موج دوم کرونا کم خطرتر خواهد بود

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رئیس اتاق فکر ستاد کرونای استان تهران پیش بینی کرد: موج دوم شیوع کرونا در ایران کم خطرتر و آرام تر طی می­ گردد؛ زیرا ما با رفتار ویروس بهتر آشنا شده ایم.

موج دوم کرونا کم خطرتر خواهد بود

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد کرونای استان تهران در اولین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی که امروز (دوشنبه، 29 اردیبهشت) به صورت مجازی برگزار گردید، گفت: امروز نسبت به شروع شیوع کرونا تجهیزات بیشتر و بهتری داریم، آموزش رفتارهای بهداشت فردی داده شده و مردم بیشتر رعایت می نمایند. بنابراین انتظار داریم موج بعدی شیوع ویروس کرونا کم خطرتر باشد و آرام تر طی گردد.

حسین قناعتی با اشاره به دنیای بودن همه گیری ویروس کرونا و علائم گفت: دولت ما و برخی دولت ها این فرضیه را داشتند که حتی نجات یک نفر مهم است و هیچ بیماری نباید بدون درمان رها گردد.

وی در ادامه به راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا اشاره نمود و گفت: قرنطینه فرصتی به ما داد تا تعداد افراد مبتلا کاهش یابد. تجهیزاتی مانند ماسک و دستکش نیز تا حد 60 تا 70 درصد از انتقال بیماری جلوگیری کردند؛ کشورهایی که سابقه مبارزه با بیماری های همه گیر مانند سارس را داشتند بهتر عمل کردند؛ مانند چین و کره جنوبی که پیش از این با بیماری سارس مقابله نموده بودند.

پزشک بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به شرایط ویروس کرونا در ایران گفت: پیش بینی­های متفاوتی از 14 هزار تا 56 هزار مرگ و میر بر اثر بیماری در ایران انجام شد که هیچ کدام به دلیل اقدامات پیشگیرانه محقق نشد.

وی اضافه کرد: تصویری از مشکل در کشورهای مختلف از جمله ایران نداشتیم؛ سازمان های زیادی مسئول هستند ولی نمی دانستیم چه کسی باید این وضع را مدیریت کند تا اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی شد. تحریم­ها نیز نقش مهمی در کاستن از توانایی ما در مبارزه با کرونا داشتند؛ با وجود این، اقدامات خوبی توسط دولت و مردم صورت گرفت و امروز میزان ماسک هایی که در خانه ها دوخته شده از مجموع ماسک­های تولیدشده در کارخانه ها بیشتر است.

قناعتی به آسیب های ویروس کرونا در بخش اقتصاد اشاره نمود و اضافه کرد: صنایع مختلف از این بیماری آسیب دیده اند و حتی کسب وکارهای کوچک بیشتر ضرر نموده اند؛ سبک زندگی تغییر نموده و در دوران پساکرونا بیشتر هم تغییر می نماید.

وی به نقش فناوری اطلاعات در زمان ویروس کرونا اشاره نمود و گفت: فناوری اطلاعات در آموزش، آنالیز و به دست آوردن اطلاعات بسیار مفید بود. نرم افزارهای بیماریابی یا یاری به بیماران نیز به وسیله فناوری اطلاعات توسعه یافته و ارائه شدند. نقشه ردیابی تماس از دیگر دستاوردهای فناوری اطلاعات است که میزان ارتباط بیمار را با افراد مختلف نشان می دهد.

رئیس اتاق فکر ستاد کرونای استان تهران جلوگیری از مراجعات حضوری را یکی از مولفه های درمان کرونا دانست و گفت: درمان ویروس کرونا و آموزش برای جلوگیری از ابتلا به آن با آموزش های برخط و انواع اپلیکیشن ها ممکن است.

قناعتی با وجود محاسن فناوری اطلاعات، انتشار بیش از حد اخبار را در فضای مجازی مضر دانست و گفت: البته فناوری اطلاعات می تواند ضررهایی داشته باشد و در زمان کرونا اخبار زیادی در خصوص راه های جلوگیری از کرونا منتشر شد که بسیاری درست نبودند و در حد شایعه بودند.

هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در دو روز و به صورت مجازی در 18 و 28 ماه مه (29 اردیبهشت و 8 خرداد) برگزار می گردد.

این دوره از نشست استپ با توجه به شیوع بیماری کرونا از ماه دسامبر (آذر 1398) در چین و ابتلای بیش از چهار میلیون نفر در دنیا و مرگ بیش از سیصد هزار نفر به دلیل ابتلا به آن در اولین جلسه به نام تبادل تجربیات و مشاهدات نیروی درمان در کشورهای اسلامی روز 29 اردیبهشت میزبان مقالات و سخنرانی های علمی شماری از پژوهشگران و پزشکان است.

این نشست ها با هدف همکاری های علمی و فناورانه برای مبارزه با کرونا در کشورهای مختلف و مدیریت بحران ناشی از آن و استفاده از دستاوردهای یکدیگر، هم افزایی توانایی ها و ظرفیت های دانشمندان و متخصصان و مشاهدات نیروهای درمان در کشورهای اسلامی و با حضور شماری از پژوهشگران جوان، نیروهای درمان و مقامات برگزار می گردد.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان ایرانی بیماری های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می رسانند.

تا به امروز مراکز مختلفی در دنیا اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست های استپ بوده اند.

نشست های استپ با هدف ایجاد فضای همکاری و تعامل بین دانشمندان کشورهای اسلامی در دستور کار بنیاد مصطفی(ص) نهاده شد. طرحی که ضمن تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان دنیا اسلام، به زمینه سازی برای ایجاد هم افزایی و توسعه همکاری های علمی می پردازد و زمینه توسعه فعالیت های علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4639

به "موج دوم کرونا کم خطرتر خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج دوم کرونا کم خطرتر خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید