کشف میکروبی که انگل مالاریا را از بین می برد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، یک احتمال دیگر افزایش سوخت و ساز پشه هنگام آلوده شدن به میکروسپوریدا و کاستن از شرایط زیست انگل مالاریا در جریان خون آن است.

کشف میکروبی که انگل مالاریا را از بین می برد

مقابله با آلودگی پشه ها مانع از انتقال مالاریا به انسان می گردد

محققان از کشف یک میکروب خبر داده اند که از پشه ها در برابر ابتلا به مالاریا محافظت می نماید. محققان در کنیا و بریتانیا می گویند این یافته می تواند به طور بالقوه نقش مهمی در مقابله با بیماری مالاریا داشته باشد.

مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انسان منتقل می گردد و محافظت از پشه ها در برابر این انگل می تواند از شیوع آن در انسان ممانعت کند. این محققان با انتشار مقاله ای در نشریه نیچر کامیونیکیشنز، از میکروسپوریدا ام بی، به عنوان میکروب موثر در پیشگیری از ابتلای پشه ها به مالاریا نام بردند.

آن ها بر روی پشه های آلوده در سواحل دریاچه ویکتوریا در کنیا تحقیق نموده اند. میکروسپوریدا ها تک یاخته های قارچی هستند که زندگی انگلی دارند.

به گفته محققان این موجود تک یاخته ای در روده و اندام تناسلی پشه های آلوده زندگی می نماید. دکتر جرمی هرن، از محققان مرکز بین المللی مطالعات فیزیولوژی و بوم شناسی حشرات در کنیا که در این تحقیق شرکت نموده است، می گوید نتیجه مطالعات او و همکارانش می تواند یک پیشرفت خیلی عظیم در مبارزه با مالاریا باشد.

او گفت: داده های ما بیانگر پیشگیری 100 درصدی از ابتلا به مالاریاست. دکتر استفان سینکینز از مرکز تحقیقات ویروس شناسی در گلاسکو نیز نتیجه این تحقیق را امیدوار کننده دانسته است.

سینکینز گفت: این یک کشف جدید است. ما از قابلیت بالقوه آن در کنترل مالاریا هیجان زده هستیم. توانایی بالقوه آن بسیار است. سالانه 400 هزار نفر در سراسر دنیا که اکثرشان بچه ها زیر 5 سال هستند، در اثر ابتلا به مالاریا جانشان را از دست می دهند.

عملکرد میکروب چیست؟

جزییات عملکرد این موجود تک یاخته ای هنوز کاملا تعیین نشده است. محققان می گویند ممکن است میکروسپوریدا ام بی به تقویت سیستم ایمنی پشه ها یاری کند. یک احتمال دیگر افزایش سوخت و ساز پشه هنگام آلوده شدن به میکروسپوریدا و کاستن از شرایط زیست انگل مالاریا در جریان خون آن است.

محققان می گویند برای موفقیت در مبارزه با مالاریا، باید حداقل 40 درصد پشه های منطقه به میکروسپوریدا آلوده شوند. این میکروب بین پشه های عظیمسال و همین طور از پشه ماده به تخم هایش منتقل می گردد و تاثیرش در مقابله با مالاریا همیشگی است.

محققان برای گسترش آلودگی پشه ها با این میکروب در حال آنالیز دو روش هستند:

پخش کردن گرده های میکروسپوریدا در محل برای آلوده کردن جمعیت پشه ها.

آلوده سازی پشه های نر در آزمایشگاه و رها کردن آن ها در محیط با هدف گسترش آلودگی به پشه های ماده.

این نخستین بار نیست که از آلودگی میکروبی حشرات برای کنترل بیماری ها استفاده می گردد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که یک باکتری به نام ولباکیا در مقابله با گسترش تب دنگی از طریق پشه ها موثر است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرادید
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4388

به "کشف میکروبی که انگل مالاریا را از بین می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف میکروبی که انگل مالاریا را از بین می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید