تبعات مصوبه هیأت مقررات زدایی برای اپتومتریست ها ، تعطیلی و بیکاری جامعه اپتومتری

به گزارش مجله وبلاگ فروش، عضو هیأت مدیره انجمن اپتومتری ایران گفت: تصمیم هیأت مقررات زدایی برای اپتومتریست ها، باعث بیکاری فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی و کارکنان مراکز اپتومتری میشود.

تبعات مصوبه هیأت مقررات زدایی برای اپتومتریست ها ، تعطیلی و بیکاری جامعه اپتومتری

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، ناصر صادقپور، با عنوان این مطلب که اپتومتریست ها با اخذ مجوز ها و پروانه های لازم از وزارت بهداشت و بر اساس قوانین و آیین نامه موسسات ساخت و فروش عینک طبی، در موسسه عینک طبی خود اقدام به خدمت رسانی به مردم می کنند، افزود: اخیراً هیأت مقررات زدایی یک بند را در بین یکی از مصوباتش آورده که در آن اپتومتریست ها را که پروانه کار خود را از وزارت بهداشت دریافت می کنند ملزم به طی مراحل دست و پا گیر و اضافی دریافت جواز کسب کرده است!

آخر برای یک حرفه چند مرتبه و از چند مرجع باید جواز کار گرفت؟ این چه نوع تسهیل و مقررات زدایی است؟!

این مصوبه در واقع یک نوع مانع تراشی در فرایند ارائه خدمت اپتومتریست ها به عنوان یک رشته وابسته پزشکی است که بر طبق قانون مجلس شورای اسلامی و آیین نامه های مربوطه جواز کار خود را مثل دیگر حرف پزشکی از مراجع ذیصلاح در وزارت بهداشت دریافت می دارند و با توجه به اینکه مشابه دیگر حرف پزشکی، اکثرا در ملک های غیر تجاری فعالیت دارند با این تعیین شرط و مانع تراشی! در بند د از مصوبات پنجاه و چهارمین نشست هیئت مقررات زدایی عملا به تعطیلی کشیده شده و نمی توانند خدمات خود را به مردم ارائه کنند.

وی ادامه داد:، اما برای ما جای سوال است که هیأتی که متشکل از ترکیبی عالی از وزارت خانه و سازمان های متعدد است و هدف اش تسهیل شرایط راه اندازی کسب و کار است چگونه تصمیمی میگیرد که موجب بیکاری بیش از چند هزار نفر میشود؟

اگر قرار است سازندگان و فروشندگان عینک طبی یعنی اپتومتریست ها برای ارائه خدمات خود جواز کسب بگیرند پس تکلیف سازندگان و فروشندگان دارو یعنی دکتر های داروخانه، سازندگان و فروشندگان دندان مصنوعی یعنی دندانسازان و دندانپزشکان، سازندگان و فروشندگان اندام مصنوعی یعنی کارشناسان ارتز و پروتز چه می شود؟ آیا آن ها نیاز به این مقررات زدایی ندارند؟

متأسفانه این یک مانع جدی است و کاملا منافات با ماهیت وجودی این هیات تخصصی دارد. اپتومتریست ها با گرفتن پروانه از سازمان نظام پزشکی و دریافت موافقت اصولی و سپس مجوز بهره برداری و مسئول فنی از مراجع ذیصلاح در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس آیین نامه موسسه عینک طبی صادره از وزارت مذکور و با عنایت به تبصره ذیل ماده 2 از قانون نظام صنفی و خارج از شمول بودن رشته اپتومتری از قانون نظام صنفی و با اتکا به قانون مجلس شورای اسلامی و آرا مختلف دیوان عدالت اداری، نیازی به گرفتن جواز کسب ندارند.

وی گفت: الان لازم است هم مسئولین مربوطه صدای ما را بشنوند و هم افکار عمومی، زیرا مسائل زیادی را این مصوبه برای اپتومتریست ها، نظام سلامت و خدمت رسانی به مردم ایجاد خواهد کرد.

صادقپور تاکید کرد: این بند، مقررات زدایی نکرده، بلکه مقرراتی را اضافه کرده و این مانعی جدی است بر سر راه اشتغال همکاران ما، به خصوص همکاران جوان و تازه فارغ التحصیل.

صادقپور افزود: راه اندازی یک دفتر کار اپتومتری در این زمان نیاز به صد ها میلیون تومان هزینه برای تجهیزات دارد و مسلماً یک ویزیت چند هزار تومانی حتی هزینه های اولیه همچون برق و... محل کار را هم تامین نمیکند طبیعتاً راهی جز تعطیلی دفاتر نیست.

بنا براین اگر قرار باشد این مصوبه عملیاتی شود ما باید منتظر بیکار شدن اپتومتریست ها و کارکنان موسسات عینک طبی تحت نظر ایشان باشیم و ما با اعتمادی که به شخص رییس جمهور محترم داریم، مطمئنیم که ایشان و مسئولین محترم امضا کننده، راضی به این امر نیستند.

وی گفت: تمام این ها در حالی است که صد ها هزار نفر در صنوف مختلف بدون داشتن هیچ نوع مجوزی مشغول کار هستند و نظام به واسطه کمک به اقتصاد خانواده ها به خصوص در این شرایط سخت اقتصادی با تسامح و تساهل، و البته به حق، از کنار آن میگذرد، اما فارغ التحصیلان اپتومتریست با دریافت چندین مجوز از وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی که گاهاً یک سال و اندی طول می کشد، باید مجدداً جواز کسب بگیرند!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 16972

به "تبعات مصوبه هیأت مقررات زدایی برای اپتومتریست ها ، تعطیلی و بیکاری جامعه اپتومتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات مصوبه هیأت مقررات زدایی برای اپتومتریست ها ، تعطیلی و بیکاری جامعه اپتومتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید