بزرگترین دروغی که ثروتمندان گفته اند: پول نمی تواند خوشبختی شما را بخرد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، پول می تواند برای شما خوشبختی بخرد. این جمله را هر کسی می تواند به شما بگوید، اما متخصصان چه نظری دارند؟ دانیل کانمن اقتصاددان و روانشناس برنده جایزه نوبل در سال 2010 میلادی این نظریه را عنوان کرد که فلات خوشبختی پولی وجود دارد.

بزرگترین دروغی که ثروتمندان گفته اند: پول نمی تواند خوشبختی شما را بخرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، او این ایده را مطرح نمود که در آمریکا اگر اندازه عایدی افراد زیر 75 هزار دلار باشد پول تاثیر کمتری روی نحوه زندگی آن ها دارد زمانی که به عایدی سالانه خانوار 75000 دلاری (62000 پوندی) رسیدید کسب عایدی بیش تر از آن لزوما شما را شادتر نمی نماید. متیو کیلینگزورث محقق شادی در سال 2021 میلادی نتیجه پژوهشی مخالف با این ایده را را منتشر کرد که نشان می داد شادی با عایدی افزایش می یابد و شواهدی دال بر فلات خوشبختی پولی وجود ندارد.

شواهد پژوهش او نشان می دهد ظاهرا شادی با عایدی خانوار تا 100 هزار دلار (82 هزارپوند) افزایش می یابد سپس به طور ناگهانی کاهش می یابد چرا که مشکلاتی وجود دارند که صرفا پول نمی تواند آن را رفع کند.

برای افرادی که محدوده میانه رفاه عاطفی قرار دارند شادی به طور خطی با عایدی افزایش می یابد؛ و برای افراد بسیار شاد شادی به بالای 100000 دلار می رسد. این مطالعه عایدی های بالاتر از 500000 دلار را مورد آنالیز قرار نداده است بنابراین ما هیچ درکی در خصوص این که آیا گردش در فضا باعث می گردد جف بزوس واقعا احساس رضایت کند یا خیر نداریم یا این که آیا استخری شنای تازه گرم شده ریشی سوناک او را دلگرم می نماید یا خیر.

در هر حال، نتیجه این آنالیز یکی از مطالعاتی است که می تواند آن را خیلی بدیهی قلمداد کنید. برای شاد بودن احتیاجی به خودرو های اسپورت و هواپیمای شخصی ندارید، اما به سرپناه و ثبات احتیاج دارید و این موارد این روز ها هزینه گزافی دارند. براساس داده های تازه ارزان بودن مسکن در ایالات متحده به پایین ترین حد خود رسیده و طبق داده های تازه یک خانواده میانه آمریکایی باید 42.9 درصد از عایدی خود را برای خرید یک خانه با قیمت میانه هزینه کند.

هم چنین، موضوع بازنشستگی نیز مطرح است. در ایالات متحده بیشتر شرکت ها دیگر حقوق بازنشستگی مناسبی ارائه نمی دهند. در اواسط دهه 1980 میلادی حدود نیمی از کارکنان بخش خصوصی برنامه بازنشستگی با مزایای تعریف شده داشتند. در سال 2022 میلادی تنها 15 درصد از افراد در بخش خصوصی به برنامه بازنشستگی با مزایای تعریف شده دسترسی داشتند.

در خصوص هزینه بچه ها و مراقبت از بچه ها بهتر است بحث نکنیم! نتیجه مطالعه ای در سال 2019 میلادی نشان داد که در بسیاری از جوامع صنعتی کاهش در رفاه ذهنی افراد چه شادی یا رضایت از زندگی پس از تبدیل شدن افراد به والدین شروع می گردد آن چه که محققان آن را شکاف شادی والدینی نامیده اند.

آمریکایی ها بیش ترین شکاف شادی والدین را دارند. این تا حد زیادی به هزینه های مراقبت از کودک و فقدان تعطیلات است مگر این که میلیاردر قایق نشین با ارتشی از پرستار بچه ها باشید. بسیاری از مردم به خوبی می دانند که هزینه های زندگی با بحران روبرو است قیمت های ضروری روزمره خارج از کنترل است و عدم استرس در خصوص نحوه پرداخت قبوض برای سلامت روان شما مفید است.

با چنین وضعیتی خنده دار است که چگونه بسیاری از ثروتمندان به این فکر می نمایند که به دیگران بگویند پول شما را خشنود نمی نماید. برای مثال، مدیر عامل گوگل اخیرا پس از کاهش مزایای کارکنان آن شرکت به آنان گفته که سرگرمی همیشه نباید معادل پول باشد. خیلی راحت است وانمود کنید که پول مهم نیست وقتی که مشغول کوشش برای انباشتن مقادیر زیادی از آن هستید.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اسفند 1401 بروزرسانی: 26 اسفند 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 25430

به "بزرگترین دروغی که ثروتمندان گفته اند: پول نمی تواند خوشبختی شما را بخرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین دروغی که ثروتمندان گفته اند: پول نمی تواند خوشبختی شما را بخرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید