معرفی دبیر جایزه جلال و برگزیدگان جوایز سروانتس، گیلر و شاتوبریان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران - گروه فرهنگ: در این هفته گزارش یک هفته با کتاب 7 خبر خارجی و 5 خبر داخلی دارد. البته باید تعطیلی روز یکشنبه این هفته را هم در نظر داشت اما مهم ترین خبر حوزه داخلی در همین روز تعطیل منتشر شد که درباره معرفی دبیر و اعضای هیات علمی جایزه جلال آل احمد بود.

معرفی دبیر جایزه جلال و برگزیدگان جوایز سروانتس، گیلر و شاتوبریان

در ادامه مرور خبرهای داخلی و خارجی حوزه کتاب در این هفته را از نظر می گذرانیم:

معرفی دبیر و اعضای هیات علمی جایزه جلال

روز یکشنبه این هفته که همزمان با 30 صفر و تعطیل رسمی بود، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی شهریار عباسی برگزیده دوره هشتم جایزه ادبی جلال آل احمد را به عنوان دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.

در احکام جداگانه دیگری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حسن بیگی، مریم حسینی، احمد دهقان، ابراهیم زاهدی مطلق، حمیدرضا شعیری، داوود غفارزادگان، مسعود کوثری و محمدعلی مهدوی راد به عنوان اعضای هیات علمی این دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب شدند.

چاپ کتاب وزیر کار درباره اشتغال

جلد اول کتاب توسعه اشتغال پایدار که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را با همکاری عیسی منصوری و مارتین سیورز نوشته است، روانه بازار کتاب شد. در این اثر که عنوان فرعی آن توسعه کسب و کار برای اشتغال پایدار است، به نحوه مواجهه با توسعه اشتغال در لایه خُرد پرداخته شده و در آن از دانش و تجربه شکل گرفته در سه دهه اخیر در سطح جهان، بهره گرفته شده است.

استقبال ایرانیان از طرح اهدای کتاب به زلزله زدگان

پس از وقوع زلزله غرب کشور، با اعلام نشانی مراکز جمع آوری کمک های فرهنگی در مراکز کانون پرورش فکری استان های سراسر کشور، شمار زیادی از مردم اقلامی همچون کتاب، اسباب بازی، لوازم التحریر و... را به بچه ها و نوجوانان زلزله زده اهدا کرده اند.

بر همین اساس، استان های کشور در 70 پایگاه مختلف کانون، روزهای آینده نیز پذیرای مشارکت های مردمی در امداد فرهنگی به آینده سازان کشور هستند.

شروع اجرای طرح پاییزه کتاب

طبق خبری که سه شنبه این هفته منتشر شد، با گذشت شش روز از شروع ثبت نام کتابفروشی ها در دومین پاییزه کتاب، 669 کتابفروشی از 31 استان کشور در طرح مشارکت کردند. اجرای این طرح همزمان با روز کتابگردی در کتابفروشی های کشور شروع می شود.

در طرح پاییزه کتاب که از امروز دوم آذر ماه همزمان با روز کتابگردی در کتابفروشی های عضو طرح اجرا می شود، تاکنون 669 کتابفروشی از 31 استان کشور در این طرح ثبت نام کردند. تاکنون استان های تهران با 116 کتابفروشی، قم با 84 کتابفروشی و اصفهان با 79 کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود کردند.

سخنان حق شناس درباره عدم اختصاص 6 ساله بودجه خرید کتاب به کتابخانه ها

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران سه شنبه این هفته با بیان اینکه تنها 10 درصد اعضای کتابخانه ها فعال هستند، گفت: بودجه سال 96 کتابخانه ها 8 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است که برای نگهداشت کتابخانه ها در نظر گرفته شده اما اینکه کتابخانه ها چه عملکردی داشته اند و چه مقدار بودجه تخصیص یافته نامشخص است.

حق شناس در این سخنان که در تذکر پیش از دستور خود در جلسه بیست وسوم شورای شهر بیان شد، گفت: 6 سال است که بودجه ای برای خرید کتاب به کتابخانه ها اختصاص داده نشده که این مساله نیز جای سوال دارد.

معرفی برنده جایزه نوبل اسپانیا

یک نویسنده سیاسی که از نیروهای انقلابی ساندینیست در نیکاراگوئه و معاون رییس جمهوری این کشور در سال های بین1985 تا 1990 در کنار دانیل اورتگا بود، به عنوان برنده جایزه سروانتس 2017 انتخاب شد.

سرخیو رامیرز نویسنده برنده جایزه سروانتس 2017 معتقد است زیبایی سفر دون کیشوت در بی بازگشت بودن آن است. این برای نخستین بار است که یک نویسنده از نیکاراگوئه به عنوان برنده جایزه سروانتس 2017 که معادل نوبل در ادبیات اسپانیایی ست، انتخاب می شود.

معرفی برنده جایزه گیلر 2017

سه شنبه این هفته خبری منتشر شد مبنی بر این که مایکل ردهیل به عنوان برنده جایزه معتبر گیلر در سال 2017 انتخاب شده است. وی برای رمانی با عنوان میدان بلویو این جایزه مهم کانادایی را از آن خود کرد. این جایزه 100 هزار دلار ارزش دارد.

معرفی برنده جایزه شاتوبریان فرانسه

جایزه شاتوبریان در سی ویکمین دوره برگزاری خود به آلکساندر گراندازی برای کتابش با عنوان شهر. تاریخ شهر رم از مبداء تا مرگ آگوستوس تعلق گرفت. این کتاب توسط انتشارات پریان در سال 2017 منتشر شد.

این کتاب با ارجاعی به فرهنگ غرب، به تحقیق از دوره رنسانس پرداخته و شهر باستانی رم را زیر ذره بین قرار داده است. بیوگرافی شهر رم که مرکز اولین جهانی سازی تاریخ بود، در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

اعلام آمار آثار جدید ادبی فرانسه

طبق خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، آمار نشر نشان می دهد بازار نشر فرانسه در سال 2017 در مجموع شاهد اکران 581 عنوان رمان جدید از ادبیات فرانسه، ادبیات خارجی و نخستین رمان نویسندگان نوقلم بوده است.

سرانجام کار نمایشگاه کتاب کودک شانگهای

نمایشگاه بین المللی کتاب کودک شانگهای، پس از سه روز میزبانی از بچه ها و علاقه مندان کتاب کودک، روز یکشنبه این هفته به کار خود سرانجام داد. نمایشگاه بین المللی کتاب کودک شانگهای در چین که به عنوان تنها نمایشگاه کتاب کودک در منطقه آسیا-پاسیفیک شناخته می شود که به طور کل به معرفی انتشارات کودک ونوجوان اختصاص دارد، امسال از 17 تا 19 نوامبر برگزار شد.

درگذشت دوست آلبر کامو و رومن گاری

یکی از خبرهای سه شنبه این هفته درباره درگذشت راجر گرنیه، دوست آلبر کامو و رومن گاری بود. گرنیه که شاهدی بر تاریخ ادبی فرانسه محسوب می شود، در 98 سالگی درگذشت.

وی از نویسندگانی بود که کارش را به عنوان ویراستار برای گالیمار شروع کرد. وی کار در این دفتر انتشاراتی را از سال 1964 شروع کرد و در عین حال از روزنامه نگاران کامبت بود و با رادیو نیز همکاری داشت. او بیش از 40 عنوان کتاب در کارنامه اش دارد که بسکمک از آنها به انگلیسی نیز ترجمه شده اند.

کشف یک داستان جدید از ریموند چندلر

طبق خبری که ابتدای این هفته منتشر شد، یک داستان که ریموند چندلر نویسنده سرشناس ادبیات پلیسی، تقریبا در اواخر عمرش نوشته بود حالا کشف شده و نشان می دهد او به سیستم بهداشت وسلامت آمریکا اعتراض داشت.

این داستان که توسط اندرو گالی سردبیر ارشد مجله استرند در کتابخانه بودلاین آکسفورد پیدا شده، با عنوان همه چیزدرسته-فقط او مرده با آورده شدن مردی به بیمارستان شروع می شود. مردی که کامیون به او زده و کارمندان بیمارستان نمی خواهند او را مداوا کنند چون حس می کنند نمی تواند پول بیمارستان را پرداخت کند.

چندلر می نویسد: قوانین بیمارستان به صراحت می گویند یا 50 دلار پیش پرداخت یا هیچ. گالی گفته این داستان یکی از آخرین نوشته های چندلر است و تصور می رود بین جولای 1956 تا بهار 1958 نوشته شده باشد. چندلر سال 1959 درگذشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 22

به "معرفی دبیر جایزه جلال و برگزیدگان جوایز سروانتس، گیلر و شاتوبریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دبیر جایزه جلال و برگزیدگان جوایز سروانتس، گیلر و شاتوبریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید