اولین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم را بشناسید

به گزارش مجله وبلاگ فروش، در تاریخ سوم شهریور سال 1320 پس از ورود نیرو های متفقین به خاک ایران و تسلیم و خالی شدن مرز ها به دستور شاه رضاخان و در پی آن فرار رضاخان از ایران، در چند نقطه از کشور تعدادی از مرزبانان به صورت خودجوش و متمردانه در برابر نیرو های متفقین نیز مقاومت کردند.

اولین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم را بشناسید

اولین شهید جنگ جهانی دوم ایرانی شهید عباسعلی ایراندوست، در مرز باجگیران است که یک تنه در مقابل ارتش سرخ شوروی سابق نیز ایستادگی کرد.

در تاریخ سوم شهریور سال 1320 پس از ورود نیرو های متفقین به خاک ایران و تسلیم و خالی شدن مرز ها به دستور شاه رضاخان و در پی آن فرار رضاخان از ایران، در چند نقطه از کشور تعدادی از مرزبانان به صورت خودجوش و متمردانه در برابر نیرو های متفقین نیز مقاومت کردند.

بر همین اساس هم در این میان در چندین نقطه از مرز های پهناور کشور ایران، نیز تعدادی از مرزبانان شهید شدند از جمله در بیله سوار استان اردبیل حدود 60 شهید، در پل آهنی جلفا نیز سه شهید، و در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی هم 18 نفر و در مرز باجگیران یک نفر مقاومت کرده و شهید شده اند.

جالب اینجاست که مقاومت در مرز باجگیران متفاوت از سایر نقاط مرزی ایران بوده است؛ و در نقاط دیگر هم مقاومت های گروهی بوده، ولی در مرز باجگیران یک نفر و یک تنه در مقابل ارتش سرخ شوروی سابق ایستادگی می کند.

همه این ها را در شهریور 1320″ سید امیر خلیق، طراح و دبیر اجرایی همایش تاریخی - فرهنگی باجگیران در دروازه پایداری خراسان گفت و ادامه داد، شهید عباسعلی ایراندوست متولد روستای کهنه فرود از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان بوده است.

وی شب قبل از حادثه نیز همرزمان خود را جمع می کند و به پایداری در مقابل نیرو های متجاوز دعوت می کند، اما متاسفانه کسی او را همراهی نکرد و وی به تنهایی در روز سوم شهریور در سال 1320 پس از حدود سه ساعت ایستادگی به دستور نیرو های روس، سنگرش، بمباران و همان جا کشته می گردد و تکه های جسد او شبانه از طریق یکی از همرزمانش که از هم ولایتی های وی بوده جمع آوری و دفن می گردد.

حالا از شهید ایراندوست و این اتفاق متاسفانه به جز یک سنگ مزار چیزی به جا نمانده است و به گفته امیر خلیق، متاسفانه این واقعه حدودا 80 سال است که مغفول به جای مانده و تنها دلیلی که نام شهید ایراندوست را زنده نگه داشته، بازسازی مزار این شهید است و قرار دادن سنگ مزار آن در سال 1339 یعنی 19 سال پس از واقعه شهریور 1320 از طریق یکی از اهالی باجگیران به نام مرحوم رمضانیان باجگیران است که همین امر هم باعث می گردد که خوشبختانه یک سنگ مزار از این شهید هم باقی بماند.

او گفته، آشنایی او با شخصیت شهید ایراندوست به دهه هفتاد باز می گردد که در یک روزنامه محلی پیامی بسیار کوتاه در مورد شهید عباسعلی ایراندوست به عنوان اولین شهید جنگ جهانی دوم با یک عکس بسیار بی کیفیت درج شده بود که آن را مشاهده کرده و بعد از سال ها جست و جو و تحقیقات میدانی، نزدیک به 80 سال مدارک هویتی این شهید را بدست آورده است.

او خانواده شهید را شناسایی کرده و در انتها هم مقرر شد که در 31 مردادماه سال جاری همایشی برای معرفی این شهید با همکاری دستگاه های اجرایی شهرستان قوچان و استان خراسان رضوی نیز برگزار کند.

حالا قرار است اولین همایش تاریخی و فرهنگی با عنوان باجگیران دروازه پایداری خراسان در شهریور 1320 و یادمان مرزبان خراسان در جنگ جهانی دوم عباسعلی ایراندوست برگزار گردد.

خلیق در ادامه با بیان این نکته که برگزاری این همایش هم به صورت استانی اجرا می گردد، نیز اظهارکرده است: که در نقاط دیگری که این اتفاق مشابه رخ داده و این شهدا نیز مدفون هستند به بهترین شکل از این موقعیت استفاده کردند و مزار این شهدا امروز جزء منطقه ها نمونه گردشگری معرفی می شوند، ولی ما متاسفانه نتوانسته ایم این استفاده را بکنیم.

او گفت: امیدواریم با معرفی این شهید بسیار بزرگوار هم باعث رونق مجدد وتوسعه بخش باجگیران شویم که اگر این مهم تحقق یابد ما هم به هدف خود رسیده ایم و امیدوار هستیم که دبیرخانه دائمی نیز تشکیل گردد و این برنامه همه ساله برگزار گردد و شاهد این هم باشیم که بنای آرامگاه این شهید بازسازی گردد و در مرکز شهر باجگیران المانی در خور شان و به نام این شهید بزرگوار داشته باشیم.

منبع: فرادید
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 23599

به "اولین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید