ماسوله را ثبت جهانی کنید

به گزارش مجله وبلاگ فروش، اقدامات ثبت جهانی ماسوله 90 درصد اجرا شده و پرونده تدوین شده ماسوله قرار است بعد از اقدامات نهایی در تهران به یونسکو ارسال شود. #ماسوله در رقابت با هگمتانه در تلاش برای ثبت جهانی است.

ماسوله را ثبت جهانی کنید

ماسوله تک نگین تاریخی باقیمانده بی مثال از تاریخ، تمدن، فرهنگ و معماری پیشینیان گیلان است، که در بستر خیال انگیز کوهستان و دشت، با موسیقی روح افزای طبیعتی سبز زندگی می کند.

پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایتی شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونتگاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد.

شهر تاریخی ماسوله به واسطه تاریخچه خاص و معماری بی نظیر خود در سال 86 در لیست موقت ایران برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت؛ با این وجود، هنوز ثبت جهانی این نگین تاریخی محقق نشده است.

محمد سنایی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله در این باره در گفت و گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه ثبت جهانی ماسوله در حوزه میراث فرهنگی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: معتبرترین سند و گواهی از بی همتایی ماسوله در معرفی به مردم جهان و از دگر سو، تضمینی به منظور حفظ و نگهداری در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی آینده خواهد بود، مضاف بر اینکه مزایای بسکمک قبیل کمک های فنی و مادی و عاملی تأثیرگذار بر اقتصاد توریستی استان را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شهر تاریخی ماسوله سال 86 در لیست لیست موقت یونسکو ثبت و از همان زمان تلاش های بسکمک در راستای انجام ثبت جهانی این شهر تاریخی صورت پذیرفت، شرح داد: متأسفانه با وجود تمامی تلاش ها، پرونده های تدوین و ارسال شده، پیروز به کسب تأییدیه و همچنین اخذ مجوز دفتر ثبت جهانی وزارت میراث به منظور دارا بودن شرایط لازم جهت ارسال به مرکز ثبت جهانی یونسکو نشده استکه تداوم این امر عامل بروز نگرانی دوست داران ماسوله در سطح استان و جای جای ایران اسلامی شد.

سنایی بر این باور است که با در نظر داشتن تمامی اتفاقات گذشته، خوشبختانه با علم و یقین صاحب نظران و کارشناسان اداره میراث استان، و نیز دوست داران بی شمار این اثر تاریخی، بر تصدیق وجود ویژگی های بی همتای منظر و شهر تاریخی ماسوله، روزنه های امید به منظور تحقق ثبت جهانی ماسوله هیچگاه خاموش نشد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با اشاره به اینکه در سال جاری، اجماعی استانی با هدف ثبت جهانی ماسوله با حضور نخبگان علمی، فرهیختگان، رجال سیاسی و حمایت اداره کل استان انجام و منجر به تدوین پرونده ای کامل تحت نظارت کارشناسان دفتر ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی کشور شد، افزود: در حال حاضر مراحل نهایی جزئیات تکمیلی و اصلاحی پرونده در حال انجام بوده و امید است به واسطه انجام تمامی تلاش های علمی و دلسوزانه، با توجه به وجود محدودیت سهمیه کشوری در ارسال پرونده، شاهد انجام و تحقق ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در لیست آثار میراث جهانی یونسکو باشیم.

منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله به سبب وجود جاذبه های بی نظیر معماری، طبیعی، تاریخی و همچنین دارا بودن قدمتی 4000 ساله به عنوان میراثی زنده، در سال 1354 به شماره 1090 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

90 درصد اقدامات ثبت جهانی ماسوله اجرا شده و پرونده تدوین شده ماسوله قرار است بعد از اقدامات نهایی در تهران به یونسکو ارسال شود،گفتنی است کارهای ثبت جهانی ماسوله از سال 86 آغاز شده و با توجه به اینکه هر سال تنها یک اثر از ایران ثبت جهانی می شود سال جاری هم در رقابت با هگمتانه در تلاش برای ثبت جهانی است.

شایان ذکر است اعطای تسهیلات بین المللی، افزایش توریستان جهانی و حفاظت در برابر آسیب هایی مانند جنگ و حوادث از جمله مزایای ثبت جهانی است؛ اگر ماسوله ثبت جهانی شود، ورود توریستان به ماسوله مدیریت شده و چیزی به نام پیک ورود توریست نخواهیم داشت تا ماسوله در تمام سال توریستان ثابت داشته باشد.

به گزارش جهانی سفر، شهر تاریخی ماسوله که قدمتش به قرن هشتم هجری قمری (بیش از 700 سال قبل) می رسد با ساختار پلکانی در سال 1354 به شماره 1090 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید، به همین علت و تحقق این مهم جمعی از فعالان اجتماعی با هشتک #ماسوله-را-ثبت-جهانی-کنید این درخواست را در فضای مجازی ترند کرده اند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 17382

به "ماسوله را ثبت جهانی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسوله را ثبت جهانی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید