کشف یک سکونتگاه 4هزار ساله در ترکیه

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تیم باستان شناسیِ ایتالیایی-ترکیه ای به رهبری دانشگاه پیسا (Pisa) ساختار مرموز دایره ای شکلی را در تپه اوشاکلی سکونتگاه هیتی ها در مرکز ترکیه کشف نموده است.

کشف یک سکونتگاه 4هزار ساله در ترکیه

به گزارش فرادید، این یافته در کنار یافته های دیگرِ فصول پیشین حفاری، تاییدی است بر این که این سایت در واقع شهر مقدس باستانی زیپالاندا است. حفاری های پیشین، سازه های عمومی مهمِ عصر هیتی ها را آشکار کرد: سیستم های کرت بندی و استحکاماتی که قدمت آن ها به عصر آهن بازمی شود و تراز هایی که متعلق به دوره های پسین هستند.

شش قطعه لوحِ خط میخی از دوره هیتی ها، یک اثر مُهر و یک ساختمان عمومی نشان می دهد این سایت در طول دوره های برنز میانی و دیرینه (قرون 16 تا 18 قبل از میلاد) محل سکنی بوده است.

در جریان حفاری های این فصل، تیم تحقیقاتی یک ساختار دایره ای شکلِ عصر هیتی ها را از چیزی که به احتمال زیاد معبد اصلی شهر بوده، کشف کرد. عملکرد و هدف این سازه نامشخص است، اما پروفسور آناکلِتو داگوستینو از دانشگاه پیسا باور دارد هدف این سازه، آیینی بوده است. او در این باره گفته است: این ساختار به همراه یافته های دیگرِ کشف شده به مرور زمان، به پیشبرد پژوهش ها درباره ارتباط اوشاکلی با شهر هیتی زیپالاندا یاری میکند؛ یک مرکز آیینی و سکونتگاهی پادشاهی در دورۀ باستان که هنوز دربارۀ محل واقعی آن تردید هایی وجود دارد.

توضیحِ یکی از مراکز آیینیِ زیپالاندا در لوح های کشف شده در هاتوسا (مرکز هیتی ها) موجود است. در این لوح ها، زندگی شهریِ زیپالاندا از جمله فستیوال ها و مراسم تشریفاتی توصیف شده و به معبدی اشاره میشود که وقف خدای طوفان زیپلانتیل، وائزیلی، وائزیل یا وائزو است.

خدای طوفانِ زیپالاندا الهه مهمی برای هیتیت ها بوده است. در زیپالاندا، او را یکی از پسران تارونا (خدای آب و هوای بهشتی) و الهه خورشیدِ زمین در نظر می گیرند.

کشف موزاییک کاری 3500 ساله در تپه اوشاکلی

این یافته مهم در جریان فصل کاوش 2022 به رهبری دانشگاه پیسا رخ داد. حفاری های این فصل منجر به کشف بقایای یک دیوار پلکانی بزرگ در اطراف یک قلعه عصر آهن و بعضی مقبره ها از اواخر دوران باستان هم شده است. هدف این پروژه تحقیقاتی، بازسازی تاریخ این شهرِ وابسته به آناتولی از فاز ابتداییِ شهرنشینی تا دگرگونی آن در دوره شکل گیریِ مجسمه های مهمِ عصر های بزنر و آهن است.

یکی از مهمترین اکتشافاتِ سال 2021، در تپه های اوشاکلی انجام شد که داخل مرز های دهکده بویوک تاشلیک از روستای ناحیه سورگون یوزگات واقع است. باستان شناسان یک موزاییکِ 3500 ساله را در تپه اوشاکلی کشف کردند که شاید یکی از قدیمی ترین نمونه های کشف شده در جهان باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 23732

به "کشف یک سکونتگاه 4هزار ساله در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک سکونتگاه 4هزار ساله در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید