ایلان ماسک جزئیات تازه ای از نورالینک را به نمایش گذاشت

به گزارش مجله وبلاگ فروش، پس از یک سال فعالیت بدون سروصدا در زمینه پیوند هوش مصنوعی با مغز انسان، اکنون ایلان ماسک از پیشرفت های تازه پروژه نورالینک (Neuralink) خود رونمایی کرد.

ایلان ماسک جزئیات تازه ای از نورالینک را به نمایش گذاشت

ساعاتی پیش، مراسم معرفی دستاوردهای جدید نورالینک برگزار گشت و این شرکت جنبه هایی از پیشرفت خود در حوزه مهندسی پزشکی را به نمایش گذاشت، به برخی پرسش های مطرح شده پاسخ داد و البته پرسش های بیشتری را نیز در ذهن ایجاد کرد.

به نوشته Teslarati، ایلان ماسک در همان ابتدای سخنان خود هدف این مراسم را کاربردی کردن نورالینک مطرح نمود. به گفته او هر کسی در برهه ای از زندگی با مسئله ای در مغز یا ستون فقرات روبرو می شود. اندام هایی که ذاتاً از سیگنال های الکتریکی استفاده می کنند. بنابراین برای حل مسائل الکتریکی، راه حل های الکتریکی لازم است. او اضافه کرد: هدف نورالینک، حل این مسائل برای هر کسی است که بخواهد. کاربری آن آسان و برگشت پذیر است و اثر منفی ندارد.

در طول این برنامه از دو خوک برای نمایش عملکرد نورالینک بر روی مغز استفاده شد. یکی از آن ها با نام گرترود (Gertrude) به مدت دو ماه از ایمپلنت نورالینک استفاده می کرد که سالم و راضی به نظر می رسید. دوروتی (Dorothy) خوک دیگر نیز پیش از آن از نورالینک استفاده کرده و این وسیله اکنون بدون عوارض جانبی برداشته شده است.

پس از کمی تأخیر به دلیل بازیگوشی این خوک ها، عملکرد دستگاه نصب شده بر روی گرترود به نمایش گذاشته شد. گفتنی است ایمپلنت های عصبی نصب شده می تواند با خواندن فعالیت عصبی، کلیه حرکات اندام خوک را پیش بینی کند. در این مراسم، هر بار خواندن این داده ها روی نمایشگر نشان داده شد و یک نت موسیقی نیز هنگام پردازش داده ها ضمیمه شده بود.

تازه ترین ایمپلنت نورالینک با نام لینک V0.9 شناخته می شود و پیشرفته قابل توجهی نسبت به سال گذشته دارد و بسیار ساده شده است. طراحی تازه آن باعث می شود که بسیار کوچک و از نظر ظاهری تقریبا پنهان باشد. تنها یک شکاف کوچک در بیرون ایجاد می شود که می تواند به وسیله مو پوشانده شود. ماسک این موضوع را با کمی شوخی مطرح نمود و گفت: این مانند یک دستبند هوشمند با سیم هایی بسیار ریز در جمجمه شماست. شاید من هم اکنون یکی داشته باشم و شما ندانید!

این ایمپلنت کار گذاشته شده به صورت القایی شارژ می شود. مشابه چیزی که در شارژ بی سیم تلفن های هوشمند می بینیم. این دستگاه هم چنین قابلیت هایی مانند ساعت های هوشمند امروزی خواهد داشت.

ایمپلنت نورالینک توسط یک ربات هوشمند کار گذاشته می شود که برای انجام آن به استعداد مهندسی نیاز است. ربات V2 نسخه ای ارتقاء یافته از مدل سال گذشته به نظر می رسد. الکترودها بدون بیهوشی عمومی، بدون خونریزی و بدون آسیب قابل توجهی کار گذاشته می شود. این رباتِ توسعه یافته، تا کنون کاشت همه ایمپلنت های نصب شده را به خوبی انجام داده است. عملیات کاشت ایمپلنت و برداشتن آن نیز بدون عوارض جانبی امکان پذیر است.

از دیگر ویژگی های جالب نورالینک می توان به قابلیت کاشت چندین دستگاه اشاره کرد. می توان از چند دستگاه استفاده کرد تا به صورت یکپارچه با هم کار کنند. علاوه بر اینکه دارای یک اپلیکیشن برای اتصال به تلفن همراه نیز هست.

این محصول ایلان ماسک در ماه جولای توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک پیشرفت بزرگ شناخته شد و شرکت نورالینک با این سازمان همکاری می کند تا فناوری به کار رفته را تا حد امکان ایمن سازد.

نورالینک در نهایت می تواند در عمق بیشتری از مغز کار گذاشته شود تا به عملکردهای بیشتری از قشر فوقانی مغز دست یابد. برای نمونه می توان به عملکردهای حرکتی، افسردگی و اعتیاد اشاره کرد.

نصب نورالینک بدون نیاز به بیهوشی عمومی کمتر از 1 ساعت طول می کشد. کاربران می توانند این عمل را صبح انجام دهند و بعد در طول روز به خانه بازگردند.

به نظر می رسد که ایده سرمایه گذاری در زمینه پیوند هوش مصنوعی با مغز انسان پس از حضور ایلان ماسک در کنفرانس برنامه نویسی ری کد واکس مدیا (Vox Media) در سال 2016 به ذهن او رسیده است. تا پیش از آن چندین بار از دستگاه توری های عصبی سخن گفته بود اما در این کنفرانس گفت که شاید خود را در این زمینه محک بزند. چند ماه بعد و طی برنامه ای اینترنتی او از کار بر روی این ایده خبر داد.

در این برنامه تیم اربن (Tim Urban) در توضیح فعالیت او گفت: او نورالینک را برای شتاب دادن به سرعت ما در این دوران جادویی آغاز کرده است. دورانی که هر کسی بخواهد، بتواند هوش مصنوعی خود را داشته باشد و به این ترتیب میلیاردها انسان با هوش انسانی-مصنوعی داشته باشیم. جهانی که در آن هوش مصنوعی می تواند از مردم، با مردم و برای مردم باشد. با توجه به این چشم انداز رویداد 2020 نورالینک تأثیرگذارتر هم دیده می شود.

اگرچه در حال حاضر ایلان ماسک بازار کاربرد این فناوری را محدود می بیند. او در مراسم امروز در زمینه تولید انبوه نورالینک گفت: فاصله زیادی بین دستگاه پزشکی تجربی برای استفاده در بیماران دارای مسائل پزشکی زیاد و استفاده گسترده آن توسط مصرف کنندگان انبوه وجود دارد. دستیابی به این امر دشوارتر از ساخت نمونه های اولیه کوچک است.

باید دید آیا پیشرفت های قبلی ماسک در صنعت هوافضا، و گام های او در حوزه پزشکی می تواند مردم را برای استفاده از هوش مصنوعی در بدن خود ترقیب کند و موجب تولید انبوه نورالینک در آینده ای نزدیک شود؟

عکس کاور: ایلان ماسک در مراسم رونمایی نورالینک

Credit: Neuralink

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 6752

به "ایلان ماسک جزئیات تازه ای از نورالینک را به نمایش گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایلان ماسک جزئیات تازه ای از نورالینک را به نمایش گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید