پُر کردن دندان و مسمومیت با جیوه؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، امروزه از مواد گوناگونی برای پر کردن دندان ها استفاده می شود. با وجود اینکه در طول چند سال گذشته با تکامل و اصلاح مواد هم رنگ دندان مانند کامپوزیت و گلدس اینومر استفاده از آنها بسیار رایج شده است اما هنوز آمالگام به نام ماده ای برای پرکردن دندان که بیش از یک قرن استفاده از آن فراگیر شده است، موارد استفاده فراوانی دارد.

پُر کردن دندان و مسمومیت با جیوه؟

پُر کردن دندان و مسمومیت با جیوه؟

نویسنده:دکتر محمدجعفر اقبال

امروزه از مواد گوناگونی برای پر کردن دندان ها استفاده می شود. با وجود اینکه در طول چند سال گذشته با تکامل و اصلاح مواد هم رنگ دندان مانند کامپوزیت و گلدس اینومر استفاده از آنها بسیار رایج شده است اما هنوز آمالگام به نام ماده ای برای پرکردن دندان که بیش از یک قرن استفاده از آن فراگیر شده است، موارد استفاده فراوانی دارد.

گاهی از اینکه هنگام پر کردن دندان ها دندا ن پزشک ماده آمالگام توی دهانمان می ریزد احساس بدی می کنیم و به ویژه در مورد بچه ها نگران می شویم که مبادا این ماده خطرناک باشد.

آمالگام حاوی فلزات متعدد است که با جیوه ترکیب می شود. زمانی که آمالگام آماده در حفره دندان قرار می گیرد و به خصوص زمانی که دندا ن پزشک در حال شکل دادن به ماده است، با ابزار مخصوصی از سطح ماده می تراشد. آمالگام تراشیده شده ممکن است در دهان بیمار بریزد. اغلب دندا ن پزشکان مراقب این وضع هستند و به همین دلیل با وسایل مخصوص و لاستیک رابروم دندان را کاملا از محیط دهان جدا می کنند. در صورتی که امکان جدا کردن دندان با رابروم وجود نداشته باشد، با استفاده از رول پنبه این کار انجام می شود. دندا ن پزشک پس از اتمام کار با استفاده از پنبه و شست وشوی آن مانع بلعیدن فلزات به جای مانده می شود. مطلب دیگری که در این باره می توان اضافه کرد، این است که فلزات موجود در آمالگام و به خصوص جیوه برای بدن مضر هستند.

اگر مقدار جیوه از حدی بالاتر رود، موجب مسمومیت می شود اما خوشبختانه با پیشگیری و دقتی که در استفاده از آمالگام می شود، گزارشی از آسیب و مسمومیت با جیوه به دلیل اعمال دندا ن پزشکی وجود ندارد. در ضمنً با عنایت به اینکه ظرف مدت کوتاهی آمالگام سخت می شود، اگر بلعیدن ذرات آمالگام هم حین اعمال دندا ن پزشکی اتفاق بیفتد خطری را در پی ندارد اما باید مراقب و مواظب بود که بیماران کمترین مقدار تماس با جیوه را داشته باشند.

منبع:www.salamat.com

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14199

به "پُر کردن دندان و مسمومیت با جیوه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پُر کردن دندان و مسمومیت با جیوه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید