هم اندیشی دو روزه مجازی اندیشیدن با ابن سینا برگزار می گردد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، با این که ابن سینا از برجسته ترین فیلسوفان و دانشمندان دنیا اسلام است و در هزار سال گذشته آثار او در دنیا نیز تاثیرگذار بوده است ولی کارنامه ابن سیناپژوهی در ایران چندان پر برگ و بار نیست و به نسبت صندلی او در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، آثار ارزشمندی که در معرفی ابن سینا و آراء و آثارش نگاشته شده قابل توجه نیست و آثار خود ابن سینا نیز به طور کامل تصحیح و در اختیار علاقه مندان قرار نگرفته است.

هم اندیشی دو روزه مجازی اندیشیدن با ابن سینا برگزار می گردد

علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب با اشاره به نکات فوق گفت: ابن سینا زندگی ناآرام و پرحادثه ای داشته است و پاره ای از عمر خود را در اشتغالات سیاسی و هم نشینی با امیران سپری نموده است، با این همه، به واسطه وسعت اطلاعات و تجربیات علمی، فلسفی، هوشمندی و حافظه قوی، چنان آثار بزرگی در فلسفه، علوم مختلف و حتا در مباحث ذوقی و عرفانی پدید آورده که کل جریان های فکری و فرهنگی پس از خود را در دنیا اسلام و حتا اروپای سده های میانه تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به نظام فلسفی ابن سینا و ترویج آن در هزاره گذشته توضیح داد: تار و پود نظام فلسفی ابن سینا متشکل از فلسفه ارسطویی، مکتب نوافلاطونی و دنیا بینی اسلامی است ولی چارچوب فلسفه وی عمدتا ارسطویی است و شاید به همین سبب ابن سینا نماینده فلسفه مشایی در شرق دنیا اسلام به شمار می آید و در ادبیات فارسی از وی به نام مثل اعلای استدلالیون یاد می گردد. اندیشه های فلسفی ابن سینا را پس از مرگش شاگردان وی از جمله برجسته ترین آنان مانند ابوعبید جوزجانی، ابوالحسن بهمنیار و ابوعبدالله معصومی ترویج کردند و افکار ابن سینا حضور خود را در میان چهره های برجسته سده های دیگر مانند خواجه نصیرالدین طوسی، قطب الدین شیرازی، صدرالدین دشتکی، غیاث الدین منصور شیرازی و جلال الدین دوانی حفظ کرد. تاثیر ابن سینا را حتی در مخالفان او یعنی ابوحامد غزالی، فخر رازی و ابن رشد نیز می توان پی گرفت.

محمدخانی به تاثیر آرا ابن سینا در مغرب زمین اشاره نمود و گفت: تاثیر ابن سینا را می توان در اندیشه مغرب زمین نیز ارزیابی کرد و در این میان می توان از آلبرت کبیر، توماس آکوئیناس و راجر بیکن و بعضی از فلاسفه قرن بیستم یاد کرد که از ابن سینا بسیار تاثیر پذیرفته اند.

وی با اشاره به جامعیت ابن سینا اضافه کرد: ابن سینا در بسکمک از علوم از جمله روان پزشکی، ریاضیات، زبان شناسی، موسیقی، نجوم و پاره ای از علوم طبیعی تالیفات متنوع و گران قدری به جا نهاده است که به غیر از آثار فلسفی اوست و در پزشکی نیز شهرت دنیای دارد و کتاب قانون او که دایره المعارف گونه ابن سینا در پزشکی است طی چند سده مرجع دانشمندان شرق و غرب بوده و توضیح های زیادی بر آن نوشته شده است. این کتاب بزرگ که همه کتاب های پزشکی دیگر را در سایه خود نهاده بود، چندین سده در دانشگاه های اروپا تدریس می شده است و ابن سینا در این اثر، همه اطلاعات پزشکی یونانی و عربی را تا دوران خود بدان گونه که از آن ها مطلع بود یک جا گرد آورده است.

محمدخانی به توجه ابن سینا به زبان فارسی اشاره نمود و گفت: بیشتر آثار ابن سینا به عربی نگاشته شده و توانایی و تسلط او را در نگارش کتاب های علمی و فلسفی به این زبان می توان سنجید. افزون بر این، ابن سینا در ادبیات فارسی نیز دستی قوی داشته است و بیش از بیست اثر فارسی نیز به او منسوب است که از میان آن ها انتساب دانش نامه علایی و رساله در نبض یا رگ شناسی بدو مسلم است و آثار فارسی ابن سینا مانند سایر نثرهای علمی زمان وی با رعایت ایجاز و اختصار کامل نوشته شده است. کوتاهی جملات و پرهیز از تکلف و صنایع لفظی از ویژگی های سبک نگارش اوست و به کارگیری نثر فارسی برای بیان مفاهیم دقیق فلسفی و علوم وابسته بدان با ابن سینا شروع می گردد و سپس به دست شاگردانش و کسانی مانند ناصرخسرو، عمر خیام، عمر بن سهلان ساوی، افضل الدین کاشانی، قطب الدین شیرازی و خواجه نصیرطوسی ادامه می یابد.

محمدخانی با تبریک روز ابن سینا و روز بزرگداشت پزشک به تمامی اصحاب اندیشه و فرهنگ و به ویژه پزشکان و کادر درمانی در این ایام کرونایی گفت: مرکز فرهنگی شهر کتاب در روزهای شنبه و یک شنبه اول و دوم شهریور همایش مجازی بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک را با انتشار مقالات، یادداشت ها، فایل های صوتی و تصویری از اصحاب فلسفه و پزشکی برگزار می نماید و این روز را گرامی می دارد. در این دو روز این آثار در سایت، اینستاگرام و کانال تلگرامی شهر کتاب و دیگر رسانه ها برای علاقه مندان منتشر می گردد. موضوعاتی که در این دو روز طرح می شوند بدین توضیح اند: بعضی از نوآوری های ابن سینا در منطق/ دکتر ضیاء موحد، صندلی ابن سینا در تاریخ فلسفه اسلامی/ دکتر حسین معصومی همدانی، منطق، از ارسطو تا ابن سینا/ دکتر غلامرضا ذکیانی، واژه سازی های ابن سینا به فارسی در دانش نامه علایی/ دکتر علی اشرف صادقی، ابن سینا و زبان فارسی/ دکتر اسماعیل شفق، در باب قانون ابن سینا/ دکتر نجفقلی حبیبی/ درباره طبیعیات ابن سینا/ دکتر محمدجواد اسماعیلی/ صندلی ابن سینا در تاجیکستان امروز/ دکتر نظام الدین زاهدی (سفیر تاجیکستان در ایران)، نکته هایی در تک نگاری ابن سینا/ دکتر محمد دهقانی، اشعار نویافته ابن سینا/ سهیل گل کمک دره و چند نوشته از پزشکان درباره نگرش های پزشکی ابن سینا.

محمدخانی در سرانجام به کارنامه ابن سیناپژوهی در یک سال گذشته اشاره نمود و گفت: در یک سال گذشته مجموعا 29 اثر چاپ اول با شمارگان 19500 نسخه درباره ابن سینا انتشار یافته است که این آثار به زندگی ابن سینا، اندیشه های ابن سینا در آینه نگاه معاصر، اصول تعلیم و تربیت از نگاه ابن سینا، وحی و نبوت در اندیشه سینوی، منطق ابن سینا، توضیح اشارات، اندیشه های زیباشناختی ابن سینا، آنالیز تطبیقی اندیشه های ابن سینا با افلاطون، دکارت، فارابی، سهروردی، ملاصدرا، کانت، بنتام و هیدگر پرداخته است. همچنین آثار دیگری چون سه حکیم مسلمان، برگزیده قانون در طب، راه اصفهان: سرگذشت ابن سینا نوشته سینوهه از آثار تجدید چاپی درباره ابن سینا بوده که چاپ های دهم، دوازدهم و شانزدهم این سه اثر در سال 98 منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 6631

به "هم اندیشی دو روزه مجازی اندیشیدن با ابن سینا برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم اندیشی دو روزه مجازی اندیشیدن با ابن سینا برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید