اعلام آخرین تصمیم ها درباره واردات موبایل در سال آینده

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران (پانا) - رئیس کل گمرک گفت سال آینده واردات خودرو و موبایل بیشتر از 600 دلار حذف می گردد.

اعلام آخرین تصمیم ها درباره واردات موبایل در سال آینده

علیرضا مقدسی در نشست امروز خود با فعالان مالی در اتاق بازرگانی ایران گفت: سومین منبع عایدی کشور برای تامین بودجه به وسیله گمرک است. سال آینده واردات خودرو و موبایل بیشتر از 600 دلار حذف می گردد. حدود 6000 تعرفه داریم که تقریبا 4000 عدد از آنها مجوز می خواهند و 50 درصد از این بین بیش از یک مجوز احتیاج دارند.

وی با انتقاد از حجم زیاد بروکراسی گفت: رویه های زیادی وجود دارد که کار گمرک را سخت می نماید. اتاق بازرگانی می تواند در بسیاری از موارد در این مورد یاری کند.

رئیس کل گمرک اضافه نمود: متاسفانه ما به حسابرسی پس از ترخیص که به عنوان ابزار تسهیلات است به عنوان ابزار نظارت نگاه می کنیم. امیدواریم روزی آنقدر شفافیت وجود داشته باشد که از این دست مسائل وجود نداشته باشد. مصوب شده تا پاسخ استعلامات 7 روزه داده گردد که این زمان در واقع از زمانی که در سازمان استاندارد صرف می گردد، کمتر است.

مقدسی اعلام کرد: هر مقدار که آموزش داده گردد باز هم کم است چراکه این آموزش ها نوعی سرمایه گذاری است. هرچه افراد آگاه تر باشند بروکراسی کمتر می گردد. تعداد زیادی پرونده به دلیل مسائل و مسائل مربوط به همین بی اطلاعی ها وجود دارد.

وی افزود: تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی داشتیم که این تفاهم نامه را دوباره روی میز می گذاریم. اگر احتیاجی به بازنگری داشته باشد دوباره انجام خواهد شد.

رئیس کل گمرک توضیح داد: ماده 12 به سازمان راهداری محول شده است. 3 سال در اختیار گمرک بود، گرچه فرماندهی ماده 12 با گمرک است.

مقدسی در خصوص حذف ارز 4200 تومانی اعلام کرد: 25 قلم کالای اساسی داریم که 8000 ردیف و تعرفه دارند که اداره صمت آنها را دسته بندی و اولویت بندی خواهد نمود. گرچه معتقدیم که حذف ارز 4200 تومانی اثرات روانی خود را می گذارد ولی ممکن است بعد از مدتی این اثرات از بین بروند.

وی یادآور شد: مجددا به آنالیز تفاهم نامه اتاق بازرگانی خواهیم پرداخت. قرارداد ET منعقد خواهد شد. قانون و مقررات صادرات خدماتی و مهندسی اعمال نمی گردد و آموزشی وجود ندارد که در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد.

رئیس کل گمرک در پاسخ به خواسته فعالان مالی مبنی بر نصب ایکس ری در گمرکات اظهار کرد: هر ایکس ری حدود 80 میلیارد تومان است که پشتیبانی آنها هم هزینه دارد. ما 160 گمرک داریم و هر روز هم گمرک و منطقه آزاد جدیدی ایجاد می گردد. توانایی اینکه برای همه ایکس ری تهیه کنیم وجود ندارد اما از یاری دوستان در این مورد استقبال می کنیم.

مقدسی افزود: جلسه ای با فعالان مالی داشتیم که گفته شد از ظرفیت حسابرسی پس از ترخیص استفاده نموده و مسیرهای آبی را راه اندازی کنیم و شرکت هایی که شاخص های معتبر را دارند بتوانند از آن استفاده نمایند اما همان شرکت ها در زمان آنالیز اسناد، این روش را قبول نکردند و گفتند نمی خواهند اسنادشان آنالیز گردد. هرچه شفاف تر باشیم در تجارت بین الملل، شرایط مان بهتر می گردد.

وی در خصوص کارشناسان مجازی گمرک شرح داد: کارشناس مجازی به دلیل حل بعضی از مسائل و کاهش نیروی انسانی بود ولی در عمل دیدیم که سرعت کار کاهش یافت و بعضاً کارشناسان با دستگاه ها و ماشین آلات منطقه دیگر آشنایی نداشتند. حتما این مورد برای برطرف نواقص آنالیز می گردد. این ایده مطرح شده که کارشناس مجازی برای کالاهای اساسی حذف گردد.

فرود عسگری، سرپرست معاونت فنی گمرک نیز در این جلسه گفت: یکی از چالش های ما موضوع ارزش است. در خصوص ارزش بسیاری از کالاها بازنگری نشده که باید انجام گردد. گمرکات ما باید اختیار بیشتری در خصوص ارزش گذاری داشته باشند تا پرونده کمتری تشکیل گردد.

وی اضافه نمود: در خصوص مهلت دو ماهه توفق کالا، در یک دوگانه قرار گرفته ایم؛ از یک طرف موضوع رسوب کالا مطرح است و از سوی دیگر گفته می گردد 2 ماه زمان کمی برای کالاها است. زمانی که به خاطر کمبود این زمان مشکل ایجاد می گردد، مکاتباتی با سازمان املاک تملیکی باید انجام گردد که 2.5 درصد از ارزش را دریافت می نمایند که گاهاً رقم بسیار زیادی می گردد.

واردات خودرو از سرگرفته خواهد شد؟

علیرضا مقدسی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در حال آنالیز هستیم که حقوق ورودی کاهشی داشته باشند که از تعادل نسبی برخوردار گردد. باید دید در عمل چه اتفاقی رخ می دهد اما با تعدیل تعرفه ها به نظر نمی رسد که این موضوع باعث گرانی شدیدی گردد.

وی متذکر شد: ما باید بتوانیم از فناوری استفاده کنیم که باعث افزایش سرعت ترخیص گمرکی می گردد. با این کار قیمت نهایی کالایی که به دست مصرف نماینده می رسد کاهشی خواهد بود.

مقدسی در پاسخ به این سوال که آیا برای جلوگیری از گرانی، امکان تعدیل عوارض وجود دارد یا خیر؛ گفت: این موضوع مربوط به سیاست گذاری های کشور است که بر اساس دسته بندی کالا تصمیم می گیرند که ماخذ کالا به چه مقدار باشد که هم حمایت از فراوری داخلی باشد و هم به نوعی تنظیم بازار رخ دهد.

رئیس کل گمرک در خصوص سفر رئیس جمهور به روسیه اعلام کرد: توافقات گمرکی از قبل با روسیه وجود داشته که روی آنها تاکید می گردد تا کار مستمرا ادامه پیدا کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح واردات خودرو و اینکه آیا مذاکراتی با گمرک اجرا شده یا خیر گفت: خیر، فعلا تصمیمی هم گرفته نشده، گمرک مجری سیاست ها است و زمانی که تصمیم گرفته گردد، گمرک اجرا می نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 19022

به "اعلام آخرین تصمیم ها درباره واردات موبایل در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آخرین تصمیم ها درباره واردات موبایل در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید