مسائل برقی ریرا چیست؟ پلت فرم برق و شبکه تازه ایران خودرو راهگشا است؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مسائل برقی ریرا از جمله ایرادات این خودرو هنگام تست ریرا به وسیله خبرنگاران بود. به گفته ایران خودرو، ریرا از پلت فرم نو برق و الکترونیک این شرکت با نام IKBCM استفاده می نماید. مسائل برقی مختلف در خودروهای داخلی مانند تارا، دنا پلاس، شاهین و… باعث ایجاد نارضایتی مصرف کنندگان این محصولات شده است. روشن شدن گاه و بی گاهِ چراغ چک، احتراق ناقص و… از مهم ترین مسائل برقی خودروهای داخلی هستند. اما پلت فرم IKBCM چگونه قرار است این مسائل را بر طرف کند؟ خودرو ریرا در نهایت قابل اعتماد خواهد گردد؟

مسائل برقی ریرا چیست؟ پلت فرم برق و شبکه تازه ایران خودرو راهگشا است؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: مسائل برقی ریرا از جمله ایرادات این خودرو هنگام تست به وسیله خبرنگاران بود. تنها اندکی پس از خروج شرکت پژو به عنوان مهم ترین شریک تجاری ایران خودرو پس از تحریم ها، مسائل برقی خودروهای این شرکت شروع شد. حتی اگر در یک خودرو از برترین موتور و گیربکس هم استفاده گردد، این شبکه برق و الکترونیک خودرو است که باید آنها را کنترل کند.

مسائل برقی ریرا اما با وجود استفاده از شبکه نو برق و الکترونیک همچنان وجود دارد. آن چنان که در خودرویی که برای تست در اختیار خبرنگاران قرار گرفته بود، اتصالی چراغ ها، دوربین، مانیتور، احتراق ناقص پیشرانه و… مشاهده شد. معین نیست که آیا این مسائل پیش از رسیدن به دست مشتریان قابل برطرف شدن هست یا خیر؟

مسائل برقی محصولات ایران خودرو چیست؟

تارا و دنا پلاس به عنوان سردمداران ایرادهای برقی در محصولات ایران خودرو به شمار می روند. چنان که گزارش های مستند زیادی از نارضایتی مردم از سیستم های برقی این خودروها به خبرنگاران گزارش شده است. روشن نشدن، خاموش نشدن، از کار افتادنِ فرمان برقی، خراب شدنِ سیستم مالتی مدیا، روشن شدن چراغ های ABS، کنترل پایداری و از مدار خارج شدنِ آنها از جمله این مسائل هستند. ضعف کوئل ها و خام سوزی موتور نیز از دیگر مسائل برقی فراگیر این خودروها است.

مسائل برقی محصولات ایران خودرو ناشی از چیست؟

زمانی که پژو به عنوان شریک تجاری در کنار ایران خودرو حضور داشت، پکیج EMS (کامپیوتر، سنسورها، دسته سیم ها و…) از شرکت بوش تامین می شدند. بعلاوه سیستم برقی خودروها ساختار ساده تری داشت، چراکه خودروها امکانات برقی چندانی نداشتند. نرم افزار EMS نیز به وسیله شرکت بوش نوشته شده بود.

اما با خروج پژو از ایران و اضافه شدن امکاناتی مانند VVT، گیربکس اتوماتیک، سانروف، آینه های برقی جمع شو، سیستم مالتی مدیا و اضافه شدن استانداردهای نو آلایندگی، مسائل برقی محصولات ایران خودرو هم شروع شد. با اضافه شدن استانداردهای 85 گانه، مانند سیستم کنترل پایداری، دی لایت، سنسور فشار و دمای تایر و… این مسائل به اوج خود رسیده اند. چرا که شبکه برق خودروها قدیمی است و زیرساخت مناسب برای اضافه شدنِ نودهای نو را ندارد. از سوی دیگر دسته سیم موتور و اتاق خودرو نیز از انواع بی کیفیتی انتخاب می شوند که خیلی زود مستهلک شده، و دچار نوسان و قطعی در بخش های مختلفی می شوند. خراب شدنِ دسته سیم های موتور، گیربکس، اتاق، خام سوزی موتور، روشن شدن چراغ چک، چراغ ABS، چراغ سیستم کنترل پایداری و بروز اختلال در عملکرد آنها از مهم ترین ایرادات برقی خودروهای ایران خودرو است.

لرزش موتور از مسائل ریرا

یکی از مسائل برقی ریرا، لرزش موتور و ریپ زدن این خودرو دست کم در نمونه مورد آنالیز از سوی خبرنگاران است. لرزش موتور ریرا به حدی زیاد است که باعث لرزش کابین خودرو می گردد. با قرار دادن یک بطری آب روی موتور ریرا متوجه شدیم که لرزش موتور ریرا آنقدر زیاد است که بطری می افتد!

با روشن شدن سیستم تهویه و به کار افتادن کمپرسور کولر، این لرزش شدت بیشتری هم می گیرد. پس از تحت فشار قرار گرفتن خودرو در ترافیک نیز متوجه ریپ زدن خودرو در دورهای پایین شدیم. ایراد لرزش و ریپ زدن به سیستم سوخت رسانی مربوط است و با توجه به نو بودن شمع های خودرو می توان این مشکل را به کوئل ها و دسته سیم موتور ربط داد و آن را از مسائل برقی ریرا برشمرد. مشکل ریپ زدن و احتراق ناقص یک ایراد فراگیر در موتورهای EF7 است. حالا به نظر می رسد این مشکل به ریرا هم منتقل شده است.

احتراق ناقص باعث افت شدید شتاب خودرو، لرزش و مصرف سوخت بالا می گردد. چنان که با ریرا مصرف سوخت 20 لیتر در هر 100 کیلومتر را به صورت اسمی تجربه کردیم. کامپیوتر خودرو نیز مصرف سوخت 15 لیتر در 100 کیلومتر را ثبت کرد.

اتصالی و هنگ کردن در ریرا

یکی دیگر از مسائل برقی ریرا ایراد اتصالی چراغ های دنده عقب خودرو و چشمک زدن آنها هنگام دنده عقب رفتن است. روشن شدنِ چراغ های مه شکن عقب به همراهِ چراغ ترمز نیز از دیگر مسائل ریرا است.

مانیتور ریرا نیز باوجود کیفیت خوب تصویر گاهی اوقات هنگ می نماید. در این هنگام تصویر دوربین ها نمایش داده نمی شوند و به جای آن مانیتور روی تصاویر پیشین قفل می گردد.

قفل مرکزی خودرو ریرا نیز پس از مدت کوتاهی از کار افتاد و ریموت خودرو عمل نمی کرد. در صندوق عقب ریرا گاهی از روی دستگیره در باز نمی گردد و سنسور پا هم عمل نمی نماید. آینه های خودرو با ریموت جمع نمی شوند و باید با دکمه روی دستگیره در، آن ها را جمع کرد.

تاخیر در ادوات برقی

یکی دیگر از مسائل برقی ریرا تاخیر در هنگام استفاده از ادوات برقی است. برای نمونه وقتی می خواهید دسته دنده الکترونیکی خودرو را روی حالت های مختلف قرار دهید، باید چند بار کوشش کنید. ترمز پارک برقی هم گاهی به چندبار فشار دادن برای خلاص یا درگیر شدن احتیاج دارد.

رادار نقطه کور خودرو نیز خطای زیادی دارد. گاهی اوقات این رادار وجود سوژه، در نقاط کور را تشخیص نمی دهد و گاهی هم بدون وجود هیچ سوژه ای، بوق هشدار را فعال و چراغ روی آینه را روشن می نماید.

آیا مسائل برقی ریرا بر طرف می شوند؟

شبکه برق و الکترونیک IKBCM برای اولین بار روی ریرا استفاده شده است. با توجه به تجارب پیشین، پیش بینی می گردد که این شبکه در ابتدای عرضه، با مسائلی روبه رو خواهد شد. اما موضوع اینجاست که سیستم EMS بیشتر خودروهای چینی موجود در ایران از شرکت بوش تامین می شوند. در حالی که ریرا از EMS و تجهیزات برقی یک شرکت چینی استفاده می نماید.

اگر در ریرا از دسته سیم های با کیفیتی استفاده شده باشد و کیفیت تجهیزات الکترونیکی آن بالا باشد، این مسائل تا حدی قابل برطرف است. اما با توجه به اضافه شدن نودها و امکانات نو در ریرا، اگر مانند دیگر خودروهای این شرکت از تجهیزات و دسته سیم های ضعیفی بهره گرفته شده باشد، ایران خودرو باید خود را حسابی آماده بر طرف کردن مسائل برقی ریرا کند.

منبع: بیت ران
انتشار: 15 شهریور 1403 بروزرسانی: 15 شهریور 1403 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 29436

به "مسائل برقی ریرا چیست؟ پلت فرم برق و شبکه تازه ایران خودرو راهگشا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل برقی ریرا چیست؟ پلت فرم برق و شبکه تازه ایران خودرو راهگشا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید