. علاوه بر این ، نیروهای امنیتی سعودی چهار پسر و برادرش را به عنوان انتقام و ارعاب وی دستگیر کردند زیرا آنها بازداشت او را به مطبوعات و سازمان های غیردولتی گزارش دادند و از سازمان الکرامه خواستند شکایتی را به سازمان ملل ارائه دهد.

الحوالی در اواسط سال 2005 دچار سکته مغزی شد که احتیاج به جراحی داشت و در سال 2006 بار دیگر دچار سکته مغزی شد و این سکته های مکرر منجر به معلولیت های دائمی وی شد که بر مهارت های ارتباطی و حرکتی وی تأثیرگذاشته است.

مقامات سعودی شیوه انتقام گیری و ارعاب بیشتری را علیه الحوالی و بسیاری از اعضای خانواده وی انجام داده اند. سازمان حقوق بشری الکرامه می داند که دو پسر الحوالی و برادرش به عنوان نوعی مجازات جمعی و در کوشش برای سکوت و تهدید کل خانواده ، دستگیر شد ه اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11726

به "شکایت یک سازمان حقوق بشری به سازمان ملل علیه عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکایت یک سازمان حقوق بشری به سازمان ملل علیه عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید