آل داوود: خروج تدریجی اطلاعات کاربران ایرانی به وسیله شبکه های اجتماعی ، ضرورت مدیریت پیا م رسان های غیر ایرانی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کارشناس امور رسانه گفت: امروز بیش از 60 درصد مردم ایران کاربر پیغام رسان های غیرایرانی هستند که همین مسئله لزوم مدیریت این فضا را بیش از گذشته برای ما آشکار می نماید.

آل داوود: خروج تدریجی اطلاعات کاربران ایرانی به وسیله شبکه های اجتماعی ، ضرورت مدیریت پیا م رسان های غیر ایرانی

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، سیصد و سومین نشست تخصصی کارشناسی اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات ژرفا و جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی که با مشارکت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین (ع) و جمعی از رسانه ها با موضوع نقش حکمرانی رسانه ای سایبری آمریکا در انتخابات 2020 با حضور علیرضا آل داوود، کارشناس امور رسانه در محل مرکز ژرفا برگزار گردید.

وی در ابتدای این نشست گفت: یکی از نکات قابل تعامل درباره حاکمیت سایبری، وقایع پس از انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا است. دنیا شاهد بود که آمریکا به عنوان کشوری که به وسیله آژانس امنیت ملی سایبری خود (NSA)، فضای سایبر دنیا را مدیریت می نماید حتی به رئیس جمهور مستقر این کشور که دارای حقوقی مانند حق وتو، استفاده از کد های کیف های هسته ای و فرماندهی کل نیرو های مسلح ایالات متحده است، اجازه تعدی به قوانین سایبری کشور را نمی دهد، وی و هوادارانش به راحتی سانسور می شوند، پیغام های او در شبکه های اجتماعی با عناوینی همچون اخبار گمراه نماینده برچسب گذاری می گردد تا آرامش سایبری ایالات متحده آمریکا حفظ گردد.

وی ادامه داد: جای تأمل دارد که کشوری مانند آمریکا به عنوان مدعی دروغین آزادی بیان، زمانی که هواداران دونالد ترامپ پای به خیابان ها می گذارند، بدون هیچ اغماضی دسترسی وی به تمام حساب های خود در فضای مجازی را قطع می نماید، در حالی که فراموش نخواهیم کرد، چطور این پلتفرم ها تمام امکانات زیرساختی خود را برای بر هم زدن آرامش ایران در ادوار مختلف به کار دریافتد!

این کارشناس رسانه اضافه کرد: هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود (2013) به صراحت می نویسد؛ زمانی که معترضین (اغتشاشگران) در خیابان های تهران بودند ما اجازه تعطیلی توئیتر را ندادیم! خانم کلینتون تصریح می نماید که آقای جک دورسی (مدیر شبکۀ اجتماعی توئیتر) آن موقع در شهر بغداد اقامت داشته است! به بیان ساده تر در نزدیک ترین فاصلۀ جغرافیایی ممکن برای راهنمایی عملیات حاضر شده بود! رهبر انقلاب تا به امروز 3 بار به صراحت از این مسئله یاد نموده اند که شرکت توئیتر در فتنه مخملین آن مقطع برای نقش آفرینی در انتخابات ایران به روزرسانی خود را به تأخیر انداخت، این دوگانگی در برخورد آمریکا با دو انتخابات ریاست جمهوری در کشور خود و ایران حقایق زیادی را آشکار می نماید.

به گفته وی، یکی از این نکات جالب توجه اجازه محدود آمریکا به فعالیت رسانه ها در فضای انتخاباتی این کشور بود، ساختار امنیتی این کشور فقط به 7 رسانه مجوز رسمی پوشش اخبار انتخاباتی کشور را داد! شبکه زیرساخت ملی اطلاعات آمریکا (National Information Infrastructure Network) که در سال 1991 میلادی شکل گرفت، این امکان را برای ایالات متحده فراهم کرد که حاکمیت خود را در فضای سایبر گسترش دهد، ولی زمانی که در ایران از شبکه ملی اطلاعات صحبت می کنیم، عده ای با طرح مسائلی مانند مسدود سازی دسترسی به فضای آزاد اطلاعات مانع راه اندازی این شبکه در کشور می شوند!

آل داوود در ادامه توضیح داد: دوگانگی در برخورد آمریکا به حدی است که امکان نادیده دریافت آن وجود ندارد. کنگره آمریکا فقط چند ساعت در کنترل معترضین بود، اما بعد از تسلط نیرو های امنیتی، هیچ خبری در سطح دنیا مخابره نشد که عوامل شناسایی شدۀ این تهاجم دچار چه سرنوشتی شدند. نهاد های حقوق بشری هیچ یک مدعی نشدند که این ها معترض بودند و حق اعتراض به حاکمیت کشور خود را داشتند! اما در ایران زمانی که حاکمیت مجبور می گردد برای حفظ آرامش کشور مدتی دسترسی به اینترنت را محدود کند، تمام نهاد های حقوق بشری خارج از کشور دست به اعتراض می زنند.

آل داوود گفت: دلیل ایالات متحده برای سکوت خبری بسیار کوتاه است، حاکمیت سایبری کشور آمریکا به حاکمیت آن ارتباط دارد بنابراین نیازی به اطلاع دیگران از فرآیند اعمال حاکمیت در آمریکا نیست، هر شخصی قصد تخریب این امنیت را داشته باشد، حتی اگر رئیس جمهور آمریکا باشد، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

به زعم وی یکی از چالش هایی که در آینده گریبان ما را خواهد گرفت به طور قطع خروج تدریجی اطلاعات کاربران ایرانی به وسیله پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، توئیتر و واتساپ است. آن ها به وسیله این اطلاعات می توانند، سطوح مختلف عادات، رفتار ها و عملکرد مردم ایران را ارزیابی خواهند کرد و با استفاده از Big Data در آینده کشور ما اثر خواهند گذاشت. گروهی از مدیران اجرایی کشور با طرح موضوعات واهی مانند افزایش سرعت اینترنت مردم را دچار خطای راهبردی کردند، آن ها این تلقی را برای مردم به وجود آوردند که افزایش سرعت اینترنت به معنای توسعه شبکه ملی اطلاعات است! این رفتار صرفاً توسعه پهنای باند بود.

این کارشناس رسانه اعتقاد دارد که امروزه به کار بردن دو گانه هایی مانند فیلترینگ، آزادی نوعی پاره حقیقت گویی در سطح جامعه خواهد بود. جریان تحریف صرفاً به بیان بخش هایی از حقیقت که قابلیت بهره برداری سیاسی دارد، بسنده می نماید! کشوری در دنیا وجود ندارد که کاربران فضای مجازی تا این حد به هر نوع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، برای مثال آلمان پس انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران با تجربه ای که از شرایط ایران به دست آورد، هنگام برگزاری انتخابات کشور خود دسترسی به پلتفرم فیس بوک را محدود کرد یا رفتار خانم مرکل پس از افشای شنود مکالمات وی در آمریکا، توسط ادوارد اسنودن را ناشی از وادادگی در فضای مجازی می دانید؟ وی بعد از افشای این حقایق به فرانسه سفر کرد و طی ملاقاتی با رئیس جمهور این کشور صراحتاً از لزوم راه اندازی اینترنت اروپایی سخن به میان آورد تا مانع جاسوسی آمریکا از سران اروپایی گردد! قانون Gdpr (مقررات عمومی حفاظت از داده) مصوب سال 2018 میلادی، کوشش دیگر اتحادیه اروپا برای حفاظت از داده های خود در مواجهه با آمریکا است.

آل داوود در ادامه اظهار کرد: آیا کشور های غربی که از سال 1960 میلادی لوایحه مربوط به گردش آزاد اطلاعات را تصویب کردند، امروز امکان طرح این ادعا را دارند که شهروندان آن ها امکان دسترسی به هر اطلاعاتی را دارند؟! مسلماً پاسخ منفی است، در این کشور ها مطابق مقررات عمومی حفاظت از داده، کاربران زیر 16 سال اجازۀ دسترسی به واتساپ را ندارند. طبق همین قوانین پلتفرم های غیربومی مانند اینستاگرام برای فعالیت در کشور های اتحادیه اروپا ملزم به راه اندازی دفاتر حقوقی در کشور های میزبان هستند، از طرفی باید قواعد مربوط به گمنام سازی اطلاعات را رعایت نمایند.

کارشناس امور رسانه گفت: طبق قواعد گمنام سازی اطلاعات به معنای مصنویت صاحب اطلاعات از دسترسی مجرمان فضای سایبر است تا اگر اطلاعات وی به هر دلیلی در این فضا افشا شد، امکان دسترسی به صاحب اطلاعات برای فرد یا افراد مهاجم وجود نداشته باشد بنابراین شاهد اهمیت ویژه قانون مداری در استفاده از فضای مجازی در کشور های مدعی گردش آزاد اطلاعات هستیم، در حالی که جریان تحریف مطالبه همین قوانین را مخالفت با گردش آزاد اطلاعات و آزادی بیان معرفی می نماید! آزادی بیان تا جایی توسط جریان تحریف تحمل می گردد که تعارضی با منافع آن ها نداشته باشد، حتی تعاریف مرسوم این واژه نیز برای آن ها معنایی ندارد.

وی در سرانجام توضیح داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می فرمایند؛ امروز هزاران رسانه صوتی و تصویری وجود دارد که فعالیت آن ها در راستای مأیوس سازی مردم از آینده است. اخبار دروغ، سکوت در برابر پیشرفت ها و تکنیک هایی از این دست راهبرد دشمن برای مأیوس کردن ما خواهد بود، رهبر انقلاب در ادامه تأکید می نمایند که جوانان باید در شکست حصر تبلیغاتی دشمن پیشگام باشند. ایشان سپس می فرمایند؛ در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید.

کارشناس امور رسانه گفت: شکستن حصر تبلیغاتی دشمن و توجه به حکمرانی سایبری تنها بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب در آن به صراحت از واژۀ جهاد یاد می نمایند. رفتار آمریکا می تواند الگویی از اعمال حاکمیت سایبری دولت ها بر فضای مجازی باشد، روزانه ده ها هزار اخبار جعلی در فضای مجازی منتشر می گردد که یگانه هدف آن ها مأیوس ساختن مردم از شرکت در فرآیند مردم سالاری دینی است بنابراین این فضا لاجرم باید از آشفتگی رهایی پیدا کند.

آل داوود اعلام کرد: امروز بیش از 60 درصد مردم ایران کاربر پیغام رسان های غیرایرانی هستند که همین مسئله لزوم مدیریت این فضا را بیش از گذشته برای ما آشکار می نماید. رهبر انقلاب بیش از هر کسی در کشور فضای سایبر را بر اساس اصول علمی فهم نموده اند و نسبت به مدیریت صحیح آن دغدغه دارند. حاکمیت سایبری در آمریکا به حدی گستاخانه است که در مواجهه با کشوری مانند ایران به این دلیل که حاکمیت سایبری خود را رها نموده است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11542

به "آل داوود: خروج تدریجی اطلاعات کاربران ایرانی به وسیله شبکه های اجتماعی ، ضرورت مدیریت پیا م رسان های غیر ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آل داوود: خروج تدریجی اطلاعات کاربران ایرانی به وسیله شبکه های اجتماعی ، ضرورت مدیریت پیا م رسان های غیر ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید