تاریخچه سس مایونز؛ اختراعی که جهان را خوشمزه تر کرد!

به گزارش مجله وبلاگ فروش، همه چیز در مورد سس مایونز

امروز می خواهیم در مورد سس مایونز و تاریخچه این سس لذیذ و خوشمزه با شما صحبت کنیم. سس مایونز یکی از محبوب ترین سس ها در سرتاسر جهان است و باعث خوشمزه تر شدن انواع و اقسام ساندویچ ها و غذاها می شود. به نظرتان سس مایونز اولین بار در کدام کشور متولد شده و چطور به این سطح از محبوبیت دست پیدا کرده است؟ در این مطلب در مورد تاریخچه سس مایونز صحبت خواهیم کرد و اطلاعات جالبی را در مورد این سس لذیذ و بی نظیر با شما در میان خواهیم گذاشت. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تاریخچه سس مایونز؛ اختراعی که جهان را خوشمزه تر کرد!

تاریخچه سس مایونز

بیشتر مردم و حتی خودِ فرانسوی ها فکر می کنند که سس مایونز فرانسوی است و اولین بار در این کشور ساخته شده است. با این حال، جزیره کوچک اسپانیاییِ منورکا داستان دیگری برای روایت دارد. مردم این جزیره مدعی هستند که مایونز متعلق به این جزیره است و مدرکی که برای این ادعا دارند هم نام این سس خوشمزه است. بزرگ ترین شهر منورکا، ماهون یا مائون (Mahon) نامیده می شود و مایونز هم می تواند (Mahon-aise) به معنای مائونی یا اهل مائون باشد. طبق گفته و نوشته ها ظاهرا در اواسط سده 1700 بود که سس مایونز در این جزیره پدیدار شد. بر اساس این داستان، نیروهای فرانسوی به هدایت دوک دو ریشلیو بر شهر ماهون، جزیره مدیترانه ای مینورکا که اکنون بخشی از خاک اسپانیاست مسلط شدند. سرآشپز مخصوص دوک برای آماده سازی غذای مخصوص جشن پیروزی در پی سس و طعم دهنده ای خاص و محلی می گشت که با سس مایونز آشنا شد. البته در این مورد بحث و گفتگو زیاد است: بعضی می گویند سرآشپز خود ابتکارعمل به خرج داد و با تخم مرغ و روغن این سس خوشمزه را به وجود آورد و بعضی دیگر هم معتقدند که او طرز تهیه سس مایونز را از اهالی آن شهر یاد گرفته است. دوک از طعم این سس خوشمزه بسیار خوشش آمد و به این ترتیب، سرآشپز مذکور هنگام برگشت به خانه، طرز تهیه سس مایونز را هم با خود به خاک فرانسه وارد کرد.

طرز تهیه سس مایونز

سس مایونز که به اختصار مایو هم نامیده می شود سسی سرد و غلیظ است که در بیشتر سالادها و ساندویچ ها قابل استفاده است. ترکیبات ثابت این سس روغن، زرده تخم مرغ و یک نوع اسید (سرکه یا آب لیمو) است. علاوه بر این با افزودن طعم های مختلف می توان انواع سس مایونز را به وجود آورد که همگی خوشمزه و لذیذ هستند. رنگ سس مایونز با توجه به ترکیبات استفاده شده می تواند از سفید تا زرد کمرنگ متغیر باشد و بافت آن هم از سسی رقیق و شل تا سسی غلیظ و ژله ای وجود داشته باشد. سس مایونز اگرچه بسیار لذیذ و خوش طعم است اما به دلیل استفاده از روغن و تخم مرغ برای افرادی که کلسترول بالایی دارند چندان مناسب نیست. هرچند انواع سس مایونز بدون تخم مرغ برای گیاهخواران و سس مایونز رژیمی هم در بازار موجود است تا همه بتوانند از طعم بی نظیر این سس لذت ببرند.

سس مایونز مدیون فرانسوی هاست!

وطن اصلی مایونز هر کجا که باشد یک امر مسلم است و آن این که فرانسوی ها در توسعه و محبوبیت جهانی آن نقش مهمی داشتند. واژه مایونز از اوایل قرن 19 در کتاب های آشپزی آلمانی و انگلیسی در توضیح غذاهای فرانسوی آورده شد. این سس با طعم لذیذ و خوشمزه ای که داشت کم کم به کشورهای مختلف راه پیدا کرد و همه آن را به عنوان سسی فرانسوی می شناختند. سس مایونز دیری نگذشت که با نام اختصاری مایو وارد خاک آمریکا هم شد و مهاجرین فرانسوی و به ویژه آشپزهای فرانسوی دستور تهیه این سس خوشمزه را با خود به آمریکا بردند. به طور مثال در سال 1838 رستوران دلمونیکو در منهتن انواع غذا با مایونز مثل لابستر مایونزی و چیکن مایونز را به مشتریانش ارائه کرد. انواع سالادهای فرانسوی که با سس مایونز تهیه می شدند در آمریکا و کشورهای دیگر محبوبیت زیادی پیدا کردند. انواع سالاد سیب زمینی، سالاد گوجه و سالاد والدورف (ترکیب سیب، کرفس، گردو و مایونز) در اواخر قرن 19 بسیار محبوب و پرطرفدار بودند. سس مایونز به ویژه همراه با سبزیجات و سالادهای سرد طعمی فوق العاده لذیذ به وجود می آورد و به سس اصلی ساندویچ های سرد تبدیل شد.

مایونز، رقیب سرسخت کچاپ

مایونز اغلب در سالادها و ساندویچ های سرد استفاده می شود. با این حال بعضی افراد آن قدر عاشق این سس هستند که بیشتر غذاها و ساندویچ هایشان را با آن میل می کنند. مایونز در بسکمک موارد رقیب سرسخت و دیرینه سس کچاپ به شمار میرود. یکی از مواردی که این رقابت بیش از همه نمود پیدا می کند در مورد مبحث خوشمزه سیب زمینی سرخ کرده یا فرنچ فرایز است. در این مورد شاید بتوان افراد جهان را به دو دسته طبقه بندی کرد: کسانی که سیب زمینی سرخ کرده را با سس کچاپ می خورند و کسانی که سیب زمینی را تنها با سس مایونز میل می کنند. البته دسته سومی هم شاید وجود داشته باشد که از ترکیب هر دو سس استفاده می کند! انواع ساندویچ های گرم را هم بعضی افراد با مایونز می خورند که از نظر ما نه تنها ایرادی ندارد که توصیه هم می شود!

حقایق جالب در مورد سس مایونز

  • پایه انواع سس ها: سس بی نظیر مایونز اگرچه در به همین صورت کاربرد زیادی دارد، اما به عنوان پایه بسکمک از سس ها هم استفاده می شود. مایونز در ترکیب با خیارشور و پیاز خرد شده سس تارتار را به وجود می آورد. در ترکیب با باترمیلک و پیاز سس مایونز به سس رانچ تبدیل می شود و در ترکیب با سس کچاپ، ترشی، ادویه و سبزیجات معطر به سس مشهور و پرطرفدار سس هزار جزیره تبدیل می شود.
  • مصارف زیبایی: اگر تا به حال فکر می کردید که مایونز را تنها به صورت خوراکی مصرف می کنند در ادامه با ما باشید. این سس خوشمزه به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد در انواع ترفندهای زیبایی پوست و مو هم استفاده می شود! مایونز نرم کننده ای عالی و طبیعی برای موها محسوب می شود و خشکی و شکنندگی موها را از بین می برد. زرده تخم مرغ، روغن گیاهی یا زیتون و سرکه ای که در این سس وجود دارند برای سلامت موها بسیار مفید هستند و موها را درخشان، نرم و سالم و بدون موخوره می کنند! سس مایونز همچنین برای سلامت پوست هم مفید است و به عنوان نرم کننده به ویژه برای پوست های خشک استفاده می شود. برای این منظور توصیه می شود کمی از مایونز را کمی داخل مایکروفر گرم کنید تا شل و روان بشود و بعد روی پوست بمالید. این سس به حذف سلول های مرده پوست کمک می کند و پوستی شاداب و سالم به شما تحویل می دهد. صد البته که اگر سس مایونز خانگی و دست ساز در اختیار داشته باشید تاثیر بهتری از این سس مشاهده خواهید کرد.
  • سس مایونز مملو از روغن است. در تهیه سس مایونز از مقادیر بسیار زیادی روغن استفاده می شود. اگر این روغن از روغن های غیرگیاهی یا مضر باشد در نتیجه برای سلامتی چندان مفید نیست. یک مایونز استاندارد دارای 40% روغن در ترکیباتش است. این روغن بیش از حد مورد نیاز بدن در روز است به همین دلیل مصرف زیاد و مداوم سس مایونز می تواند مشکلاتی مثل اضافه وزن و افزایش کلسترول را ناشی بشود.
  • سالانه 80 میلیون تخم مرغ برای تهیه سس مایونز مصرف می شود! مایونز یکی از محبوب ترین سس های جهان است و در سرتاسر جهان این سس در مقادیر زیاد تولید می شود. از آن جا که زرده تخم مرغ بخش اصلی ترکیبات این سس است سالیانه حدود 80 میلیون تخم مرغ برای تولید صنعتی مایونز تنها در ایالات متحده آمریکا مصرف می شوند. این رقم را اگر در مقیاس جهانی بخواهیم در نظر بگیریم به میلیارد می رسد. پس دفعه بعد که سس مایونز را با حرص و ولع می خورید به این فکر کنید که چند میلیون مرغ با زحمت تلاش کرده اند تا این تخم مرغ ها تولید بشود و در تهیه سس مایونز استفاده بشود!!!

منبع: slate.com

منبع: الی گشت
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 17396

به "تاریخچه سس مایونز؛ اختراعی که جهان را خوشمزه تر کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه سس مایونز؛ اختراعی که جهان را خوشمزه تر کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید