فروش محصولات کشاورزی شما با سروبان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، امروزه با رشد جمعیت، کشاورزی و محصولات آن نقش اساسی در تامین نیازهای غذایی، مواد اولیه و امنیت غذایی کشور دارد.

فروش محصولات کشاورزی شما با سروبان

بنابراین همان طور که به افزایش فراوریات محصولات کشاورزی و به کارگیری تجهیزات مدرن توجه می گردد، باید زنجیره انتقال محصولات از زمین کشاورزی تا مصرف نماینده هم مد نظر قرار گیرد.

در کشور ما به علت فاصله زیاد شهرها و روستاها، پراکندگی روستاها و ارتباط کمتر آنها با هم، چالش های زیادی در انتقال محصولات کشاورزی به بازار وجود دارد.

یکی از مسائل دیگری که همواره در بازاررسانی محصولات کشاورزی مطرح است، اختلاف قیمت محصولات از فراورینماینده تا مصرف نماینده بوده و اغلب با زیان کشاورز همراه است.

شرکت کوششگران سرو پایدار پلتفرم بازار تخصصی برای خریدوفروش محصولات کشاورزی ایجاد نموده است. این مجموعه برای کشاورزان و محصولاتشان سه خدمت اصلی بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی انجام می دهد و پل ارتباطی مستقیم بین کشاورز و بازار است. به این ترتیب در این پلتفرم با کوتاه سازی جهت فراورینماینده تا مصرف نماینده، کشاورز درآمد بیشتری خواهد داشت و مصرف نماینده نیز با قیمت کمتری خرید می نماید.

شرکت کوششگران سرو پایدار با نام برند سروبان فعالیت خود را از اردیبهشت 99 آغاز نموده و پشتوانه این آغاز جدی و قدرتمند، سه سال فعالیت و کسب تجربه بوده است.

سروبان، پل ارتباطی مستقیم بین کشاورزان و بازار است و جریان عملیات بین این دو را شفاف و تسهیل می نماید. مجموعه سروبان همان طور که از نامش به معنی نگهبان سرو می توان حدس زد، تمرکز اصلی اش بر حمایت از کشاورزی و کشاورزان است.

اعضای این مجموعه در ابتدا روی بهره وری بیشتر و فراوری بهینه محصولات کشاورزی فعالیت می کردند تا این که با این سوال کشاورزان روبرو شدند: حالا که فراوری محصولات ما بیشتر شده است، بازار آن را چطور پیدا کنیم و محصولات مان را بفروشیم؟ و این گونه بود که کوششگران سرو پایدار تصمیم گرفتند به سراغ ایجاد پلتفرم هایی برای حل این مشکل بروند.

در زمینه ارتباط بین کشاورز و بازار و عرضه محصولات کشاورزی پیش از سروبان نیز فعالیت های زیادی شکل گرفته و با شکست روبرو شده بود.

سروبان قبل از آغاز پلتفرم خود روش ها و مسائل مجموعه های پیش از خود را آنالیز و بهترین نقشه راه را انتخاب کرد.

برای مثال پلتفرم هایی به صورت اپلیکیشن به عنوان دیوار فروش آگهی در حوزه کشاورزی وجود داشتند و بارها شکست خوردند، زیرا خریداران و کشاورزان با این شکل از خدمات آشنا نبودند.

در این روش زبان مشترک و تعاملی بین دو سوی معامله یعنی بازار و کشاورز وجود نداشت. کشاورزان و خریداران در معاملات چالش های خود را دارند و ممکن است متوجه چالش های طرف مقابل معامله نباشند.

سروبان، دغدغه ها و احتیاجمندی های کشاورزان و خریداران را درک می نماید، با اعتمادی که بین آنها به وجود می آورد و به زبان مشترکی که با آنها می رسد، می تواند دو طرف معامله را به هم نزدیک تر کند. به این ترتیب می توان گفت سروبان، زبان مشترک کشاورز و بازار است.

پل ارتباطی کشاورزان با بازار

امروز باگذشت کمتر از یک سال از فعالیت سروبان، 58هزار کشاورز در سراسر کشور ماهانه بین سه هزار تا شش هزار تن از 220 نوع محصول خود را بسته به فصل سال به وسیله سروبان به بازار عرضه می نمایند.

در سروبان، بازارهای هدف فروش محصولات کشاورزی به سه دسته تقسیم می گردد: بازارهای عمده، بازارهای خُرد و بازارهای جزئی و مصرف نماینده.

بازارهای عمده همان صادرنمایندگان، بارفروشان و کارخانه های صنایع تبدیلی هستند و مستقیم از مزارع خریداری می نمایند.

سروبان این بخش از بازار را که پیشتر به صورت سنتی خرید می کردند، به استفاده از پلتفرم سروبان تشویق می نماید تا آسان تر، مطمئن تر و دقیق تر از مزارع قبلی خود و مزارع جدید خرید نمایند.

در بازارهای خرد، سروبان در مناطق 2، 3، 5، 9، 10 و 11 تهران، محصولات کشاورزی را مستقیم از مزرعه

به قفسه های میوه فروشی ها می رساند. در بازارهای جزئی و مصرف نماینده، سروبان خیلی وارد نشده و به صورت برون سپاری این بخش را برعهده استارت آپ های کوچک دیگر گذاشته است.

استارت آپ ها در این بخش برخی از محصولات کشاورزی را که کشاورز می تواند بسته بندی کند (مثل برنج، حبوبات و زرشک) در سوپرمارکت ها و میوه فروشی ها توزیع می نمایند.

چطور بازاریابی محصولم را به سروبان بسپارم؟

کشاورزان می توانند در سامانه سروبان ثبت نام و نوع محصولات کشاورزی خود را ثبت نمایند. سپس سروبان بسته به نوع محصول ثبت شده، چند سوال کلیدی می پرسد. این سوالات براساس احتیاج خریداران به هنگام خرید، طراحی شده اند. خریداران جزئی و عمده نیز پس از ثبت نام، مجوزها و اعتباراتی که دارند را به سروبان معرفی می نمایند تا کشاورزان هنگام مذاکره با خریداران بتوانند به آنها اطمینان و اعتماد نمایند. پلتفرم سروبان، درگاه پرداخت امن را نیز برای دو طرف معامله فراهم نموده است. اگر کشاورز یا خریدار تمایلی به انتشار اطلاعات هویتی خود نداشته باشد، سروبان حساب واسطی را قرار داده است تا برای مثال خریدار هزینه را به این حساب واسط واریز و فروشنده پس از اطمینان از واریز، پول محصول خود را برای خریدار ارسال کند و سپس پول به حساب خودش واریز گردد. در سروبان شما دیگر نگران نحوه انتقال محصولات کشاورزی فراوریشده نخواهید بود، زیرا سروبان با استارت آپ های دیگری برای حمل ونقل بین شهری همکاری می نماید و جابه جایی سفارش ها را به آنها سپرده می گردد.

در حال حاضر بین مزرعه تا خریداران عمده سه تا پنج واسطه وجود دارد و اختلاف قیمت برای محصولات مختلف بین 170 تا 500درصد است و این اعداد برای بازارهای جزئی تر بیشتر هم می گردد. آنچه مسلم است، کاذب بودن چنین قیمت هایی است و سروبان برای تعدیل، کنترل و جلوگیری از نوسان قیمت ها کوشش می نماید.

دغدغه های داخلی و خارجی سروبان

مدیرعامل سروبان در مورد مذاکرات اولیه برای صادرات محصولات کشاورزی به جام جم می گوید: سروبان به صورت مستقیم صادرات محصولات کشاورزی را انجام نمی دهد، در عوض ما در حال مذاکره اولیه با شرکت های مدیریتی صادرات هستیم.

عرفان میرطالبی ادامه می دهد: این مجموعه ها اگر ظرفیت هایی برای تامین محصول پیدا نمایند، می توانند در خارج از کشور بازار خود را پیدا نمایند. چالش آنها تداوم تامین محصول و تامین اقتصادی است که ما برای آنها انجام خواهیم داد.

وی درباره بازار داخلی نیز می افزاید: ما به شدت احتیاجمند معرفی خود به کشاورزان و مزارع هستیم. در ایران چهار میلیون و 300هزار کشاورز و 26هزار روستای بالای 50نفر خانوار، وجود دارد و از طرفی پراکندگی روستاها زیاد است.

این روستاها نیز باید درجریان وجود مجموعه هایی مانند ما قرار بگیرند تا بتوانیم آنها را به بازار و خریداران معرفی کنیم. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی می تواند راهکار های برای معرفی این ظرفیت ها اتخاذ کند.

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10241

به "فروش محصولات کشاورزی شما با سروبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش محصولات کشاورزی شما با سروبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید