قصه گوی خوب مخاطب خود را جذب می نماید

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، رخسانا خان قصه گو و نویسنده کانادایی درباره ویژگی قصه و قصه گوی خوب سخن گفت.

قصه گوی خوب مخاطب خود را جذب می نماید

داور بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی که جوایزی همچون جایزه 10 کتاب مصور برتر نیویورک تایمز، کتاب افتخاری سنگ های پرش، فهرست افتخاری کتاب های برجسته بین الملل USBBY، قصه گویی تورنتو، مرکز کتاب بچه ها کانادا و... را در فهرست افتخارات خود دارد، مطرح نمود: قصه خوب قصه ای است که بر دل و جان نویسنده نشسته باشد و بعد آن را به مخاطبان عرضه کند. داستان خوب این است که بر قلب مخاطب بنشیند. او در انتها روایت، نفس راحتی بکشد.

او در پاسخ به این سوال که قصه گوی خوب کیست، مطرح نمود: قصه گوی خوب می تواند خودش را معرفی کند. او برای این که قصه اش را تعریف کند مجبور نیست از دیگران بخواهد تا دور او جمع شوند. مردم خود به دور او جمع می شوند. او احتیاج به زدن زنگ و یا استفاده از ابزار ندارد. قصه گوی خوب زبان دارد و میمیک صورتش، صوت و صدایش مخاطب را به خود بخواند.

رخسانا خان ادامه داد: یک قصه گوی خوب خودش را تبلیغ می نماید بدون این که احتیاج به کسی یا ابزاری برای معرفی اش باشد.

این داور گفت: یک قصه گوی خوب با زبان بدنش با دیگران ارتباط برقرار می نماید و باید داستانی را تعریف کند که هر انسانی با هر فرهنگی را به داستان خود جلب کند. یادم است در یک جشنواره، هنرمندی پرتغالی را دیدم که نمی توانست با کسی ارتباط بگیرد، همواره ساکت بود، در یک گوشه می نشست. اما یک قصه گو باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد و بتواند در هر جمعی مخاطب را با داستان هایش سرگرم کند. سال قبل در مکزیک داستانی را درباره موسی تعریف کردم و مخاطبان زیادی را جلب کردم. داستان را به انگلیسی تعریف کردم و قرار بود مترجمی هم به من یاری کند اما از او خواستم این یاری را به من نکند و بگذارد مخاطبان و قصه گو با هم ارتباط بگیرند. وی در خصوص لزوم تسلط قصه گویان به زبان بین الملل مطرح نمود: یک قصه گو باید بتواند با همه سخن بگوید و احتیاج به مترجم نداشته باشد.

این قصه گوی بین المللی در ادامه سخنانش اضافه نمود که با ادبیات ایرانی آشناست و در کشور خود آثاری از ایران را مطالعه نموده است. رخسانا خان همچنین کتابی را در کشور کانادا منتشر نموده است که تصویرگر برجسته ایرانی، نسرین خسروی تصویرگر آن بوده است.

او اذعان داشت که در کانادا نیز همچون دیگر کشورها بسیاری از بچه ها از شنیدن قصه محرومند و تنها 10 درصد آموزگاران از این شیوه در آموزش استفاده می نمایند.

قصه گوی اصالتا پاکستانی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از این تکینک در آموزش راه گشاست، گفت: چند سال پیش به مدرسه ای در اطراف تورنتو رفتم که نوجوانان خلاف کاری در آن درس می خواندند. من آنجا داستانی ایرانی را تعریف کردم. وقتی زنگ تفریح شد آن ها می خواستند همچنان قصه را بشنوند. می خواهم بگویم قصه می تواند هر مخاطبی را به خود جلب کند.

لازم به ذکر است رخسانا خان در کنار دیگر داوران بخش بین الملل جشنواره قرار است اثر 13 قصه گو را به قضاوت بنشیند.

بیستمین جشنواره بین المللی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان روز 5 بهمن 1396 در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان به کار خود انتها می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 31

به "قصه گوی خوب مخاطب خود را جذب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه گوی خوب مخاطب خود را جذب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید