کوتاه کردن ناخن نوزاد؛ مسائل و راهکارها

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کوتاه کردن ناخن نوزاد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که والدین با آن روبرو می شوند. اما با درنظر دریافت چند نکته ساده می توان با سهولت و آرامش از عهده آن برآمد. بهتر است هنگامی که کودکتان خواب است را برای این کار انتخاب کنید. در این مقاله راه صحیح دریافت ناخن های ظریف نوزادتان را به شما می آموزیم.

کوتاه کردن ناخن نوزاد؛ مسائل و راهکارها

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - آیا شما هم از دریافت ناخن های کوچک و ظریف نوزادتان هراس دارید؟ اگرچه ناخن های نوزاد نرمتر و ظریفتر از ناخن های شماست، اما بسیار تیزتر است. به گونه ای که به راحتی پوست خودش و شما را خراش می دهد و چون روی حرکات دستانش کنترل چندانی ندارد، حتی ممکن است روی قرنیه چشمانش خراش بیاندازد!

مادران جوان حتی از فکر کوتاه کردن این ناخن های کوچک هم می ترسند. آنقدر کوچکند که ممکن است در حین کوتاه کردنشان، انگشتان ظریف نوزاد زخم شود و آسیب ببیند. اما با وجود این ترسها، کوتاه کردن ناخن نوزاد بطور مرتب، اهمیت ویژه ای دارد. موجب می شود تا آلودگی در زیر آن ها جمع نشود، پوست خودش و یا شما را با آن خراش ندهد و عفونت ایجاد نشود.

ناخن های دست نوزادان رشد بسیار سریعی دارند، به طوری که ممکن است هفته ای یک یا دوبار نیاز به کوتاه شدن داشته باشند، اما ناخن های پا رشد آهسته تری دارند و یک یا دو بار در ماه نیاز به کوتاه کردن دارند. پس ترس خود را کنار بگذارید و دست بکار شوید.

پیش از شروع به کار

نکات مهمی که قبل از اقدام به کوتاه کردن ناخن نوزاد بایستی رعایت کنید:

  1. نور مناسب. در محیطی با نور کافی اقدام به دریافت ناخن های نوزاد کنید.
  2. زمان مناسب. بهترین زمان برای دریافت ناخنها، هنگامی است که نوزاد خواب است. زمان مناسب دیگر، دقیقا بعد از حمام نوزاد است، زیرا پس از حمام ناخن ها نرم شده و کوتاه کردنشان ساده تر می شود.
  3. ابزار مناسب. حتما از ناخن گیر یا قیچی مخصوص نوزاد استفاده کنید. استفاده از ناخن گیر مخصوص بزرگسالان باعث آسیب رسیدن به پوست نوزاد می شود.

هنگام کوتاه کردن ناخن نوزاد

  • ابتدا نوزاد را به حالت خوابیده قرار دهید یا او را در آغوش خود بگیرید. اگر نوزادتان توانایی نشستن دارد، می تواند روی صندلی غذا یا کریر در حالت نشسته روبرویتان قرار گیرد.
  • دست نوزاد را محکم در دستان خود نگاه دارید. به گونه ای که مطمئن باشید حتی اگر نوزاد دستانش را حرکت دهد، انگشتش حرکت نکرده و با ناخن گیر آسیب نمی بیند.
  • پزشکان توصیه می کنند اگر نوزادتان خیلی کوچک است یا تازه به دنیاآمده، از سوهان کاغذی برای کوتاه کردن ناخن نوزاد استفاده کنید. طی هفته های اول ناخن های نوزاد بسیار نرم هستند و به سادگی با سوهان میتوان آن ها را کوتاه کرد. همچنین با سوهان می توان لبه های تیز ناخن را نیز نرم کرد.
  • هرگز از سوهان فلزی برای نوزادان استفاده نکنید، چرا که به آسانی پوست نوزاد را خراش می دهد. برای اینکار حتما از سوهان کاغذی استفاده کنید.
  • پوست زیر ناخن نوزاد را کمی فشار دهید تا پوست از ناخن جدا شود و هنگام دریافت ناخن ها، پوست نوزاد آسیب نبیند.
  • همواره ناخن های دست را بصورت منحنی و ناخن های پا را بصورت صاف کوتاه کنید.
  • هرگز برای کوتاه کردن ناخن نوزاد از دندانهایتان استفاده نکنید! زیرا باعث انتقال میکروب ها از دهانتان به انگشتان و زخم های احتمالی روی دست نوزاد می شوید. همچنین بعلت نداشتن دید کافی ممکن است بجای ناخن، دست نوزاد را گاز بگیرید!
  • هرگز ناخن های نوزاد را با دست نکشید و پاره نکنید زیرا باعث کنده شدن بیش از حد و آسیب رسیدن به ساختار ناخن می شود.

چگونه هنگام کوتاه کردن ناخن نوزاد حواس او را پرت کنیم؟

اگر هنگام کوتاه کردن ناخن نوزاد، وی از خواب برخاست یا از ادامه کار اجتناب کرد، در این صورت می توانید:

  • از همسرتان (یا شخص دیگری) بخواهید تا او را آرام کند تا به کارتان پایان دهید.
  • با کودکتان به آرامی حرف بزنید یا برای او آواز بخوانید.
  • با یک جغجغه یا اسباب بازی صدا دار حواس او را پرت کنید.
  • نوزاد را با خود طی دریافت ناخن ها همراه کنید و همزمان با انگشتانش بازی کنید. بازی هایی مثل لی لی حوضک، موشه رفت آب بخوره یا این میگه بریم دزیدی، در این شرایط راه گشا هستند.

اگر بازهم از کوتاه کردن ناخن نوزاد خود هراس دارید:

  • از شخص دیگری که مهارت انجام آن را دارد کمک بگیرید. پدربزرگ و مادربزرگ، عمه یا خاله، پرستار و... که بتواند در کمال آرامش و خونسردی ناخن نوزاد را کوتاه کند.
  • از دستکش نوزادی استفاده کنید. اگر ناخن های نوزادتان تیز و بلند شده و شما توانایی کوتاه کردن آن را در حال حاضر ندارید. دستکش دستش کنید. اینگونه از خراشیدن پوستش، خصوصا در هنگام خواب، جلوگیری کرده اید.

اگر هنگام کوتاه کردن ناخن نوزاد به پوستش آسیب رسید:

  • سریعا با آب سرد یک صابون ملایم محل زخم را بشویید.
  • سپس با دستمال تمیز به آرامی آن را خشک کنید و محل بریدگی را به آرامی فشار دهید. معمولا خونریزی بعد از چند دقیقه بند می آید.
  • به هیچ عنوان از بانداژ روی زخم استفاده نکنید، زیرا ممکن است نوزاد باند را ببلعد و موجب خفگی وی شود. همچنین از پماد روی زخم استفاده نکنید زیرا نوزاد آن را می مکد.
  • اگر برشی عمیق در انگشت کودک ایجاد شده، که نگران کننده است، به پزشک مراجعه کنید.

پس از اتمام کار، یک نفس عمیق بکشید، تا هفته بعد که دوباره این مراحل را تکرار کنید.

منابع: Momjunction و Healthywomen

منبع: setare.com
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9673

به "کوتاه کردن ناخن نوزاد؛ مسائل و راهکارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوتاه کردن ناخن نوزاد؛ مسائل و راهکارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید