اروپا رو به چین پشت به آمریکا

به گزارش مجله وبلاگ فروش، بیش از هفتاد سال، ائتلاف دو سوی آتلانتیک به عنوان بنیادی غیر قابل متزلزل از ثبات اروپایی و محور ارزش های نظم غربی تحت امر آمریکا خدمت کرد. به نظر می رسد در سال 2020 این روابط مورد بازنگری دو سوی آتلانتیک قرار گرفته باشد.

اروپا رو به چین پشت به آمریکا

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

ه نقل از شبکه خبری سی ان ان، در روزهای گذشته، اتحادیه اروپا از گنجاندن آمریکا در لیست کشورهای امن خودداری کرد و این بدین معناست که از مسافران آمریکایی در این بلوک تا آینده قابل پیش بینی استقبال نمی گردد و علت آن شمار بالای تعداد مبتلایان به کرونا در ایالات متحده است. این لیست جنجالی اما نام کشور چین را شامل می گردد؛ جایی که گمان می رود منشاء ویروس کرونا بوده باشد.

مقام های اتحادیه اروپا تاکید دارند، این تصمیم سیاسی نیست و کاملا بر پایه شواهد اپیدمیولوژیک اتخاذ شده است، به این امید که بتواند دونالد ترامپ را که در موارد متعدد به این نهاد سیاسی-مالی حمله می نماید، کنترل کند.

به نظر می رسد که این تحول نشانه ای از گسستگی روابط ترانس آتلانتیک باشد. کاملا مشهود است که این روزها واشنگتن از روابط اروپایی چندان سودی نمی برد و کاملا معین است که کشورهای اروپایی به طور فعال کوشش دارند تا خودمختاری دیپلماتیک بیشتری از آمریکا کسب نمایند. این به ویژه برای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا صدق می نماید.

یکی از راه هایی که بروکسل گمان می نماید که می تواند از طریق آن از واشنگتن فاصله بگیرد، از طریق چین به عنوان یک شریک استراتژیک و مالی و کاستن از اتکایش به این ابرقدرت جهانی از طریق متعادل کردن روابطش با ابرقدرت دیگر است.

در چند سال گذشته، بروکسل در مسائل بین المللی و عظیم مصمم باقی ماند، در شرایطی که ترامپ زیر تمام توافق های بین المللی می زد. توافق آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای ایران از آن موارد هستند و کم کم یک الگوی رفتاری مشاهده می گردد که اتحادیه اروپا در آن از چین مقابل متحد قدیمی ترش طرفداری می نماید. در این زمینه، هرگوه دوستی نسبت به پکن ضربه واقعی وارد می آورد.

یک مقام بروکسل که در سیاست خارجی فعال است، می گوید رویگردانی از اروپا به عنوان اولویت ژئوپولتیکی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما شروع شد. او تاکید نمود: اوباما به اندازه روسای پیشین آمریکا به خاورمیانه علاقمند نبود و اولویت هایش را از اروپا به سمت چین و آسیا تغییر داد.

با این حال، ناظران این پیوند ترانس آتلانتیک معتقدند که روابط در چهار سال گذشته تیره تر شده است و چنانچه ترامپ بتواند جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر شکست بدهد، روابط وخیم تر هم خواهد شد. ولینا تچاکارووا از موسسه اتریشی سیاست های اروپایی و امنیتی می گوید: ترامپ اتحادیه اروپا به ویژه آلمان را یک رقیب تجاری و مالی در نظر می گیرد و این بدین معناست که اگر او برای دومین بار رئیس جمهوری آمریکا گردد، تنش ها باز هم بالا می گیرد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5732

به "اروپا رو به چین پشت به آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا رو به چین پشت به آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید