8 علت طبی چاق شدن

به گزارش مجله وبلاگ فروش، این موضوع حقیقت دارد که معمولا ما در صورتی دچار چاقی یا اضافه وزن می شویم که یا زیاد غذا بخوریم یا به میزان کافی فعالیت بدنی نداشته باشیم. اما گاهی چاقی می تواند دلایل پزشکی داشته باشد که در اینجا به 8 مورد آن اشاره می کنیم.

8 علت طبی چاق شدن

8 علت طبی چاق شدن

این موضوع حقیقت دارد که معمولا ما در صورتی دچار چاقی یا اضافه وزن می شویم که یا زیاد غذا بخوریم یا به اندازه کافی فعالیت بدنی نداشته باشیم. اما گاهی چاقی می تواند دلایل پزشکی داشته باشد که در اینجا به 8 مورد آن اشاره می کنیم.

1.کم کاری تیرویید

در این حالت، غده تیرویید که به شکل پروانه در پایین گلو قرار گرفته است، به اندازه کافی هورمون تیروییدی ترشح نمی نماید. از آنجا که این هورمون نقش کلیدی در تعادلات متابولیکی دارد، فراوری کم آن سبب کندی متابولیسم شده و در نتیجه هر چه فرد مصرف می نماید، به شکل چربی ذخیره شده و به انرژی تبدیل خواهد شد. زنان 6 برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند و به همین علت اندازه شیوع چاقی در آنها بیشتر است. در صورتی که پزشک شما تشخیص داد مبتلا به کم کالری تیرویید هستید، احتمالا برای شما هورمون درمانی را تجویز خواهد نمود.

2.مصرف قرص های ضدبارداری

بیشتر قرص های پیشگیری از بارداری از 2 هورمون پروژسترون و استروژن تشکیل شده اند که جلوی تشکیل تخمک را تا 99 درصد می گیرد. با این حال مصرف این قرص ها تا حد کمی می تواند سبب اضافه وزن گردد. علت آن هم تاثیر استروژن در ذخیره سازی چربی به وسیله ارگان ها است که البته یک ضرورت برای بدن زن در حین بارداری است. در صورتی که شما برای پیشگیری از بارداری از قرص استفاده می کنید، بهتر است هر چند وقت یک بار روش خود را تغییر داده و از روش های دیگر یاری بگیرید.

3.مصرف قرص های ضدافسردگی

قرص های ضدافسردگی می توانند تعادل ترکیبات شیمیایی مغز را تغییر دهند و فرد را از حالت افسردگی رها نمایند. با این حال در بیشتر موارد مصرف آنها سبب اضافه وزن جزیی خواهد شد. در صورتی که شما به هر علتی از این نوع قرص ها مصرف می کنید، بهتر است در کنار آن عادات صحیح زندگی را هم به کار ببندید، یعنی یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به اندازه ورزش کنید.

4.دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 زمانی به وجود می آید که بدن به اندازه کافی انسولین ترشح نکند یا بدن نسبت به آن مقاوم باشد. درمان های آنتی دیابتیکی که برای این بیماران تجویز می گردد معمولا سبب بروز اضافه وزن می گردد. درمان با انسولین یا سایر داروها خواه ناخواه کمی اضافه وزن برای بیمار در پی دارد، پس در صورتی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، بهتر است در کنار داروهای آنتی دیابتیک داروی متفورمین هم مصرف کنید اما قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید چون این دارو با همه سازگار نیست.

5.نشانگان کوشینگ

این بیماری نادر که به نام هیپرکورتیزولیسیم هم معروف است در اثر ترشح زیاد کورتیزول به وسیله غدد فوق کلیوی ایجاد می گردد. وظیفه این هورمون کنترل فشارخون و متابولیسم است. بعضی از نشانه های ابتلا به این بیماری وزن گیری به ویژه در ناحیه صورت و گردن، خستگی، پرفشاری خون و افزایش قندخون است. عوامل زیادی می توانند زمینه ابتلا به این ناراحتی را فراهم نمایند. به اسم مثال هورمون درمانی طولانی برای بهبود بیماری هایی نظیر آسم یا تومورهای غیرسرطانی جزو این دسته اند. با توجه به علت ابتلا به بیماری؛ جراحی، رادیوتراپی یا مصرف داروهای کم نماینده فراوری کورتیزول می تواند موثر باشد.

6.نشانگان تخمدان پلی کیستیک

به هم ریختگی تعادل هورمونی می تواند سبب بروز کیست یا کیسه های مایع حاوی تخمک گردد که از تخمدان ها آزاد نشده اند. این کیست ها فرایند تخمک گذاری را مختل نموده و در نتیجه سبب اضافه وزن، پرمویی در صورت، اختلال در دوره های عادت ماهانه و گاهی ظاهر شدن آکنه می گردد. در صورتی که به این ناراحتی دچار شدید، اولین توصیه پزشک تغییر شیوه زندگی و مصرف داروهایی مثل متفورفین است که متابولیسم را کنترل نموده و سبب تعادل هورمونی می گردد.

7.مصرف استروژن

با شروع یائسگی اندازه فراوری هورمون استروژن در بدن کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می نماید که از جمله نشانه های آن گرگرفتگی و عرق کردن های شبانه است. در این حالت پزشک معمولا هورمون درمانی جایگزین را پیشنهاد می نماید. هورمون درمانی خود مسب جذب آب است که در پی آن فرد شاهد افزایش وزن خود خواهد بود. در کنار این موضوع با افزایش وزن متابولیسم هم کند تر می گردد. برای حل این مساله هم برترین توصیه انتخاب عادات صحیح غذایی و تمرینات فیزیکی برای مقابله با تغییرات ناشی از یائسگی است.

8.استروییدها

مصرف کورتیکواستروییدها معمولا برای درمان آرتریت روماتویید، آسم یا دیگر بیماری ها استفاده می گردد و التهابات دردناک را تسکین می دهد. اما در عین حال اندازه جذب آب به وسیله بدن را افزایش می دهد. از سوی دیگر چون فرد مبتلا به این ناراحتی ها تحرک کمتری دارد، کالری کمتری می سوزاند و دچار اضافه وزن خواهد شد. اگر از چاقی در این شرایط رنج می برید، از پزشک خود بخواهید نوع درمان را تغییر دهد اما توجه داشته باشید داروهای دیگر شاید مسبب چاقی نباشند اما عوارض دیگری در پی خواهند داشت.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14129

به "8 علت طبی چاق شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علت طبی چاق شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید