اربه دوشاب ؛ مراسم سنتی گیلانی ها برای تهیه شیره ای مغزی ، از خوردن ورف دوشاب تا عروس بران محلی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مراسم سنتی اربه دوشاب یا اربادوشاب همه ساله در بخش هایی از استان گیلان برگزار می گردد.

اربه دوشاب ؛ مراسم سنتی گیلانی ها برای تهیه شیره ای مغزی ، از خوردن ورف دوشاب تا عروس بران محلی

خبرنگاران - اربه نام خرمالوی وحشی و خودرو است که به گوجه فرنگی شباهت زیادی دارد. اصلیت این میوه جنگلی است و در جنگل های روستاهای جنوبی شهرستان لاهیجان همانند سراش، فیدره، گمل و رحیم آباد می روید. خرمالو که در تهران به فراوانی رشد می نماید در حقیقت نوع پیوند یافته این درخت است.

یکی از این سنت های قدیمی مردم گیلان اربه دوشابگیری یا اربا دوشاب است که در روستای سراش از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان طبق سنت دیرین برگزار می گردد.

میوه درخت اربه را در فصل پاییز از درخت می چینند و بعد از جدا کردن دمبرگ ها، در ظرفی چوبی به شکل ناو می ریزند که به این ظرف اربه ناو یا اربه ناف می گویند. حدود یک متر از کل ناو را با تخته ای جدا می نمایند و سوراخی در آن تعبیه می نمایند و مقداری کولوش - ساقه برنج را در جلوی سوراخ قرار می دهند که نقش آبکش را دارد. میوه ارباه یا اربه که به دو رنگ نارنجی و قرمز است و طعم شیرین و گس دارد را در این ظرف می ریزند.

این میوه در فرهنگ قدیم روستا جزء غذاهای روزمره مردم بوده که به مرور زمان و با ورود دیگر آداب و رسوم به فراموشی سپرده شده است. اربه را در تالش به اسم آمبر، در رامسر خرما، در مازندارن خرمندی و در گرگان انده، اندی یا اندو خرما می نامند.

برای تهیه شیره دوشاب از اربه جنگلی، آن را پس از جدا کردن از ساقه های کوچک در سطلی چوبی که تنه درختی بزرگ و پهن است و ناو نام دارد قرار می دهند. حدود یک متر از ناو را با تخته ای جدا و سوراخی در آن تعبیه می نمایند و مقداری ساقه برنج را در جلوی سوراخ قرار می دهند تا نقش آبکش داشته باشد. اربه را در قسمت بزرگتر ناو ریخته و آن را با چوبی سرپهن به شکل کوبه له می نمایند و بعد کمی خاکستر هیزم یا پوست برنج روی آن می ریزند.

روستاییان گیلان اربه دوشاب را با برف هم مخلوط می نمایند و می خورند که در اصطلاح گیلکی ورف دوشاب می گویند

فشار دادن میوه اربه برای به دست آورده شیره بخش دیگری از این سنت قدیمی است. زمانی که شیره ها کاملا چکیده شدند آن را در دیگی می ریزند و روی اجاق می گذارند تا بجوشد.

شیره این گیاه که با زحمت فراوانی به دست می آید برای برطرف بیماری های فاویسم و کم خونی مفید است. از آنجا که دوشاب دارای طبعی گرم است بیشتر در فصل زمستان مصرف می گردد. این شیره مقوی به جای قند، شکر، سکنجبین، شربت آلبالو و همچنین برای برنج بو داده مورد استفاده قرار می گیرد.

روستاییان گیلان اربه دوشاب را با برف هم مخلوط می نمایند و می خورند که در اصطلاح گیلکی ورف دوشاب می گویند. برنج برشته شده با دوشاب مخلوط را نیز به عنوان تنقلات استفاده می نمایند .

متاسفانه به دلیل استقبال مردم از جشنواره اربا دوشاب و دوشاب بعضی اقراد سودجو، شیره انگور را به جای اربا دوشاب به بازار عرضه می نمایند.

تصاویر مراسم سنتی اربه دوشاب یا اربادوشاب را در زیر ببینید.

به گزارش خبرنگاران، جشنواره اربادوشاب سال جاری گیلان با اجرای برنامه عروس بران محلی در روستای نوده جلی بیل شهرستان رضوانشهر استان گیلان برگزار گردید. تصاویر آن را در زیر ببینید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: چمدان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1035

به "اربه دوشاب ؛ مراسم سنتی گیلانی ها برای تهیه شیره ای مغزی ، از خوردن ورف دوشاب تا عروس بران محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اربه دوشاب ؛ مراسم سنتی گیلانی ها برای تهیه شیره ای مغزی ، از خوردن ورف دوشاب تا عروس بران محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید