مشخصات فنی فیس لیفت ایرانیزه پژو 301
به گزارش مجله وبلاگ فروش، ایران خودرو در سال 99 بر روی فراوری یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو 301 با کد فنی K132 مانور می دهد، این صفحه به آنالیز اخبار و اطلاعات این خودرو اختصاص دارد.
اولین تصاویر از ایران خودرو K132 -تیر 99
ساعاتی پیش ایران خودرو طی مراسمی از نسخه نهایی پروژه k132 رو نمایی کرد. این مدل که هنوز نام تجاری آن تعیین نیست بر مبنای پژو 301 ساخته شده است (هرچند ایران خودرو از تایید رسمی این مساله طفره می رود) و قرار است با نسخه به روز شده پیشرانه tu5 به قدرت 115 اسب بخار و گیربکس به روز شده خانواده پژو 206 و پژو 405 روانه بازار گردد.
همچنین در نسخه اتوماتیک احتمالا از تلفیق موتور ef7 توربو و گیربکس اتوماتیک ساخت چین استفاده خواهد شد. گفتنی است که این موتور و گیربکس در واقع برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوچارجر توسعه داده شده است و نصب آن بر روی پلت فرم کا 132 می تواند تلفیقی از قوای محرک دنا (به عنوان آخرین فیس لیفت 405) با اتاق پژو 301 (نسخه به روز شده براساس پلت فرم پژو 206) را ارائه دهد و یک خودرو ترکیبی کاملا جدید را از منظر عدم مشابهت با محصولات پژو را پدید آورد.
نسخه اولیه ایران خودرو K132 که چند ماه قبل با حضور رئیس جمهور معرفی شده بود.
قیمت k132 ایران خودرو - اردیبهشت 99
اخیرا فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در گفت وگوی ویژه خبری از عرضه خودرو خودروی 132 K در بهمن ماه اطلاع داد. آیا با توجه به شرایط موجود عرضه خودروهای جدید به بازار چقدر جدی است؟
یک کارشناس بازار خودرو در پیش بینی درباره نرخ خودرو K132 اظهار کرد: به نظر می رسد نرخ کارخانه ای این خودروی جدید 100 میلیون تومان باشد اما چنانچه قرار باشد این خودرو به بازار عرضه گردد مطمئنا نرخ آن به بالای 200 میلیون تومان خواهد رسید.
آغاز فراوری فیس لیفت پژو 301 در بهمن ماه 99 [به روز رسانی] - اردیبهشت 99
ایران خودرو چندی پیش اعلام نمود که میخواهد در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو 301 را تحت کد فنی IKCO K132 فراوری کند.
این پروژه که با نام K132 شناخته می گردد حاصل کوشش جمعی از مهندسین و مخترعین داخلی بوده و گام بزرگی در راستای داخلی سازی صنعت خودروسازی در کشورمان است.
محصول نهایی این پروژه با دو نوع موتور و در دو گونه گیربکس دستی و اتوماتیک فراوری خواهد شد و گفته می گردد در مرحله اول موتور EC5 و گیربکس دستی خودرو مذکور را همراهی خواهد نمود.
ایران خودرو میخواهد IKCO K132 را با موتور EF7 توبورشارژپلاس و گیربکس اتوماتیک نیز فراوری کند.
براساس اطلاعات منتشر شده فیس لیفت پژو 301 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است.
از جمله امکانات ایران خودرو K132 می توان به فرمان برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ESC, EBA، ABS, HSA, ، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین، سیستم کروز کنترل و سیستم تهویه برقی اشاره نمود.
حال باید منتظر ماند و دید این محصول جدید ایران خودرو با چه قیمتی و در چه تاریخی راهی بازار کشورمان خواهد شد.
اطلاعات اولیه از ایران خودرو K132 - بهمن 98
امروز در جلسه هیات دولت در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو 301 را تحت کد فنی IKCO K132 در حضور رئیس جمهور رونمایی کرد.
اطلاعات فنی چندانی از این خودرو در دست نیست اما آنچه واضح است اینکه در پی تحریم های صنعت خودروسازی و فروش سهام گروه پژو به فیات کرایسلر و تشکیل یک هولدینگ آمریکایی، ایتالیایی فرانسوی، پروژه فراوری پژو 301 در ایران با چالش های فراوانی روبرو شده بود و حالا به نظر می رسد که ایران خودرو راه چاره برون رفت از این شرایط را فراوری نسخه فیس لیفت شده با برند اخصاصی خود تحت عنوان K132 یافته است.
تا زمان نگارش این مطلب، تصاویر چندانی از این خودرو منتشر نشده است اما با نگاهی به تصور نمای داخل که با حضور رئیس جمهور همراه است می توان بر شباهت قابل توجه داشبورد و تریم داخلی با نسخه استاندارد پژو 301 صحه گذاشت.
حال باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو ارائه گردد اما با توجه به داخلی سازی پیشرانه EC5 (نسخه ارتقا یافته TU5) احتمال استفاده از این پیشرانه بر روی ایران خودرو کا 132 بسیار بالاست.
نگاهی به چالش های فراوری پژو 301 در ایران بدون حضور پژو [به روز رسانی] - تیر 98
پژو 301 جزو خودروهای پسابرجامی به شمار می رود و فراوری آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود و قرار بود با قیمتی حدودا 60 میلیون تومان روانه بازار گردد. با این حال پژو تحت تاثیر تحریم های آمریکا از ایران رفت و فراوری 301 معلق شد. اما پس از مدتی پزو 301 در جهت داخلی سازی نهاده شده و قرار شد به فراوری انبوه برسد.
با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، عمده مشکل قطعه سازان در فراوری خودرو پژو 301، قطعات الکترونیکی است که برای این منظور باید صنایع زیرساختی اصلاح شوند. در این زمینه می توان از صنایع دفاعی کشور که از زیرساخت های خوبی برای ساخت قطعات الکترونیکی دارند، بهره گرفت.
مازیار بیگلو در رابطه با پروژه خودروهای پژو 301 که قرار است به دست فراورینمایندگان ایرانی ساخته گردد؛ اظهار کرد: عمده اینکه نتوانسته ایم در قطعات الکترونیکی خودکفا باشیم، این است که قطعات استانداردی که در محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند در ایران فراوری نمی شوند. به طور مثال آی سی های خاص مصرفی در ایران فراوری نمی شوند و البته وظیفه خودروساز و قطعه ساز نیز نیست که این قطعات را فراوری کند.
ایران خودرویی ها پیش تر اعلام نموده بودند پژو 301 با داخلی سازی اولیه 60 درصدی فراوری خواهد شد، حال اینکه 40 درصد باقی مانده از کجا تامین می گردد، در حال حاضر خیلی تعیین نیست.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو اضافه کرد: ایران در سایر صنایع نیز نمی تواند بعضی مواد را فراوری کند. به طور مثال پلی آمید در ایران فراوری نمی گردد لذا در ساخت قطعات پلاستیکی که احتیاج پلی آمیدی است، باید مواد اولیه آن وارد گردد. ورق های بدنه خودرو نیز همگی وارداتی هستند و این در حالی است که ایران خودش فراورینماینده و صادرنماینده آهن است اما نمی توانیم ورقه بدنه خودرو را فراوری کنیم. در قطعات الکترونیکی نیز روال به همین صورت است. اینکه قطعه سازی بخواهد آی سی یا برد الکترونیکی فراوری کند، در هیچ جا مرسوم و در واقع مقرون به صرفه نیست.
وی اظهار کرد: در حال حاضر جلسات خودکفایی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به صورت هفتگی برگزار می گردد. در حال حاضر با توجه به محدودیت ها، راه چاره پیش رو برای برطرف این مشکل این است که صنایع زیر ساختی اصلاح شوند. این امکان وجود ندارد که قطعه ساز بتواند قطعات خاص یا مواد اولیه مورد احتیاج را خودش فراوری نمایند. مذاکرات خوبی با صنایع دفاع اجرا شده است؛ چرا که زیرساخت های خوبی در ساخت قطعات الکترونیکی همچون آی سی ها یا ترانزیستورهای خاص که مورد استفاده در ساخت قطعات الکترونیکی هستند در صنایع دفاع وجود دارد.
بیگلو اضافه کرد: همچنین قرار است که در صنایع معدنی نیز همچون مس، آهن، آلومینیوم و آلیاژهای خاص که در کشور فراوری نمی شوند و وارداتی بوده، به خودکفایی برسیم. سازمان گسترش در این قضیه بسیار خوب فعالیت را آغاز نموده است. البته باید این را هم در نظر بگیریم که همه این فعالیت ها زمان بر و هزینه بر بوده و این سرمایه بری توسط خودروسازان و قطعه سازان امکان عملیاتی شدن ندارد اما بسیار امیدواریم که نتایج مطلوبی از سوی همکاری سازمان گسترش حاصل گردد.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه های خودرو با بیان این که در خصوص فراوری خودروهای پژو 301، تعدادی محدودی از مواد اولیه و قطعات استاندارد باید وارد گردد گفت: ما نمی توانیم دور خود دیوار کشیده و تصور کنیم که در یک جزیره زندگی می کنیم. برای ساخت این محصول نیز قطعاً به واردات بعضی قطعات و مواد اولیه احتیاج داریم؛ چرا که فراوری آن در ایران مقرون به صرفه نبوده یا امکانات و تکنولوژی آن وجود ندارد. در این خودروها عمده تفاوت با سایر محصولات خودرویی این است که از ابتدای آغاز پروژه و زمانی که قرار شد این خودرو فراوری گردد، عمق خودکفایی آن معادل خودروهای پر تیراژی نهاده شد که سال های زیادی است در ایران فراوری می شوند.
وی یادآور شد: این پروژه کاملاً به دست قطعه ساز ایرانی انجام می گردد. اولین باری است که فراورینمایندگان ایرانی (خودروسازان، قطعه سازان و…) دور هم جمع شده و هیچ شریکی خارجی هم وجود ندارد. البته اگر سازمان گسترش در پروژه های خودکفایی به نتیجه برسد، قطعاً از همان مواد اولیه و قطعات استانداری که در داخل فراوری می شوند، استفاده خواهد شد.
بیگلو گفت: تا به امروز دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی سازی 80 درصدی در خودرو پژو 301 محقق شده و اگر بعضی زیرساخت های مربوط به صنایع مادر آماده گردد، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.
طبق اطلاعات فعلی می توان گفت که علیرغم شدت تحریم ها، ایران خودرو برای عرضه نسخه داخلی سازی شده پژو 301 مصمم است و براساس پیش بینی ها، این خودرو در نیمه دوم امسال معرفی خواهد شد.
پژو 301 در داخل کشور رقبایی عمدتا چینی. که ماشین هایی همچون مانند دنا پلاس، سراتو1600 برلیانس h330، جک j5 بسترن f5 ام وی ام 550 وآریزو 5 دانست. رقبای چینی 301 طبق معمول از امکانات رفاهی بیشتری بهره می برند. اما این محصول مالی پژو برای پیروزی در بازار ایران می تواند به قیمت پایین تر و قوای محرکه بهتر خود تکیه کند.
راه اندازی خط آزمایشی پژو 301 ظرف یک تا دو هفته آینده [به روز رسانی] - بهمن 98
مدیرعامل ایران خودرو گفت: خط آزمایشی پژو 301 ظرف یک تا دو هفته آینده رونمایی و کار آن از سه ماه نخست سال آینده آغاز خواهد شد.
هاشم یکه زارع، در خصوص شرایط فراوری پژو 301 گفت: در رابطه با فراوری پژو 301 ظرف یک الی دو هفته آینده از خط آزمایشی این خودرو رونمایی خواهیم کرد و در محدوده ای که متعاقبا اعلام می کنیم بدون اتکا به پژو به فراوری انبوه می رسد.
گفتنی است که فراوری پژو 301 با رقم 10هزار دستگاه آغاز می گردد و به مرور به 100 به 250 هزار دستگاه در سال خواهد رسید. این نکته را باید گفت که خط فراوری این خودرو در سه ماه اول سال آینده کار خود را آغاز کند.
85 درصد از محصولات پژو 2008 تحویل مشتریان شد
وی ادامه داد: در حال حاضر داخلی سازی پژو 301 به حدود 60 درصد رسیده است اما زمانی که فراوری انبوه آن آغاز گردد به 80 درصد نیز خواهد رسید. نمی توان گفت که داخلی سازی برای 301 به صورت کامل انجام می گردد و نهایتا این رقم به 80 الی 85 درصد می رسد. در خصوص پژو 2008 نیز تعداد دستگاه هایی را که فروختیم تحویل خواهیم داد و 85 درصد مشتریان خودرو خود را تحویل گرفته اند. در برنامه های فراوری، پژو 2008 را نیز در آینده داریم اما این کار بعد از پژو 301 انجام خواهد شد.
ساخت داخل قطعات های تک
یکه زارع در رابطه با ساخت قطعات های تک اظهار کرد: تاکید بر این است که ساخت داخل قطعات های تک نیز به خوبی انجام گردد. گفتنی است که صنایع دفاع نیز ظرفیت های خوبی دارد و با ما جلسه ای داشتند و از این ظرفیت ها نیز استفاده می کنیم. برای ساخت داخل قطعات باید سرمایه گذاری صورت پذیرد و حتی قطعاتی که از نظر توجیه مالی، ساخت داخل آن ها به صرفه نیست با این وجود و با توجه به شرایط خاص باید انجام گردد.
مبنای قیمت گذاری خودروها
وی در خاتمه به ذکر نکاتی در خصوص قیمت گذاری خودروها پرداخت و گفت: طبق قانون، هر قراردادی که وجود دارد، زمان تحویل مبنای قیمت ها است. به عنوان مثال اگر خودرویی در مهر سال گذشته ثبت نام شده باشد با همان قیمت مهر سال گذشته به مشتری تحویل داده خواهد شد. این نکته که گفته می گردد مبنای قیمت ها بر اساس قیمت های بهمن سال گذشته است صحیح نیست. فروش های فوری نیز بر اساس قیمت روز خواهد بود و در این نوع فروش ها مبنای قیمت نیز همان زمان تحویل خواهد بود.
منبع : دیجیاتو
منبع: آی تابناکbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت