8 فیلم بی نقص تاریخ سینما از نگاه منتقدان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، در این مقاله 8 فیلم سینمایی را بررسی می کنیم که در وب سایت متاکریتیک نمره 100 از 100 دریافت کرده اند و از نگاه منتقدان انگلیسی زبان بی نقص ارزیابی شده اند.

8 فیلم بی نقص تاریخ سینما از نگاه منتقدان

به شکل کلی گرچه استفاده از صفت بی نقص برای یک فیلم سینمایی تا حدود زیادی یک مفهوم ذهنی است اما در این نوشته سعی داریم با امکانات موجود به شکل عینی به این ایده نزدیک شویم.

  • 100 فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه هالیوودی ها

طبیعتا برای بررسی فیلم هایی که بی نقص و بی عیب و ایرادند راهی نداریم به جز مراجعه به نظر کارشناسان این حوزه یا همان منتقدان. نظرات منتقدان در سطح جهان را نمی توان به این سادگی جمع آوری کرد اما نظرات منتقدان انگلیسی زبان در وب سایت متاکریتیک بازتاب یافته و از طریق بررسی آثاری که در این وب سایت نمره 100 از 100 گرفته اند می توانیم تا حدودی به ایده اصلی این نوشته نزدیک شویم.

به هر حال بررسی وب سایت متاکریتیک نشان می دهد که تنها 8 فیلم سینمایی در این وب سایت نمره متای 100 را دریافت کرده اند؛ نمره ای که محصول نظرات تعداد زیادی از منتقدان است و در واقع نشان می دهد یک اثر سینمایی از نگاه طیف وسیعی از منتقدان و نویسندگان سینمایی انگلیسی زبان بی نقص بوده است.

در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این 8 فیلم می پردازیم.

1. پدرخوانده (The Godfather)

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان
  • تاریخ اکران: 1972
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

احتمالا پدرخوانده یکی از معدود آثار این لیست باشد که مخاطب خاص و عام را با هم راضی می کند و توسط میلیون ها سینما دوست در سراسر جهان دیده و تحسین شده. این اثر برجسته فرانسیس فورد کوپولا را می توان یکی از بهترین نمونه های ساخته شده در حوزه فیلم های جنایی دانست. فیلمی که سوای مضمون جنایی در مفهوم پردازی سینمایی عشق، خانواده، جاه طلبی و خواست قدرت و چندین مفهوم کلیدی دیگر بسیار پیروز عمل کرده است.

به شکل کلی مجموعه پدرخوانده به عنوان یک سه گانه پیروز (برخلاف بسیاری از مجموعه فیلم ها که در آن شاهد افت محسوس مجموعه هستیم) شناخته می شود؛ با این وجود بسیاری از منتقدان باور دارند که بهترین و پیروز ترین فیلم این مجموعه اولین فیلم پدرخوانده است که در سال 1972 ساخته شد. بازی خیره کننده مارلون براندو در کنار آل پاچینو و جیمز کان، فیلم نامه بی نقص، موسیقی معروف فیلم و کارگردانی ظریف و دقیق کوپولا این اثر را به یکی از فیلم های جاودان و فراموش نشدنی تاریخ سینما بدل کرد.

همان طور که گفته شد یکی از ویژگی های فوق العاده پدرخوانده که آن را تا این حد ماندگار کرده چندلایه بودن این فیلم است؛ فیلمی که برای مخاطب عام سینما سرگرم کننده است و او را راضی از سالن بیرون می فرستد و برای مخاطب جدی تر هم اثری است درگیرکننده و تأثیرگذار.

2. کازابلانکا (Casablanca)

  • کارگردان: مایکل کورتیز
  • بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید
  • تاریخ اکران: 1942
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

اغراق نکرده ایم اگر بگوییم کازابلانکا فیلمی است با شهرتی عالم گیر. یک درام رمانتیک که با بازی هامفری بوگارت و اینگرید برگمن بر اساس نمایشنامه همه به کافه ریک می آیند ساخته شد و با گذر زمان جایگاهی دست نیافتنی میان آثار عاشقانه پیدا کرد اما در عین حال فیلمی است درباره جنگ جهانی دوم.

کازابلانکا واقعا در دوران جنگ جهنی دوم ساخته شد. فیلمی که در دوره جنگ روی مفاهیم عشق و چشم پوشی کردن از آن متمرکز شده است. جنگ و مبارزه در پشت عشقی که میان همفری بوگارت و اینگرید برگمن شکل می گیرد و یکی از رمانتیک ترین زوج های تاریخ سینما را شکل می دهد، پنهان شده است. فیلم که در جریان روزهای پر تنش جنگ جهانی دوم می گذرد یک رابطه عاشقانه قدیمی را با مانعی اساسی روبه رو کرده که به یک دو راهی پیچیده ختم شده است؛ مردی که باید بین عشق و انسان دوستی دست به انتخاب بزند.

مایکل کورتیز کارگردان مجاری-آمریکایی فیلم سینمایی کازابلانکا و تعدادی از بازیگران این فیلم از جمله افرادی بودند که در عالم واقع از شر آزار و اذیت نازی ها به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. ترکیب بسیاری از عناصر، شخصیت ها و موضوعات جذاب درون فیلم این اثر سینمایی را به فیلمی فراموش نشدنی برای تمام زمان ها تبدیل کرده است.

3. پنجره عقبی (Rear Window)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: جیمز استوارت، گریس کلی، ریموند بر
  • تاریخ اکران: 1954
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

شاهکاری از آلفرد هیچکاک که می تواند با نماهایی فوق العاده در کنار تعلیق و کشش داستانی اش شما را با سینمای ناب روبه رو کند. مردی که از پنجره عقبی خانه شاهد تصاویری است که نمی تواند نادیده بگیرد یا فراموششان کند.

هیچکاک از جمله فیلم سازهایی است که هم زمان حسابی سرگرمتان می کند و با یک اثر هنری هم روبه روی تان می کند. فیلم های مردی که چندین اثرش حتما در میان فهرست بهترین های تاریخ سینما قرار می گیرند را باید به دقت دید. فیلم پنجره عقبی در کنار یکی دو اثر دیگر از جمله بهترین آثار آلفرد هیچکاک و یکی از آثار مطرح تاریخ سینما در نظر گرفته می شود.

یک عکاس خبری که بخاطر شکستگی پا خانه نشین شده طبق عادت همیشگی با لنز دوربین اطرافش را تماشا می کند. طبیعتا به خاطر شرایطش تنها قابی که پیش رو دارد پنجره عقبی خانه است. این پنجره به یک حیاط و یک ساختمان چند طبقه مشرف است. تماشای خانه روبه رویی از سر بیکاری باعث می شود عکاس به مسائلی پی ببرد که دلهره و تعلیق زیادی را تا شکافته شدن کامل ماجرا به تماشاگران وارد می کند.

پنجره عقبی از جمله فیلم هایی است که محل بحث های گسترده نظری هم بوده است؛ از جمله روان شناسان و روانکاوان به بررسی نشانه هایی در آن پرداخته اند. فیلم در کنار بیان یک قصه سرراست با ریتمی مناسب، در لحظاتی مخاطب را با مفاهیمی غنی تر و پیچیده تر از آنچه در کل فیلم به نظر می رسد روبرو می کند. البته شاید این ویژگی اغلب آثار آلفرد هیچکاک باشد.

4. پسرانگی (Boyhood)

  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: پاتریشیا آرکت، الار کولترین، لورلای لینکلیتر
  • تاریخ اکران: 2014
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

فیلم سینمایی پسرانگی به کارگردانی ریچارد لینکلیتر تنها فیلم قرن اخیر است که توانسته نمره متای 100 از 100 دریافت کند. تعجب آور نیست که این اثر با تحسین جهانی روبه رو شد و لینکلیتر بابت کارگردانی آن خرس نقره ای بهترین کارگردانی را در جشنواره بین المللی فیلم برلین به دست آورد.

پسرانگی در طول یک دوره طولانی 12 ساله فیلم برداری شد که از سال 2001 میلادی آغاز شده بود؛ این نوع فیلم برداری از این جهت الزام آور بود که کارگردان می خواست فرایند بزرگ شدن و رشد یک پسربچه را با دقت واقع گرایانه ای بی بدیل نمایش دهد.

پسرانگی 12 سال از زندگی یک پسربچه و خانواده او در بازه ای که پسر دوران دبستان را به سال های بلوغ می رساند به تصویر می کشد.

احتمالا یکی از دلایل توجه ویژه منتقدان به این اثر سینمایی هم همین فرایند خاص و شگفت انگیز ساخت آن بود؛ به قول منتقد نشریه اینترتینمنت ویکلی نتیجه تلاش های کارگردان همچون تماشای عکسی بود در حال ظاهرشدن در اتاق تاریک. لینکلیتر و تمام بازیگران فیلم بابت این فرایند تحسین شدند و به باور منتقدان نتیجه نهایی آنچنان ارزشمند بود که می توان ادعا کرد با اثری بی نقص و بی نظیر در قرن بیست و یکم روبه رو شده ایم.

5. سرگیجه (Vertigo)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: جیمز استوارت، کیم نواک، هنری جونز
  • تاریخ اکران: 1958
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

سرگیجه یک فیلم نوار روانشناختی است که در سال 2012 از طرف مجله سایت اند ساوند به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد و توانست به سلطه طولانی مدت همشهری کین سرانجام دهد. سرگیجه را آلفرد هیچکاک فیلم ساز مشهور انگلیسی کارگردانی کرده است؛ مردی که با کارنامه ای پربار به عنوان یکی از تأثیرگذارترین کارگردان های تاریخ سینما شناخته می شود و بر صنعت سینما اثری ماندگار برجا گذاشته است.

سرگیجه یکی از کلیدی ترین و به باور بسیاری از منتقدین شاید بهترین اثر هیچکاک باشد و در زمانی ساخته شده که این کارگردان تعدادی از باکیفیت ترین آثار سینمایی اش را ساخته است. سبک دلهره آور و منحصر به فرد هیچکاک، نوع نگاه او به مفهوم تعلیق و سرگرمی در سینما، کارکرد دوربین در انتقال حال و وضع افراد، نماهای خاص او از ساختمان ها و بناها با موضوع مفهوم تماشاگری یا دیدزدن همه از جمله نکاتی هستند که هیچکاک را به سوژه بحث های مفصل و بعضا بی سرانجام منتقدین و نظریه پردازان سینما بدل کرده است به شکلی که بسیاری از فیلم های این کارگردان به عنوان آثار مطرح سینمایی موضوع مقالات تأثیرگذار در تاریخ تئوری فیلم بوده است.

روایت فیلم سرگیجه المان های کلاسیک فیلم نوار را یادآوری می کنند؛ یک کارآگاه که به دلیل حادثه دچار ترس از ارتفاع و سرگیجه شده مجبور است زودتر از موعد بازنشست شود. مردی او را به عنوان کارآگاه خصوصی استخدام می کند تا همسرش را که رفتاری عجیب از خود نشان می دهد، تعقیب کند. این خط داستانی به مرور پیچیده تر و پرابهام تر می شود و برخلاف بسیاری از آثار هیچکاک که در سرانجام نوعی گره گشایی ویژه مخاطب عام دارد، همچنان مرموز و شکافته نشده سرانجام می یابد. شاید به همین دلیل سرگیجه همچنان پس از یک بار تماشا اسرارآمیز باقی می ماند و تأثیر درونی خود بر مخاطب را حفظ می کند. حال و هوایی که بی شک سهم بسزایی در انتخاب این فیلم به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما داشته است.

6. سه رنگ: قرمز (Three Colors: Red)

  • کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • بازیگران: ایرن ژاکوب، ژان-لویی ترنتینیان، ژان پیر لوریت
  • تاریخ اکران: 1994
  • کشور تولیدکننده: فرانسه، لهستان، سوئیس

فیلم سینمایی سه رنگ: قرمز (Three Colors: Red) آخرین قسمت از سه گانه سه رنگ (Three Colours trilogy) ساخته کارگردان شهیر لهستانی کریشتوف کیشلوفسکی است.

سه رنگ: قرمز تنها عنوان بین المللی در میان 8 فیلمی است که در وب سایت متاکریتیک نمره 100 گرفته اند. این فیلم آخرین فیلم کارنامه کاری پربار کیشلوفسکی هم به حساب می آید.

باید گفت این اثر سینمایی که در ادامه فیلم های آبی (Blue) و سفید (White) ساخته شده است از چند جنبه مختلف بین المللی است؛ کارگردان فیلم یک لهستانی است، زبان فیلم فرانسوی است و وقایع در سوییس رخ می دهند.

هر قسمت از سه گانه سه رنگ به کاوش در یکی از بخش های شعار مشهور انقلابیون در دوران انقلاب کبیر فرانسه می پردازد؛ یعنی آزادی، برابری، برادری (Liberté, Égalité, Fraternité). قرمز روی سومین بخش یعنی برادری متمرکز است؛ داستان فیلم ماجرای والنتین که به شکل پاره وقت به عنوان یک مدل فعالیت می کند و رابطه او با یک قاضی بازنشسته را دنبال می کند؛ میان این دو پیوندی شکل می گیرد گرچه در ابتدا رابطه آن ها با خصومت آغاز می شود.

بسیاری از منتقدان به عواطف عمیق و دیرپایی که از این اثر سینمایی تراوش می کند اشاره کرده اند؛ فیلمی که رابطه پیچیده و اتصالات عجیب انسان ها را به شیوه هایی که آن ها به سختی درک می کنند نشان می دهد.

7. بدنام (Notorious)

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: کری گرنت، اینگرید برگمن، کلود رینس
  • تاریخ اکران: 1946
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

با توجه به اهمیت آلفرد هیچکاک در تاریخ سینما عجیب نیست که از 8 فیلم وب سایت متاکریتیک که از منتقدان نمره 100 دریافت کرده اند 3 فیلم به هیچکاک تعلق دارد؛ به هر حال بدنام سومین و آخرین فیلم هیچکاک در این فهرست است.

کری گرانت در بدنام نقش یک مأمور مخفی آمریکایی به نام تی.آر. دولین را بازی می کند که از آلیسیا هوبرمن (با بازی اینگرید برگمن) دختر آمریکایی یک جنایتکار جنگی آلمانی محکوم شده می خواهد نقش یک جاسوس را میان یک گروه نازی در برزیل بازی کند. در این نقش آلیسیا باید به عنوان نفوذی وارد گروه شود و با جلب عواطف الکساندر سباستین (با بازی کلود رینس) که یکی از اعضای این گروه است، دست به اقداماتی بزند. در حالی که رینس به آلیسیا علاقه مند می شود، آلیسیا و دولین هم رابطه ای عاشقانه دارند و این مثلث عشقی کار را پیچیده می کند.

هیچکاک در این اثر سینمایی یک بار دیگر بابت کیفیت کار کارگردانی اش با تحسین گسترده روبه رو شد. گرچه میزانسن ها، دکوپاژ، بازی های درگیرکننده و زوایای گوناگون اثر با تعریف و تمجید روبرو شد اما دقت هیچکاک در شخصیت پردازی و باورپذیرساختن رابطه سه بازیگر اصلی درون فیلم هم از چشم منتقدان پنهان نماند.

8. همشهری کین (Citizen Kane)

  • کارگردان: اورسن ولز
  • بازیگران: اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور
  • تاریخ اکران: 1941
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده آمریکا

همشهری کین یک درام اسرارآمیز است که توسط اورسن ولز کارگردانی شده. ولز کارگردان، بازیگر و نویسنده ای آمریکایی است که در رادیو، تیاتر و سینما فعالیت داشت و بخاطر خلاقیت و نوآوری در هر سه حوزه به عنوان یکی از چهره های کلیدی دوران خود شناخته می شد. همشهری کین اولین فیلم بلند کارنامه حرفه ای ولز بود؛ فیلم اولی که توسط یک کارگردان 26 ساله ساخته و در تاریخ سینما ماندگار شد.

همشهری کین نوعی شبه بیوگرافی است، فیلمی که در پس روایت داستانی اش در حال بازگوی ماجرای زندگی واقعی شخصیت اصلی است؛ کاراکتری به نام چارلز فاستر کین که بسیاری معتقدند یادآور شخصیت ویلیام راندولف هرست روزنامه دار، خبرنگار و سیاست مدار آمریکایی است و بر اساس زندگی او ساخته شده. هرست بزرگترین روزنامه های زنجیره ای آمریکا را راه انداز کرد و بعد از انتشار فیلم، تمام نشریات زیرمجموعه خود را از چاپ هر نوع مطلب درباره آن منع کرد.

همشهری کین داستان زندگی یک غول رسانه ای به نام چارلز فاستر کین را روایت می کند که درابتدای ورودش به این حوزه یک ایدئال گرا است اما به تدریج به یک بی رحم تشنه قدرت بدل می شود.

فیلم با مجموعه ای از فلش بک ها برای یافتن راز کلمه سرانجامی کین پیش از مرگ، زندگی او را مرور می کند. ساختار این اثر سینمایی به نسبت فیلمی که در سال 1941 ساخته شده بسیار پیشرو و در دوران خود انقلابی بود. به باور برخی از نظریه پردازان حوزه سینما همشهری کین سبکی جدید در فیلم سازی به وجود آورد. شیوه های سینمایی استفاده شده در همشهری کین مانند عمق میدان در فیلم برداری، نورپردازی سایه روشن، جامپ کات های زمانی بی سابقه نبودند اما آنچه همشهری کین را به عنوان اثری متفاومت جلوه داد استفاده از همه این عناصر به شکل پیروز در یک فیلم بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9256

به "8 فیلم بی نقص تاریخ سینما از نگاه منتقدان" امتیاز دهید

1 کاربر به "8 فیلم بی نقص تاریخ سینما از نگاه منتقدان" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فیلم بی نقص تاریخ سینما از نگاه منتقدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید