امکان تشخیص دقیق توده های سرطانی با ابزار ایران ساخت

به گزارش مجله وبلاگ فروش، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان بعد از ساخت گاماپروب به عنوان یک کنسول یاری تشخیصی حین عمل برای تشخیص توده های سرطانی، اخیرا محصول گاماپن خود را عرضه نموده که با یاری آن جراحان می توانند توده های سرطانی را با دقت بالا در بدن شناسایی نمایند.

امکان تشخیص دقیق توده های سرطانی با ابزار ایران ساخت

به گزارش خبرنگاران، سیستم یاری جراحی گاما پن برای معین موقعیت غدد لنفاوی، وسیله ای برای جراحان است که امکان پیدا کردن و معین موقعیت گره های لنفاوی نگهبان را نه تنها در سرطان پستان بلکه در بعضی سرطان های مردانه نیز فراهم می نماید.

حامد عبدالله زاد از محققان این طرح در یکی از شرکت های دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگاران، گاما پن (GammaPen) را از دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: گاما پن یک دستگاه تشخیصی حین عمل جراحی به شمار می رود که با استفاده از آن می توان رادیو دارو را در حین عمل به بیمار تزریق کرد تا توده سرطانی تشخیص داده گردد.

وی این دستگاه را یکی از تجهیزات یاریی جراحان دانست و یادآور شد: این ابزار به جراح یاری می نماید تا با تشخیص جای توده سرطانی، ناحیه کمتری از بدن برش داده گردد. این امر موجب می گردد بیمار سریع تر بهبود یابد و به بافت های بدن وی آسیب کمتری وارد گردد.

عبدالله زاده به مکانیزم عملکردی گاما پروب اشاره نمود و شرح داد: این سیستم یاری جراحی برای تشخیص نقاط با جذب بالای رادیونوکلید در بدن و یا بافت، مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از کاربرد این سیستم، آشکارسازی و معین موقعیت رادیودارویی است که پیشتر به بدن تزریق و در بدن توزیع شده است.

این محقق با بیان اینکه چند ساعت یا چند روز قبل از عمل جراحی، رادیوداروی مورد نظر با دز مناسب به بیمار تزریق می گردد، اظهار کرد: پس از تزریق، رادیو دارو در غدد سرطانی شده، تجمع بیشتری از سایر غدد لنفاوی دارد و با نزدیک کردن سر پروب این دستگاه که یک آشکارساز پرتوهای گاما است، صدای بوق شدیدتر و شمارش بالاتری روی نمایشگر به جراح اعلام می گردد و جراح بر اساس آن اقدام به برداشتن توده سرطانی خواهد نمود.

به گزارش خبرنگاران، در تحقیقات اجرا شده اثبات شده است که در سرطان پستان بیش از 90 درصد مواقع، فقط اولین غده لنفاوی پس از بافت (که به غده لنفاوی پیش آهنگ یا Sentinel مشهور است) درگیر سرطان می گردد و باید برداشته گردد و نیازی به برداشتن سایر غدد لنفاوی نیست، ولی پیش از این روش، جراح تمامی غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل را خارج می کرد که می توانست عوارض جانبی بسیار شدیدی برای بیمار داشته باشد و گاماپن امکان شناسایی غده لنفاوی پیش آهنگ از سایر غده ها را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 18262

به "امکان تشخیص دقیق توده های سرطانی با ابزار ایران ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان تشخیص دقیق توده های سرطانی با ابزار ایران ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید