پوشش نانوذرات از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، اگرچه پوسیدگی دندان از طریق باکتری ها به وجود می آید اما کشتن تمام باکترهای موجود در دهان ایده جالبی نیست زیرا بعضی از آنها به هضم غذا یاری می نمایند و سودمند هستند.

پوشش نانوذرات از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید

به همین دلیل محققان یک پوشش از نانوذرات ابداع نموده اند که در آینده بدون آسیب به باکتری ها از پوسیدگی در دندان ها جلوگیری می نماید.

پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که باکتری های مضر مانند Streptococcus mutans تکثیر می گردد و یک لایه زیستی (یا پلاک) روی دندان به وجود می آورند. در این فرآیند باکتری مذکور اسیدهایی فراوری می نماید که مینای دندان را حل می نماید.

پیش از این متخصصان از موادی مانند اکسید روی، اکسید مس و نقره برای از بین بردن این میکروب ها استفاده کردند اما متاسفانه این مواد باکتری های مفید را نیز نابود می نمایند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه ایلینوی بر متوقف کردن فرآیند ایجاد لایه توسط میکروب ها بدون آسیب رساندن به آنها تمرکز نموده اند.

آنها به رهبری دکتر راسل پیزاونتو تاثیرات نانوذرات ساخته شده از اکسید سریم را برای این منظور آنالیز کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود چنین ذراتی از ایجاد لایه مذکور جلوگیری نمی نماید و در بعضی موارد حتی آن را بیشتر می نماید. اما محققان دانشگاه ایلینوی می دانستند ویژگی های نانوذرات اکسید سریم به طور کلی با توجه به شیوه فراوری آنها مشخص می گردد. به همین دلیل آنها نانوذرات اکسید سریم را با شیوه ای متفاوت و از حل کردن سریک آمونیوم نیترات یا نمک های سولفات در آب ساختند.

طی پژوهش در صفحات پلی استیرن یک واسطه رشد حاوی Streptococcus mutans قرار داده شد و در مرحله بعد شکر افزوده شد و از باکتری مذکور برای ایجاد لایه هایی زیستی یا پلاک استفاده شد. هنگامیکه محلول ذرات اکسید سریم به صفحات افزوده شد، فراوری لایه های مذکور به میزان 40 درصد کاهش یافت.

به طور متضاد استفاده از نیترات نقره (یک ماده ضدپوسیدگی) تاثیری بر رشد لایه مذکور در همین شرایط را نداشته است.

البته این نتایج اولیه تحقیق است و نتایج نهایی بعد از کامل شدن تحقیق اعلام می گردد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 6601

به "پوشش نانوذرات از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوشش نانوذرات از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید