استفاده ارزان تر مردم از اینترنت در شبکه داخلی، دیتاسنتر خارجی با دلار و اینترنت داخلی به ریال محاسبه می گردد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: وقتی با یک اینترنت خارجی در حال استفاده از دیتاسنتر خارجی هستیم به ازای تبادل داده به دلار هزینه می کنیم اما در استفاده داخلی هزینه آن به صورت ریالی برداشت می گردد، این موضوع یعنی استفاده مردم از شبکه داخلی ارزان تر است.

استفاده ارزان تر مردم از اینترنت در شبکه داخلی، دیتاسنتر خارجی با دلار و اینترنت داخلی به ریال محاسبه می گردد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، اینترنت این روز ها نقش مهمی در زندگی ما دارد تا جایی که اگر نباشد خیلی از فرایند های زندگی روزمره فلج می شوند، مراودات مالی، خرید های عظیم، ثبت نام ها و برنامه ریزی های کلان همه با اینترنت انجام می شوند. اینترنت کاری نموده که فرستادن یک پیغام، از شکل فیزیکی خودش در آمده و با ده برابر سرعتی انجام گردد که نامه های قرن 18 و 19 به مقصد می رسیدند.

این روزها برخی از اپراتور های اینترنت در کشورمان، هزینه های ترافیک داخلی و ترافیک خارجی را تفکیک نموده اند و قیمت های متفاوتی برای این خدمات دریافت می نمایند. بر این اساس سایت هایی که روی سرور های داخلی اجرا شده اند (مثل خبرگزاری ها، سایت های بانکی، سایت مدارس و دانشگاه ها، شبکه های اجتماعی ایرانی و…) سایت های داخلی هستند و سایت ها و اپلیکیشن های روی سرور خارجی، ترافیک خارجی محسوب می شوند.

درباره شرایط تعرفه هزینه های اینترنت داخلی در مقابل استفاده از محتواهای خارجی با تعدادی از مسوولان که در این حوزه اقداماتی انجام داده اند، گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید:

سکانس اول ، سازمان فناوری اطلاعات: کیفیت محتوای داخلی مانند فیلیمو آپارات و نماوا با عرضه نماینده خارجی متفاوت است

امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه هزینه استفاده از محتوای داخلی در قالب شبکه ملی اطلاعات در مقایسه با محتواهای خارجی بسیار کمتر است، گفت: در مرحله اول باید بگویم شبکه ملی اطلاعات امکان حکمرانی را افزایش می دهد یعنی اگر بخواهیم فیلمی را از فیلیمو ، آپارات یا نماوا مشاهده کنید خواهید دید که کیفیت آن با عرضه نماینده خارجی متفاوت است که این تفاوت بخاطر همان شبکه ملی اطلاعات است، در واقع این شبکه عملا درحال حاضر هم وجود دارد، یعنی کیفیت در دسترس را برای مردم بالاتر می برد و قیمت را افزایش می دهد.

کاهش تا 50 درصدی قیمت ترافیک داخلی اینترنت

وی با تاکید بر اینکه هزینه استفاده از شبکه داخلی قابل مقایسه با شبکه های خارجی نیست، اضافه نمود: ما می گوئیم اگر ترافیک درون شبکه داخلی باشد ما می توانیم تا 50 درصد کاهش هزینه داشته باشیم.

ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی حدود 4 برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت است

ناظمی با بیان اینکه ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی حدود 4 برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت ما است، توضیح داد: به احتمال زیاد علت موضع گیری مردم نسبت به شبکه ملی به دلیل عدم آگاهی مردم درباره کارکرد آن است، چون در ذهن آنها متصور می گردد که وقتی ما اینترنت داریم چه احتیاجی به شبکه ملی اطلاعات است.

زمانی که در فیلیمو آپارات و نماوا به مشاهده فیلم می پردازیم کیفیت بهتری را شاهد هستیم

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید شبکه ملی اطلاعات برای مردم اهمیت داشته باشد، ادامه داد: استفاده مردم از شبکه ملی اطلاعات یا محتوای داخلی به دلیل این است که کیفیت بهتری از سرویس دریافت می نمایند، به طور مثال زمانی که در فیلیمو آپارات و نماوا به مشاهده فیلم می پردازیم کیفیتی که دریافت می گردد به مراتب بهتر است، حتی خیلی از مردم که پس از دانلود به مشاهده فیلم می پرداختند اکنون به صورت آنلاین فیلم ها را نگاه می نمایند.

وقتی با یک اینترنت خارجی در حال استفاده از دیتاسنتر خارجی هستیم به ازای تبادل داده به دلار هزینه می کنیم اما در استفاده داخلی هزینه آن به صورت ریالی برداشت می گردد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: ما می توانیم قیمت داخلی را برای سایت های داخلی کاهش دهیم به خاطر این است که ظرفیت ترافیکی شبکه داخلی مان حدوداً 4 برابر ظرفیت ترافیکی شبکه اینترنت ما است و همه هزینه های آن برای ما پائین تر است. وقتی با یک اینترنت خارجی در حال استفاده از دیتاسنتر خارجی هستیم به ازای تبادل داده به دلار هزینه می کنیم اما در استفاده داخلی هزینه آن به صورت ریالی برداشت می گردد، در واقع برای مردم کاهش هزینه و افزایش کیفیت معنای شبکه ملی اطلاعات است.

سکانس دوم ، شرکت مخابرات ایران: 5میلیون پورت اینترنت با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه

سید مجید صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز درباره هزینه کم استفاده از اینترنت داخلی نسبت به شبکه خارجی گفت: مطابق با اهداف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد 5 میلیون پورت اینترنت با سرعت بالای 25 مگابیت بر ثانیه با تکنولوژی های VDSL و FTTH در دستور کار قرار گرفته است، البته باید به این نکته اشاره کنم که تا انتها خردادماه 550 هزار پورت VDSL در تهران و قم نصب شد، در دستور کار داریم که تا انتها سال یک میلیون پورت VDSL آماده واگذاری گردد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر در تکنولوژی ADSL متوسط سرعت اینترنت حدود 8 مگابیت بر ثانیه است که در تکنولوژی VDSL امیدواریم متوسط سرعت به 40 مگابیت بر ثانیه برسد که مردم می توانند هم احتیاج خود را به اینترنت برآورده نمایند و هم در هزینه های خود کاهش قابل توجهی را احساس نمایند این در حالی است که تا پیش از این هزینه سیم کشی فیبرنوری در یک ساختمان حداقل 300 هزار تومان بود اما هم اکنون این کابل کشی به صورت رایگان برای متقاضیان انجام می گردد و مشترک تنها باید هزینه مودم پرداخت کند.از طرفی باید به مشترکان تجاری پیشنهاد کنم که از سرویس شبکه دسترسی فیبرنوری (FTTH) استفاده نمایند چون سرعت بالایی را در اختیارشان می گذارد.

صدری توضیح داد: ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی در سال گذشته حدود 10 درصد بود که سال جاری به 30 درصد نسبت به ترافیک خارجی رسیده است. از طرفی باید بگویم ما شاهد رشد 155 درصدی ترافیک بین الملل و رشد 210 درصدی ترافیک داخلی طی ماه های اخیر بوده ایم همچنین در حال حاضر 29 میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور وجود دارد، به طوری که 51 هزار و 400 روستا به ارتباط تلفن ثابت و 15 هزار روستا به وسیله مخابرات به اینترنت متصل هستند و باید بگویم 165 هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور برقرار است. ترافیک داخلی شبکه اینترنت مخابراتی نسبت به ترافیک خارجی 30 درصد است

سکانس سوم ، کارشناس IT :

کاربران برای برطرف احتیاج خود از شبکه ملی استفاده نمایند

فاطمه صادقی مدرس و کارشناس IT نیز درباره استفاده از اینترنت و شبکه داخلی گفت: اینترنت ملی یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفته اینترنت در هر کشوری است در واقع اینترنت داخلی موجب افزایش سرعت اینترنت می گردد از طرفی باید بگویم با عملیاتی شدن طرح اینترنت داخلی در ایران، حتی در صورتی که اینترنت در فضای جهانی به هر دلیلی با مشکل روبرو گردد، کاربران در داخل کشور می توانند از شبکه ملی استفاده نمایند و احتیاج خود را بر طرف نمایند. به این ترتیب، وابستگی به منابع خارجی اینترنت از بین می رود و استقلال در این زمینه برای کشور به دست می آید.

شبکه اینترنت داخلی منجر به کاهش هزینه اینترنت می گردد

وی اضافه نمود: یکی دیگر از فواید شبکه اینترنت داخلی این است که منجر به کاهش هزینه اینترنت خواهد شد. بنابراین، یکی از جنبه های مهم استفاده از محتوای داخلی، بعد مالی آن است که به نفع دولت و مردم است. به عبارت دیگر، اینکه دیتاهای پرطرفدار مستقیما بر روی شبکه داخلی به گردش در آید و یک بار به خارج و داخل کشور برنگردد.

انتهای پیغام/

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5888

به "استفاده ارزان تر مردم از اینترنت در شبکه داخلی، دیتاسنتر خارجی با دلار و اینترنت داخلی به ریال محاسبه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده ارزان تر مردم از اینترنت در شبکه داخلی، دیتاسنتر خارجی با دلار و اینترنت داخلی به ریال محاسبه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید