5 مکانیزم کلیدی دنیای رمزارز که باید بشناسید

به گزارش مجله وبلاگ فروش، شرح فناوری بلاک چین که پایه تمامی رمز ارزهاست می تواند گاهی گیج نماینده و حتی سخت باشد. ارزهای مختلف از عبارت های مختلفی برای شرح عملکرد این شبکه استفاده می نمایند. در صنعت رو به رشد رمز ارزها که با سرعتی زیاد در حال توسعه است، هماهنگی با عبارت های تازه کمی سخت است.

5 مکانیزم کلیدی دنیای رمزارز که باید بشناسید

شاید تا به حال برخی از این اصطلاحات را شنیده باشید، از جمله سازوکارهایی که در آن ها از کلمه Proof (اثبات) استفاده شده است. مکانیزم های اجماع (Consensus Mechanisms) انواع متفاوتی دارند و از مفاهیم ابتدایی مانند اثبات سهام (Proof of stake) تا سازوکارهای کمتر شناخته شده مانند اثبات سوزاندن (Proof of Burn) را در برمی گیرند. اما هر یک از این مکانیزم ها چه مفهومی دارند؟

در ادامه با یعضی از الگوریتم های کلیدی رمز ارزها و مفهوم آن ها آشنا می شویم:

1. اثبات سهام یا Proof of Stake (PoS)

حتی اگر در دنیای رمز ارزها تازه وارد باشید، احتمالا درباره اثبات سهام یا PoS شنیده اید. این سازوکار بخشی جدانشدنی از زیست بوم رمز ارزهاست که امنیت را برای کاربران تامین می نماید. اما اگر بخواهیم دقیق تر به آن نگاه کنیم، اثبات سهام یک مکانیزم توافقی است که در هر رمز ارز مبتنی بر بلاک چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

اثبات سهام یک مکانیزم معروف است که می تواند به جای اثبات کار (Proof of Work) به کار گرفته گردد، زیرا از نظر مصرف انرژی بهینه تر است. البته در ادامه به شرح شیوه اثبات کار هم می پردازیم.

سازوکار اثبات سهام برای کار کردن به تایید نماینده هایی احتیاج دارد و این همان جایی است که فرایند نگهداری سهام وارد بازی می گردد. این تایید نماینده ها بلوک های نوی ایجاد می نمایند و تراکنش ها را در شبکه سفارش گذاری می نمایند، مانند Kraken و KuCoin. با این کار از دسترسی تمامی نودها به توافق یکسان در آن شبکه اطمینان حاصل می گردد. سپس تایید نماینده ها برای کار خود از پلتفرم مورد نظر پاداش دریافت می نمایند. در نتیجه، کل فرایند در شرایط برد-برد برای هر دو طرف پیش می رود.

اثبات سهام به تایید نماینده های بسکمک احتیاج دارد، اما هر فرد با اندکی رمر ارز و حافظه رم کافی می تواند اعتبارسنجی کند. این یعنی شیوه اثبات سهام یا همان PoS از نامتمرکز ماندن بلاک چین اطمینان حاصل می نماید. یک تایید نماینده بلوک های نو ایجاد می نماید و آن هایی را که ایجاد نکرده است آنالیز می نماید. این مکانیزم امکان تضمین امنیت شبکه و غیر متمرکز ماندن آن را فراهم می نماید.

2. اثبات اعتبار یا Proof of Authority (PoSA)

اثبات اعتبار که به اختصار PoSA هم نامیده می گردد، در واقع گونه ای از مکانیزم اثبات سهم است. اما این نوع سازوکار کمی شخصی تر از اثبات سهام است. در این شیوه احتیاج است تایید نماینده ها به جای حفظ رمز ارز خود، هویت و اعتبار خود را حفظ نمایند.

برخی افراد این روش را بهتر از اثبات سهام می دانند، چون در این روش همواره تعیین نیست که تایید نماینده ها به سود شبکه کار خواهند کرد. ممکن است برخی از آن ها مقدار ناچیزی سهام را نسبت به حجم کل رمز ارزهایشان نگهداری نمایند. این یعنی اگر آن ها نقش خود را به طور کامل ایفا ننمایند، مقدار زیادی از دارایی شان را از دست نمی دهند.

مکانیزم اثبات اعتبار سهام با هدف حل این مشکل، احتیاج به حفظ اعتبار تایید نماینده ها دارد. بنابراین، تایید نماینده ها گمنامی خود را از دست می دهند، تعیینه ای که معمولا دارندگان رمز ارزها به صورت سنتی دارند. حفظ اعتبار معمولا فقط تایید نماینده های متعهد یا دائمی را ترفیع می دهد.

این سازوکار از نظر تئوری به خوبی کار می نماید، اما بلاک چین های بزرگی مانند بیت کوین با هزاران تایید نماینده نمی توانند از آن بهره بگیرند. با این حال، می تواند برای شبکه های کوچک تر انتخاب مناسبی باشد.

3. اثبات کار یا Proof of Work (PoW)

اثبات کار شکل دیگری از مکانیزم های اجماع است که در شبکه های غیرمتمرکز وجود دارد. معمولا از این شیوه برای تایید تراکنش ها و استخراج توکن های نو در فرایند استخراج رمز ارزها استفاده می گردد. اما این متد شامل چه مواردی است؟

هدف استفاده از شیوه اثبات کار، بازدارندگی در مقابل حملات آنلاین خطرناک و مخرب از سوی مجرمان سایبری است. این روش به عنوان راهی برای مهار کردن مسائل روزافزون ایمیل های هرز توسعه داده شد، اما اکنون بسکمک از رمز ارزهای مشهور از جمله بیت کوین از آن استفاده می نمایند.

با این وجود، اجرای پیروز شیوه اثبات کار اصلا کار ساده ای نیست. این مکانیزم برای پردازش محاسبات پیچیده ریاضیاتی به تعداد بسیار زیادی از افراد احتیاج دارد تا با این کار بتوانند شبکه را در مقابل حملات امن نگه دارند. این امر به بلاک چین امکان می دهد شواهدی را مبنی بر توسعه در بستر قدرت پردازشی اش فراهم کند. در نهایت، این کار از هرگونه عمل مخرب درون آن شبکه جلوگیری می نماید.

اما این مکانیزم هم مصرف انرژی بالایی دارد و با محیط زیست سازگار نیست. انرژی مورد احتیاج برای این شیوه، به حجم بزرگ برق مورد احتیاج برای استخراج رمز ارزها اضافه می نماید که یکی از عوامل مهم در توسعه تغییرات اقلیمی تلقی می گردد. اگرچه به کارگیری شیوه اثبات کار را در تامین امنیت و سلامت شبکه انتخاب بسیار مناسبی است، اما نمی توان از پیامدهای زیست محیطی آن چشم پوشی کرد.

4. اثبات فعالیت یا Proof of Activity (PoA)

مکانیزم اجماعی اثبات فعالیت در واقع ترکیب دو مکانیزم اثبات کار و اثبات سهام است. این شیوه در سال 2014 در دنیای رمز ارزها ظهور کرد، اما در همین مدت کوتاه به محبوبیت زیادی دست یافته است. اثبات سهام و اثبات کار به تنهایی فقط قادر به دفع نیمی از حملات سایبری مخرب هستند، اما سازوکار اثبات فعالیت می تواند لایه های امنیتی بیشتری را برای بلاک چین فراهم کند تا مقدار امنیت آن افزایش یابد.

PoA به این علت پیروز است که مجرمان سایبری باید برای اجرای حملات خود به یک شبکه غیرمتمرکز، دو عامل نرخ هش استخراج و تعداد کوین ها را کنترل نمایند. بنابراین، حمله احتمالی به 51 درصد (یا بیشتر) از کل قدرت ماینینگ شبکه و 51 درصد (یا بیشتر) از کوین های نگهداری شده در شبکه احتیاج دارد. همین موضوع کار را برای پیروزیت چنین اقدامات مجرمانه ای سخت می نماید.

5. اثبات سوزاندن یا Proof of Burn (PoB)

می توان گفت مکانیزم اثبات سوزاندن یا PoB برترین گزینه از لیست موجود از لحاظ سازگاری با محیط زیست است. این شیوه کوشش دارد مقدار بالای مصرف انرژی در شبکه هایی که از اثبات کار استفاده می نمایند را مهار کند. بر خلاف مکانیزم های اثبات کار، اثبات سوزاندن از تجهیزات مجازی (و نه واقعی) برای تایید تراکنش ها استفاده می نماید.

این فرایند با دخالت ماینرهایی آینده نگری انجام می گردد که با سوزاندن کوین های خود نیت خیر خود را نشان می دهند. در عوض، این کار به آن ها اجازه می دهد تا به ماینرهای تمام عیار تبدیل شوند. افزایش قدرت استخراج با تعداد کوین هایی که یک ماینر می سوزاند ارتباط دارد. در نتیجه، این مکانیزم می تواند هم برای شبکه بلاک چین و هم برای ماینرها سودمند باشد.

بلاک چین ها بسیار پیچیده هستند، اما یادگیری قدم به قدم آن ها آسان است

اگر هنوز با درک مفهوم بلاک چین و شبکه های غیرمتمرکز و عملکرد این فناوری ها مشکل دارید، این را بدانید که شما تنها نیستید. مفاهیم مطرح شده در این مطلب می توانند شما را در درک فرایندهای پیچیده مورد استفاده رمز ارزها کمک نمایند. مکانیزم های اجماع نقش مهمی در امنیت و پیروزیت این شبکه ها دارند.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 16407

به "5 مکانیزم کلیدی دنیای رمزارز که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مکانیزم کلیدی دنیای رمزارز که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید