پیغام آور محرومیت بچه های جنوب شهر هستم

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مریم قاسمی ـ خبرنگار:به پاس نیم قرن کوشش استاد محمود حکیمی در جهت اعتلای فرهنگی و نشر و گسترش مفاهیم اساسی دین مبین اسلام و همچنین تقارن آن با زمان انتشار یکصد و هشتاد و پنجمین کتاب وی، طی ویژه برنامه ای در فرهنگسرای خاتم(ص) که با حضور نویسندگان، مؤلفان و پژوهشگران ادبی و فعالان فرهنگی برگزار گردید، از این نویسنده تجلیل شایسته به عمل آمد.

پیغام آور محرومیت بچه های جنوب شهر هستم

در آیین رونمایی از آخرین اثر استاد حکیمی با عنوان پیغام محبت، چهره هایی همچون غلامرضا امیرخانی مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حمیدرضا شاه آبادی مدیرعامل انتشارات مدرسه، مهدی کاموس نویسنده، منتقد ادبی و پژوهشگر ادبیات، محمدصادق دهنادی رئیس فرهنگسرای خاتم(ص) و مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 18، مدیران امور کتابخانه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، روحانیون و جمعی از نویسندگان و فعالان فرهنگی حوزه کودک و نوجوان حضور داشتند.

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 18 در این مراسم گفت: به فرموده مولای متقیان حضرت علی(ع) ، علما تا زمانی که جهان باقی است، زنده اند. کالبدهای آنان از بین رفته، اما آثارشان در قلب ها باقی مانده است. استاد حکیمی نیز نمونه بارزی از چهره های ماندگار فرهنگ و هنر ایران زمین است.

محمدصادق دهنادی ادامه داد: حدود 16 سال پیش که این فرهنگسرا با رویکرد تخصصی نوجوان فعالیت خود را آغاز کرد، کتابخانه اش به نام حکیمی مزین شد که حق بزرگی بر حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد. اکنون به خود می بالیم که پس از گذشت سال ها همچنان شاهد حضور گرم حکیمی در این محیط فرهنگی هستیم.

وی با بیان اینکه اهمیت آثار و فعالیت حکیمی این است که هم داستان می نویسد و هم مخاطبانش نوجوانان هستند، اضافه نمود: نویسندگی برای بچه ها و نوجوانان به گونه ای که با زبانی ساده و شیوا آنان را با مفاهیمی متعالی همچون ظلم ستیزی و عدالت طلبی آشنا و قانع کردن کند، کار آسانی نیست و از این منظر جای خالی داستان نویسی برای نوجوانان در فرهنگ کتابخوانی محسوس است، اما استاد حکیمی با بیش از نیم قرن سابقه و با خلق 185 اثر ماندگار، به خوبی از عهده این کار سخت برآمده و در 75 سالگی همچنان برای نسل های امروز و فردا می نویسد.

در ادامه مهدی کاموس نویسنده، منتقد ادبی و پژوهشگر با اشاره به صندلی برجسته حکیمی در ادبیات بچه ها و نوجوانان گفت: از 22 سال پیش که در انتشارات مدرسه فعالیت می کردم، در یک دیدار اتفاقی با استاد حکیمی آشنا شدم و از آن روز به بعد از ایشان جدا نشده و در کنار ایشان درس ها آموخته ام. استاد همواره به ما سفارش می کرد اگر حرفی برای گفتن دارید، به وسیله داستان به دیگران انتقال دهید. امروز اگر کتاب پیغام محبت نوشته می گردد، درصدد روشنگری پیغام جهانی و انسانی حضرت رسول(ص) است و موضوع داستان با طرح دوستی میان شیعه و سنی به خاتمه مطلوب و تأثیرگذار می رسد.

به عقیده غلامرضا امیرخانی مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، زندگی ادبی و شخصیت استاد حکیمی 2 کلید دارد. کلیدی که از نیم قرن پیش با خلق آثاری مانند سلحشوران علوی، سوگند مقدس، طاغوت و دیگر آثار ایشان مسیری را به سوی آزادیخواهی، ظلم ستیزی و مبارزه با استعمار گگردد. کلید دیگر هم امروز با محبت و دوستی در کتاب ارزنده ای همچون پیغام محبت، راهگشای اندیشه نسل نوجوان و جوان نمایان است.

وی اضافه نمود: او 30 سال سابقه معلمی و 50 سال نویسندگی دارد، اما متواضعانه از کنار تمجیدها می گذرد چراکه فرزند خانواده ای محروم در محله های جنوب شهر بوده و هیچ گاه تعلق خود به محرومان را فراموش ننموده و در همه آثارش دفاع از مستضعفان و گرفتاران را می بینیم.

در ادامه این برنامه، محمود حکیمی با بیان اینکه اکنون در حال نگارش کتابی درباره استاد جلال الدین همایی است، از حال و هوای قدیم و سکونت در یکی از محله های جنوب شهر برای حاضران سخن گفت. حکیمی گفت: من متولد میدان خراسان هستم و در تنگدستی بسیار، اما در سایه تربیت خانواده ای معتقد به آموزه های اهل بیت(ع) بزرگ شدم. یادم هست که 15 ساله بودم و در هیئت محله مان درباره ظلم ستیزی امام حسین(ع) سخنرانی می کردم و با همین نگاه از سنین جوانی آغاز به نویسندگی نموده و 50 سال با این باور نوشته ام و معتقدم ما هرچه داریم از اهل بیت(ع) است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: کوشش می کنم پیغام آور محرومیت ها و مظلومیت بچه های جنوب شهر باشم.

در انتها این برنامه، آیین رونمایی از تازه ترین کتاب استاد حکیمی بود با حضور نویسندگان و چهره های ادبی برگزار گردید و شرکت کنندگان نسخه ای از کتاب پیغام محبت را با خط و امضای او دریافت کردند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 192

به "پیغام آور محرومیت بچه های جنوب شهر هستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام آور محرومیت بچه های جنوب شهر هستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید