همه چیز در خصوص رومینگ همراه اول

به گزارش مجله وبلاگ فروش، وقتی که تصمیم می گیرید به یک کشور خارجی سفر کنید، اولین چیزی که فکر شما را به خود مشغول می نماید نحوه تماس با ایران از خارج کشور است. برقراری تماس و یا ارسال و دریافت پیامک در کشور خارجی به اعضای خانواده اهمیت زیادی دارد و شخص می تواند آن ها را از شرایط خود خبردار کند اما از آن جایی که مسافر سیم کارت کشور خارجی را ندارد برقراری این ارتباط ممکن است کمی سخت گردد. در چنین موقعیتی سرویس رومینگ (Roaming) بسیار به کار مسافر می آید (این جا رومینگ همراه اول) و به او این امکان را می دهد در زمان سفر به کشورهای خارجی از سیم کارت خود استفاده و با آن تماس گرفته و پیامک ارسال و دریافت کند.

همه چیز در خصوص رومینگ همراه اول

هرکسی که اطلاعات کاملی در زمینه رومینگ نداشته باشد، ممکن است با شنیدن نام آن دچار سردرگمی گردد و یا آنکه تصور کند بسیار هزینه بر است و حتی اگر خط همراه اول خود را در کشور خارجی روشن نمایند برای او هزینه ای منظور می گردد. این تصورات اشتباه است. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم اول رومینگ را تعریف کنیم و بعد از آن نحوه فعال سازی رومینگ همراه اول و هرچیزی که احتیاج باشد در خصوص آن بدانید را بگوییم. حتما تا سرانجام همراه ما باشید.

آیا رومینگ همراه اول در آمریکا وجود دارد؟

بله. بعلاوه تعرفه این رومینگ بستگی به این دارد که سیم کارت شما دائمی است یا اعتباری.

تعرفه رومینگ همراه اول چقدر است؟

بستگی به کشور مقصد شما دارد.

فعال سازی رومینگ همراه اول در خارج از کشور چطور است؟

می توانید با استفاده از کد دستوری یا ارسال پیغامک، فعال سازی رومینگ همراه اول در خارج از کشور را انجام دهید.

اصلا رومینگ چیست؟

قبل از اینکه بحث رومینگ همراه اول را آغاز کنید، ضروری است بدانید که همراه اول هم (مثل بقیه اپراتورها)، فقط نقاط درون ایران را پوشش می دهد. حالا اگر شما از همراه اول استفاده می کنید و احتیاج دارید که خارج از ایران هم بتوانید از خدمات همراه اول بهره ببرید (مثلا زنگ بزنید یا پیغام بفرستید)، چه کار باید بکنید؟ دقیقا اینجاست که بحث رومینگ مطرح می گردد.

همراه اول (و بقیه اپراتورها) برای اینکه کاربرانشان بتوانند خارج از ایران هم از سیم کارت هایشان استفاده نمایند، با اپراتورهای مطرح هر کشور وارد مذاکره شده و با آن ها قرارداد می بندند. برای مثال، همراه اول در کشور X یک اپراتور به نام B را انتخاب نموده و با او مذاکره می نماید که اگر شخصی با سیم کارت همراه اول وارد کشور X شد، بتواند به وسیله اپراتور B با کشور خودش (ایران) ارتباط برقرار کند و در ازای آن، مبلغی را پرداخت کند.

اگر این اتفاق بیفتد و شما در کشور X با استفاده از سیم کارت همراه اول خودتان به وسیله اپراتور B با ایران ارتباط برقرار کنید، در حقیقت از رومینگ بین الملل استفاده نموده اید.

رومینگ همراه اول

همراه اول یکی از اپراتورهای ایرانی است که علاوه بر خدمات داخل کشوری، به کاربران خود این امکان را می دهد که از خط همراه اول در کشورهای طرف قرارداد استفاده نمایند. برای اینکار تنها کافی است که رومینگ همراه اول را در تلف همراه خود فعال کنید. اگر بلد نیستید که چگونه باید این کار را انجام دهید، اصلا نگران نباشید ما در ادامه نحوه فعال سازی رومینگ همراه اول را به شما آموزش می دهیم.

نحوه فعال سازی رومینگ همراه اول

گفتیم برای آنکه بتوانید از سیم کارت همراه اول خود در کشور خارجی بهره ببرید باید سرویس رومینگ آن را فعال کنید. فعال سازی رومینگ همراه اول به دو شیوه انجام می گیرد که به شکل زیر است:

شیوه اول: فعال سازی به وسیله کد رومینگ

فعال کردن سرویس رومینگ به وسیله کد بسیار راحت است و تنها ضروری است که کدی که در ادامه می گوییم را از چپ به راست شماره گیری کنید تا فعال گردد. برای فعال سازی رومینگ کد #29*10* از چپ به راست یعنی ستاره 10 ستاره 29 مربع وارد کنید.

روش دوم: ارسال پیغامک

اما اگر نمی خواهید رومینگ همراه اول را به وسیله کد فعال کنید، راه دیگری هم وجود دارد. شما می توانید به وسیله ارسال پیغام کوتاه این سرویس را فعال نمایید. برای این کار کافی است عدد 29 را به شماره 10 پیغامک کنید و منتظر بمانید تا نتیجه فعال سازی برای شما ارسال گردد.

نحوه افزایش اعتبار برای سیم کارت های دائمی و اعتباری

حالا که با سرویس رومینگ و نحوه فعال سازی آن برای خط همراه آشنا شدیم، خوب است که کمی هم درباره نحوه افزایش اعتبار سیم کارت همراه اول صحبت کنیم. برای استفاده از سرویس رومینگ، فرقی ندارد که سیم کارت شما دائمی است یا اعتباری. چون که با هر دوی آنها می توان از خدمات رومینگ همراه اول استفاده کرد. تنها تفاوتی که وجود دارد نحوه شارژ حساب رومینگ در هر کدام است که هر دو را توضیح می دهیم.

افزایش اعتبار سیم کارت دائمی

اگر سیم کارت همراه اول شما دائمی است و می خواهید از رومینگ آن بهره ببرید می توانید از دو طریق حساب رومینگ خود را شارژ کنید:

روش اول: افزایش اعتبار به وسیله پیغامک

اگر برای شارژ حساب رومینگ خود این روش را انتخاب می کنید باید 5 مرحله را پشت سر بگذارید تا حساب شما با موفقیت شارژ گردد، این 5 مرحله عبارت هست از:

  • مرحله اول: حرف B را به شماره 990009 پیغامک کنید.
  • مرحله دوم: مبلغ مورد نظر برای شارژ حسابتان را انتخاب کنید.
  • مرحله سوم: شماره تلفن همراه خود را ارسال کنید.
  • مرحله چهارم: منتظر بمانید تا پیغامکی حاوی شناسه پرداخت و شناسه قبض برای شما فرستاده گردد.
  • مرحله پنجم: بعد از آنکه شناسه پرداخت و شناسه قبض را دریافت نمودید، مبلغ را پرداخت کنید.

روش دوم: افزایش اعتبار به وسیله سایت همراه اول

راه دیگری که برای شارژ حساب رومینگ همراه وجود دارد، اقدام به وسیله سایت همراه اول است. برای شارژ حساب از این طریق باید مراحل زیر را طی کنید:

قدم اول: وارد سایت همراه اول بشوید.

قدم دوم: حالا که وارد وبسایت شدید، گزینه سرویس ها و محصولات را انتخاب کنید و روی آن کمی نگه دارید تا صفحه کوچکی نمایان گردد. حالا از میان گزینه های موجود گزینه رومینگ و مکالمات بین الملل را انتخاب کنید. حالا روی بخش مکالمات و پیغامک بین الملل بزنید تا گزینه های ممکن را برای شما نمایش دهد. در هر بخش، کد مورداحتیاج برای فعال سازی رومینگ نوشته شده است.

افزایش اعتبار سیم کارت های اعتباری

حساب رومینگ سیم کارت های اعتباری همراه اول بسیار راحت تر از سیم کارت های دائمی شارژ می گردد. برای شارژ حساب این نوع سیم کارت فقط باید مانند وقت هایی که شارژ خریداری می کنید، سیم کارت خود را شارژ کنید. شارژ سیم کارت نیز به وسیله دستگاه خودپرداز، دستگاه های پوز (pos)، اپلیکیشن های پرداخت و همراه بانک امکان پذیر است.

اما کدام کشورها طرف قرارداد با اپراتور همراه اول هستند؟

سرویس رومینگ سیم کارت های همراه اول در 85 کشور دنیا و به وسیله 136 اپراتور قابل استفاده است. توصیه مجله گردشگری خبرنگاران این است که تا در صورت امکان در سفرهای خارجی خود از سیم کارت اعتباری همراه اول بهره ببرید، چون که می توانید هزینه رومینگ را کنترل کنید. بعلاوه اگر شارژ سیم کارت اعتباری شما تمام شد، خیلی راحت یکی از آشنایان شما در ایران می تواند آن را شارژ کند. این کار بسیار برای کسانی که دارای کهولت سن هستند مناسب است.

نحوه استفاده از رومینگ همراه اول

احتمالا تا الان این سوال برایتان پیش آمده که چگونه باید از سرویس رومینگ استفاده کنیم؟ نگران نباشید پاسخ این سوال را هم خواهیم داد.

تماس با موبایل با سرویس رومینگ

اگر در خارج از کشور هستید و می خواهید با شماره موبایل کسی که در ایران است تماس بگیرید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به جای صفر اول شماره کد 0098 را بگرید. به عنوان مثال اگر شماره مورد نظر 09121111111 باشد، باید صفر ابتدای شماره را حذف نموده و به جای آن 0098 بگذارید و تماس بگیرید. یعنی شماره را باید به این شکل شماره گیری کنید: 00989121111111

تماس با شماره ثابت با سرویس رومینگ

اگر شماره ای که قصد تماس گرفتن با آن را دارید شماره ثابت است هم باید مثل شماره همراه، کد 0098 را در ابتدای شماره وارد کنید. به عنوان مثال اگر شماره ثابت برای شهر تهران است، باید کد تهران را به شماره اضافه نموده و به جای صفر اول، کد پیش شماره 0098 را وارد کنید. در نهایت شماره به این صورت می گردد: 00982155555555.

نحوه جستجوی شبکه رومینگ همراه اول در اندروید و IOS

برای استفاده از سرویس رومینگ شارژ کردن حساب و شماره گیری کد فعال سازی کافی نیست و شما باید این سرویس را در گوشی موبایل خود نیز فعال و شبکه مورد نظر را جستحو و به آن متصل شوید. البته در بیشتر تلفن های هوشمند این سرویس بر روی حالت اتوماتیک یا اتوماتیک واقع شده است اما ما در ادامه نحوه فعال کردن و جستجوی شبکه در سیستم عامل اندروید و IOS را آنالیز می کنیم.

روش جستجوی شبکه رومینگ در دستگاه های آیفون (iOS)

اگر تلفن همراه شما آیفون است و سیستم عامل IOS دارد، برای انتخاب دستی شبکه رومینگ باید از راستا زیر پیش بروید:

  • وارد قسمت تنظیمات (settings) شوید.
  • گزینه Carrier را پیدا و بر روی آن کلیک کنید.
  • وقتی وارد صفحه تازه شدید اگر گزینه اتوماتیک روشن است آن را غیرفعال نموده و صبر کنید تا شبکه های در دسترس جستجو گردد. حال از میان شبکه های پیدا شده، شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید. اکنون رومینگ شما فعال و قابل استفاده است.

روش جستجوی شبکه رومینگ در دستگاه های اندروید

برای آن که سرویس رومینگ همراه اول در موبایل شما با سیستم عامل اندروید فعال گردد باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد قسمت تنظیمات (settings) شوید.
  • وارد قسمت شبکه های بیشتر یا more networks شوید. حالا گزینه mobile networks را انتخاب کنید.
  • در صفحه ای که باز می گردد باید در پی گزینه ای به نام اپراتورهای شبکه یا network operators باشید. سپس روی آن کلیک نموده و صبر کنید تا فهرست شبکه های در دسترس برای شما جستجو گردد. شبکه مورد نظر خود را انتخاب نموده و از سرویس رومینگ خود بهره ببرید.

تعرفه رومینگ کشورها و نحوه محاسبه آن

نکته ای که چندین بار در این مطلب تکرار کردیم، درباره تعرفه و هزینه رومینگ همراه اول است. محاسبه رومینگ به این صورت است که هزینه آن براساس دقیقه انجام می گیرد. یعنی فرقی ندارد که شما 10 ثانیه صحبت کنید یا 59 ثانیه، در هر حالت هزینه یک دقیقه از حساب شما کسر می گردد.

تماس با ایران به وسیله رومینگ، تماس با شماره های کشور میزبان و دریافت تماس از ایران هر یک تعرفه های مخصوص به خود را دارد. پس اگر شما با سیم کارت همراه اول خود با شماره ای در ایران تماس بگیرید هزینه این مکالمه با تماسی که با سیم کارت همراه اول با یکی از شماره های کشور خارجی می گیرید فرق خواهد داشت. هزینه تماس با سیم کارت های خارجی بر مبنای تعرفه بین المللی محاسبه می گردد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که وقتی سرویس رومینگ شما فعال می گردد، بسته های اینترنتی داخلی شما غیرفعال می گردد و درصورت روشن کردن اینترنت تلفن همراه خود، هزینه آن براساس تعرفه اعلام شده محاسبه می گردد.

بعلاوه خوب است این را بدانید که هزینه و تعرفه رومینگ همراه اول در هر کشوری فرق دارد و برای آنکه از تعرفه همراه اول در کشور موردنظر خود اطلاع پیدا کنید، تنها کافی است به وبسایت همراه اول رفته و وارد بخش تعرفه های همراه شوید. حالا با جستجو کردن نام کشور موردنظرتان هزینه خدمات رومینگ همراه اول در آن کشور را مشاهده کنید.

تعرفه های رومینگ همراه اول در پرواز به توضیح زیر است:

  • مکالمه با ایران (دقیقه):91,000 تومان
  • مکالمه دریافتی: 70,000 تومان
  • مکالمه داخلی: 91,000 تومان
  • ارسال پیغام کوتاه: 25,000 تومان
  • اینترنت (مگابایت) : 60000 تومان

چند نکته مهم درباره سرویس رومینگ همراه اول

  • فعال کردن سرویس رومینگ همراه اول برای شما هیچ هزینه ای نداشته و کاملا رایگان فعال می گردد.
  • تماس دریافتی از ایران برای شما هزینه خواهد داشت و از شارژ حساب شما کم می گردد.
  • روشن کردن تلفن همراه در خارج از کشور و بعلاوه دریافت پیغامک برای شما رایگان است و هزینه ای کسر نمی گردد.
  • هزینه سرویس رومینگ براساس دقیقه حساب می گردد، یعنی شما چه 20 ثانیه حرف بزنید چه 59 ثانیه، هزینه 1 دقیقه تماس از حساب شما کم می گردد و اگر بیشتر از 60 ثانیه و کمتر از 120 ثانیه صحبت کردید، هزینه 2 دقیقه از حساب شما کم خواهد شد.
  • اگر در یک کشور خارجی که با همراه اول طرف قرارداد است، تماس میان دو شماره ایرانی برقرار گردد، هزینه این تماس بر طبق تعرفه های رومینگ حساب می گردد.
  • اگر در یک کشور خارجی با سیم کارت همراه اول خود یا یک کشور ثالث تماس گرفتید، هزینه تماس رومینگ براساس تعرفه بین المللی کشور میزبان یعنی کشوری که به آن سفر نموده اید محاسبه خواهد شد. به طور حتم این هزینه از تعرفه رومینگ تماس با ایران بیشتر است.

رومینگ همراه اول در پرواز

یکی از خدمات رومینگی که همراه اول به مشترکین خود ارائه می دهد حدمات رومینگ در پرواز است. رومینگ در پرواز یعنی شما می توانید در حین پرواز البته بعد از آنکه هواپیما بلند شد و قبل از آنکه فرود بیاید، از خدمات رومینگ بهره ببرید. به این صورت که در قسمت جستجوی شبکه روی گزینه On Air کلیک کنید تا رومینگ برای شما فعال گردد. اما نکته ای که وجود دارد این است که در طول پرواز نمی توانید تماس دریافت کنید و تنها می توانید تماس بگیرید.

سرویس رومینگ در پرواز تنها زمانی قابل استفاده است که شما با یکی از هواپیمایی های زیر سفر کنید::

  • Cebu Pacific Air
  • British Airways
  • AZAL
  • All Nippon Airways
  • Aeroflot
  • Iberia
  • Hong Kong Airlines
  • Etihad
  • Emirates
  • Royal Jordanian
  • Egypt
  • Qatar Airways
  • Oman Air
  • Libyan Airlines
  • Saudia
  • Philippine Airlines
  • سنگاپور Airlines
  • TAM Airlines
  • Thai Airways

غیرفعالسازی رومینگ همراه اول

بسیاری از شما عزیزان مایل هستید بدانید پس از آنکه از سفر خارجی خود برگشتید چگونه باید سرویس رومینگ را غیرفعال کنید؟ باید عرض کنیم که پس از بازگشت به ایران احتیاجی به غیرفعال کردن سرویس رومینگ ندارید و به صورت اتوماتیک غیرفعال شده و هزینه ها براساس تعرفه عادی حساب می گردد. مگر آنکه در نقطه مرزی ساکن باشید که در این حالت باید دقت کنید رومینگ شما غیرفعال شده باشد وگرنه همچنان تماس های شما براساس تعرفه رومینگ منظور می گردد.

برای غیرفعالسازی سرویس رومینگ، کد #29*10* را شماره گیری نموده و از منوی که ظاهر می گردد، گزینه غیرفعال سازی را انتخاب کنید.

آیا رومینگ شما فعال است؟

در این مطلب تمام آنچه که در خصوص رومینگ همراه اول، نحوه فعال سازی رومینگ و غیرفعال سازی آن و بعلاوه تعرفه رومینگ همراه اول را لازم بود بدانید با هم مرور کردیم. اگر در این زمینه هر گونه سوال یا مسئله ای دارید، حتما در قسمت نظرات برای ما بنویسید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

منبع: علی بابا
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 19375

به "همه چیز در خصوص رومینگ همراه اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص رومینگ همراه اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید