عمیق ترین اقیانوس در جهان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، اعماق پنج اقیانوس موجود در کره زمین خیلی با هم دیگر فرق دارند. بنابراین، کدام اقیانوس عمیق ترین اقیانوس جهان است؟ و عمیق ترین بخش اقیانوس کجا است؟ برای درک بیشتر در خصوص این موضوعات جالب و شگفت انگیز، مقاله زیر را بخوانید . . .

عمیق ترین اقیانوس در جهان

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

اعماق پنج اقیانوس موجود در کره زمین خیلی با هم دیگر فرق دارند. بنابراین، کدام اقیانوس عمیق ترین اقیانوس جهان است؟ و عمیق ترین بخش اقیانوس کجا است؟ برای درک بیشتر در خصوص این موضوعات جالب و شگفت انگیز، مقاله زیر را بخوانید . . .

عمیق ترین اقیانوس (با عمق میانه) : اقیانوس آرام 4028 تا 4200 متر (13215 تا 14000 فوت)

عمیق ترین بخش : گودال ماریانا (9ر10 تا 11 کیلومتر)

عمیق ترین نقطه : عمق چالش برانگیز (در حدود 91ر10 کیلومتر)

پنج اقیانوس جهان که عبارتند از: اقیانوس اطلس، اقیانوس شمال، اقیانوس هند، اقیانوس آرام و اقیانوس جنوبی با موقعیت ویژه، عمق و مقدار معین می شوند. اقیانوس آرام بزرگ ترین و عمیق ترین اقیانوس در جهان است. آن منطقه ای به سطح 3ر65 میلیون مایل مربع و یا 2ر169 میلیون در کیلومتر مربع را پوشش می دهد که از اقیانوس شمالی تا اقیانوس جنوبی کشیده شده است.

*اقیانوس جنوبی اگر چه دارای عمقی از 4000 تا 5000 متر است اما عمیق ترین اقیانوس در نظر گرفته نمی گردد چون از لحاظ تکنیکی طبقه بندی آن به اسم یک اقیانوس مستقل به وسیله دانشمندان زیادی در کل جهان مورد بحث قرار گرفته است.

موقعیت گودال ماریانا :

با توجه به داده های جغرافیایی، در حدود 46% از آب سطحی زمین متعلق به اقیانوس آرام است. به عبارت دیگر، آن دربرگیرنده 30 درصد از سطح زمین است. یک واقعیت جالب در خصوص اقیانوس آرام، حجم آن است که گفته می گردد 622 میلیون کیلومتر مکعب است. اقیانوس آرام به وسیله خط استوایی که از وسط آن می گذرد، به دو بخش تقسیم می گردد (آرام شمالی و آرام جنوبی).

گزارش های اقیانوس شناسی متعدد پیشنهاد می نمایند که عمق اقیانوس آرام 215ر13 فوت است. علت اصلی برای چنین عمق بزرگی فرو روی یک صفحه اقیانوسی زیر صفحه دیگر است. وقتی دو صفحه اقیانوسی همگرا با هم دیگر برخورد می نمایند، یکی از آنها به سمت پایین و به سمت لایه پوشش حرکت می نماید.

عمق چالش برانگیز در گودال ماریانا، یعنی عمیق ترین بخش اقیانوسی جهان، به وسیله دو هیدرونات به نام های دان والش و جک پیکارد در ژانویه سال 1960 و با استفاده از بسیسکافی به نام تریستا کشف شد. بعداً در سال 2009، موسسه اقیانوس شناسی وودز هول در تحقیق خود از یک وسیله روباتی به نام نرئوس استفاده کرد تا به عمق 10902 متر در منطقه عمق چالش برانگیز برسد.

عمق میانه اقیانوس ها :

اقیانوس آرام : 4028 تا 4200 متر

اقیانوس اطلاس : 3300 تا 3600 متر

اقیانوس جنوبی* : 4000 تا 5000 متر

اقیانوس هند : 3700 تا 3900 متر

اقیانوس شمالی : 1000 تا 1300 متر

هر بدنه آبی دارای عمیق ترین بخشی نسبت به منطقه ها دیگر است. این مورد برای پنج اقیانوس دیگر هم قابل اجرا است. علاوه بر گودال ماریانا، در اینجا لیستی از پنج اقیانوس همراه با عمیق ترین بخش آنها آورده شده است.

عمیق ترین بخش اقیانوس های مختلف :

اقیانوس آرام : 35797 فوت (گودال ماریانا)

اقیانوس اطلس : 28374 فوت (گودال پوئرتو ریکو)

اقیانوس جنوبی : 23736 فوت (گودال ساندویچ جنوبی)

اقیانوس هند : 23376 فوت (گودال جاوا)

اقیانوس شمالی : 17881 فوت (حوضچه اوراسیا)

اقیانوس ها و دریاها همراه با مدخل ها، تپه های دریایی، خورها و خلیج ها اکوسیستم های دریایی را تشکیل می دهند. از این میان، اقیانوس ها بزرگ ترین اکو سیستم ها روی زمین هستند و منطقه ای در حدود 335258000 کیلومتر مربع را پوشش می دهند. کشف عمیق ترین بخش اقیانوس، یک کار کاملاً چالش برانگیز برای دانشمندان است.

با وجود پیشرفت های شگرف در علم و تکنولوژی، این یک واقعیت است که بیشترین بخش های اقیانوس تا به امروز کشف نشده به جای مانده اند. فشار شدیداً بالا، دمای شدیداً پایین و دیگر شرایط نامهربانانه دست یابی به منطقه ها عمیق تر را برای انسان ها چالش برانگیز ساخته اند. دفعات زیادی وسایل روباتیک غیر سرنشین دار برای جمع آوری تصاویر و مطالعه نمونه های اقیانوسی مورد استفاده قرار گرفته اند. همین طور، محققان به مطالعه و کشف بیشتر در خصوص عمیق ترین بخش اقیانوس و هم چنین دیگر منطقه ها اقیانوسی غیر قابل دسترس ادامه می دهند.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14506

به "عمیق ترین اقیانوس در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمیق ترین اقیانوس در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید