این موجود عجیب ترکیبی مرموز از دایناسور و پرنده است

به گزارش مجله وبلاگ فروش، می توانیم بگوییم که پرندگان از نوادگان دایناسورها هستند، اگرچه دیرینه شناسان در عجب اند که چگونه چنین تکامل باورنکردنی رخ داده است.

این موجود عجیب ترکیبی مرموز از دایناسور و پرنده است

یک اسکلت فسیل شده کامل از یک پرنده پیدا شده که در حدود 120 میلیون سال پیش در چین امروزی زندگی می نموده است. این فسیل که سر آن شبیه دایناسورهاست و بدنی کاملا شبیه پرندگان امروزی دارد، می تواند به ما در کشف مراحل کلیدی روند تکامل، یاری زیادی کند.

تغییر حالت و تکامل از شکل دایناسور به پرنده، شامل بعضی تغییرات چشمگیر در ظاهر، عملکرد و محیط اطراف است، که نهایتا منجر به تبدیل شدن به آناتومی ای شده که ما امروزه آنها را در دسته پرندگان می شناسیم.

بعضی از این ویژگی های در حال تغییر هنوز در نحوه رشد پرندگان امروزی دیده می گردد. اما ترتیب وقوع این تغییرات، و ماهیت فشارهایی که سبب تکامل و رشد ویژگی های پرندگان شدند، هنوز جای بحث دارد.

فسیل یافت شده نو که نام آن را کراتوناویس ژویی(Cratonavis zhui) گذارده اند، احتمالا اطلاعات و بینش مهمی در خصوص نحوه تکامل پرندگان به ما خواهد داد. محققان در حفاری هایی که در شمال چین انجام دادند، توانستند به جامانده های کراتوناویس، پرنده ای با سر دایناسور را بیابند.

قبلا نقش هایی از بدن دایناسورهای پر دار و پرندگان اولیه ای نظیر Confuciusornis sanctus، در این منطقه و در میان صخره های رسوبی که در حدود 120 میلیون سال پیش و در دوران کرتاسه شکل گرفته بودند، کشف شده بود.

دانشمندان به رهبری دیرینه شناسی با نام ژو ژنگه از آموزشگاه علوم چین(CAS)، شروع به تحقیق در خصوص جمجمه فسیل نموده و برای این کار از اسکن توموگرافی کامپیوتری(CT) با وضوح بالا استفاده کردند.

این تیم توانستند با استفاده از نسخه های دیجیتالی از استخوان های رسوب شده ، شکل و عملکرد جمجمه را درست مانند زمانی که پرنده زنده بوده است، بازسازی نمایند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که جمجمه کراتوناویس، تقریبا به جمجمه دایناسورهایی نظیر Tyrannosaurus rex شباهت دارد، و شبیه یک پرنده نیست.

ژینگ لی، یکی دیگر از دیرینه شناس آموزشگاه علوم چین می گوید: ویژگی های ابتدایی که بر روی جمجمه قابل مشاهده است، بیانگر این واقعیت است که بیشتر پرندگان دوران کرتاسه، نظیر کراتوناویس، با توجه به شکل پوسته مغزی و فک پایین خود قادر نبودند نوک فوقانی خود را به طور مستقل حرکت دهند. این حرکت یک عملکرد نوآورانه است که در بین پرندگان رخ داد و به تنوع زیست محیطی آنها یاری بزرگی کرد.

ترکیب عجیب جمجمه بی حرکت یک دایناسور با اسکلت یک پرنده، به اهمیت مطالعات قبلی در خصوص موزائیسم تکاملی در تنوع اولیه پرندگان می افزاید.

در میان شاخه پرندگان در درخت خانوادگی دایناسورها، کراتوناویس چیزی بین این دو گونه دایناسور است: آرکئوپتریکس های دم دراز که بیشتر شبیه خزندگان بودند، و اورنیتوتوراس ها که شکل گیری ویژگیهای پرندگان امروزی از آنها شروع شده است.

بعلاوه نکته قابل توجه در واقعیت کشف شده این است که فسیل کراتوناویس یافت شده دارای کتفی است که به طور شگفت آوری بلند است و بعلاوه دارای اولین متاتارس(استخوان های روی پا) است. اینها خصوصیاتی هستند که به ندرت در فسیل های دیگر اجداد دایناسورهای پرنده و بعلاوه در پرندگان امروزی دیده می شوند.

روند تکامل نشان می دهد که با تکامل پرندگان، در اولین استخوان های متاتارس کاهش طول اتفاق افتاده است.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که درهنگام تغییر شکل دایناسورها به پرندگان، اولین متاتارس ها از یک فرآیند طبیعی پیروی کردند و کوتاه تر شدند. زمانی که آنها به میزان مطلوب خود، یعنی کمتر از یک چهارم طول متاتارس دوم رسیدند، کاربری قبلی شان تغییر یافت.

ویژگی منحصربفرد یک متاتارس بزرگ شده در کراتوناویس، بیشتر قابل مقایسه با دایناسورهای تیره بالائور دوره کرتاسه پسین، یعنی عضوی از خانواده گوشتخواران پر دار که با نام درومائئوسوریدها شناخته می شوند، است.

داشتن کتف دراز، قبلا در پرندگان دوران کرتاسه، نظیر Yixianornis و Apsaravis مشاهده شده بود.

این واقعیت که کراتوناویس ها کتف بسیار بلندی داشتند، احتملا جبرانی برای این واقعیت است که استخوان سینه کراتوناویس ها ، فضای مناسبی برای نگه داشتن ماهیچه های سینه ای گوشتی نداشته است. این گونه منقرض شده ممکن است به یک آزمایش بیولوژیکی برای پرواز یاری نموده باشند.

مین وانگ که یک دیرینه شناس است و از نویسندگان اصلی این تحقیق می باشد، شرح می دهد: کتف کشیده می تواند یک مزیت مکانیکی عضلانی برای افزایش قدرت عقب نشینی یا چرخش در استخوان بازو باشد. که این امر ارگان های توسعه نیافته پرواز در این پرنده اولیه را جبران می نماید. و این تفاوت ها نشان دهنده آزمایش مورفولوژیکی در رفتار این پرندگان اولیه و گونه های متنوع تری از آنها است.

نویسندگان این مطلب به مورفولوژی های غیرعادی استخوان کتف و استخوان های متاتارس که در اسکلت کراتوناویس حفظ شده اند اشاره می نمایند که می تواند نشان دهنده قابلیت شکل پذیری آسان اسکلت در پرندگان اولیه را افزایش دهد.

ترکیب منحصربفرد آناتومی کراتوناویس ژویی نشان دهنده یک تکامل ترکیبی باشکوه در حیوانات است، و بعلاوه نشانه ای از این است که چگونه تمام موجودات زنده قابلیت تغییرات گسترده را دارند. تکامل پرندگانی که سرتاسر بدنشان پوشیده از پر است، به طور همزمان از طرق مختلف و متفاوت اتفاق افتاده است.

منبع: ساینس آلرت - خبرآنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 23967

به "این موجود عجیب ترکیبی مرموز از دایناسور و پرنده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجود عجیب ترکیبی مرموز از دایناسور و پرنده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید