ایران ونیز دارد!

به گزارش مجله وبلاگ فروش، صراخیه جایی در میان تالاب شادگان است. حالا باید بدانید شادگان کجاست؟ شادگان نام تالابی است که حدود 110 کیلومتر با اهواز و 60 کیلومتر با خرمشهر فاصله دارد.

ایران ونیز دارد!

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

روستای صراخیه را ونیز ایران نامیده اند. روستایی ایستاده روی آب و لابه لای نیزارهای بلندِ تالاب شادگان. با مردمانی که به آهستگی با بَلَم های دست ساز کوچک در آبراهه های باریک می رانند. زندگی اینجا در روستای صراخیه جاریست.

کارتن هاکلبری فین را یادتان است؟ پسری که روی بَلَمی کوچک با دوست سیاه پوستش /جیم/ سفر می کرد. زندگی مردم صراخیه خیلی شبیه به زندگی هاکلبری فین است. روستای آنها جایی میان تالاب بین- المللی شادگان قرار گرفته است. بنابراین مجبورند برای زندگی و حتی خانه همسایه رفتن ، روی بلم و قایق بنشینند و حرکت نمایند. پارو زدن، عادی ترین کاری است که صراخیه ای ها در زندگی انجام می دهند.

پایکوبی دلفین ها در کوچه های خیس

کوچه های روستا پر از آب است؛ شبیه به ونیز، شهر رویایی ایتالیا. در صراخیه اما خبری از ساختمان های بلند و باشکوهِ ونیز نیست. معماری خانه های صراخیه ساده و متناسب با اقلیم است. مردم خانه هایشان را با نی، اصلی ترین گیاه تالاب شادگان و خشت و گِل می سازند. زندگی صراخیه ای ها ساده و صمیمی است. همه اینها برای شهرنشینان شهرهای دور، بسیار جذابیت دارد و آنها را سر شوق می آورد. دیدن پرنده های نادر و مهاجر نیز از دیگر جاذبه های روستای صراخیه است. بومی ها می گویند روزگاری که حال تالاب شادگان خوب تر از الان بود و آب بیشتری داشت، حتی دلفین ها نیز به روستا می آمدند.

روستای صراخیه کجاست؟

روستای صراخیه، ونیز ایران جایی در میان تالاب شادگان قرار گرفته است. حالا باید بدانید شادگان کجاست؟ شادگان نام تالابی است که حدود 110 کیلومتر با اهواز و 60 کیلومتر با خرمشهر فاصله دارد. بنابراین روستای صراخیه در استان خوزستان قرار گرفته است. اگر قصد سفر به خوزستان دارید، بازدید از صراخیه را در برنامه هایتان بگنجانید.

در روستای صراخیه چی بخوریم؟

ماهی! تالاب شادگان در دل خود، سخاوتمندانه ماهی پرورش می دهد. شغل اصلی مردمان صراخیه نیز ماهیگیری است. زنان روستا بلدند با ماهی غذاهای بسیار خوشمزه ای بپزند. پس خودتان را از خوردن چنین غذای بی نظیری محروم نکنید. مردم روستا گاومیش نیز پرورش می دهند. خوردن لبنیاتی که با شیر گاومیش تهیه شده است نیز پیشنهاد هیجان انگیزی به نظر می رسد. تالاب شادگان یکی از مناطق اصلی زیستگاه پرندگان گوناگون است و مردان روستا، مهارت ویژه ای در شکار دارند. خوردن غذاهایی که زنان روستا از گوشت پرندگانی که شوهرانشان شکار نموده اند نیز حال و هوای خوبی دارد.

در روستای صراخیه چی بخریم؟

اهالی روستا منسوجات سنتی می بافند. محصولاتی که با نی های تالاب بافته شده اند نیز انتخاب خوبی است. از این تولیدات بخرید و به اقتصاد مردم روستا یاری کنید.

هشدارها

مردم روستای صراخیه اغلب از قایق موتوری استفاده نمی نمایند. صدایش پرندگان را فراری می دهد. حال گاومیش های روستا را هم بد می نماید. بهتر است شما نیز برای بازدید از همه نقاط روستا، مثل خود اهالی از بَلَم بهره ببرید. در روستای صراخیه همه بلدند بلم را راهنمایی نمایند. بنابراین می توانید حتی از یاری بچه ها روستا برای اینکه آنجا را نشان تان دهند، بهره ببرید. زباله نریزید. این کارِ گردشگران بی ملاحظه است و قطعا شما در این گروه قرار ندارید. مردم روستای صراخیه نه آب دارند، نه گاز. بنابراین با خودتان آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. در مصرف آب نیز صرفه جویی کنید.

شاید این مطالب نیز برایتان جذاب باشد:

شبهای تعطیل، خداحافظ

روستای کندوان، بازمانده فوران آتشفشانها

با صفحه گردشگری و خبرنگاران همراه باشید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1069

به "ایران ونیز دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران ونیز دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید