تولد صادق راهنمایی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، نمی دانم چطور است برخی اشخاص به اولین برخورد، جان در یک قالب می شوند، به قول عوام جور و اخت می آیند و یک بار معرفی کافی است تا یک دیگر را هیچ وقت فراموش نکنند. بخشی از داستان کوتاه دن ژوان کرج اثر صادق راهنمایی را خواندید. صادق راهنمایی، نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی بود. او را در کنار محمدعلی جمال زاده، بزرگ علوی و صادق چوبک، به عنوان یکی از پدران داستان نویسی نوین ایرانی می شناسند.

تولد صادق راهنمایی

زندگینامه صادق راهنمایی

صادق راهنمایی در 28 بهمن سال 1281 در تهران متولد شد. در ادامه زندگی اش برای تحصیل به بلژیک رفت اما به دلیل ذوق ادبی اش رشته مهندسی را ادامه نداد و سال بعد راهی فرانسه شد و تا سال 1308 در آنجا ماند. در همین سال ها بود که به قصد خودکشی خود را به رود سن انداخت اما ماهیگیری نجاتش داد. روایت این ماجرا را صادق راهنمایی بعدها با نام یادداشت های یک دیوانه در داستان زنده به گور نوشت. سال بعد از این ماجرا به تهران برگشت و به تالیف و نوشتن آثارش، که در فرانسه شروع نموده بود، ادامه داد. ضمناً نویسندگی، بر خلاف علاقه اش به کار دولتی نیز مشغول شد؛ ابتدا در بانک ملی و بعد در اداره اقتصاد و مدتی بعد در اداره موسیقی کشور. او در این سالها سفری هم به هند کرد و زبان فارسی میانه را آموخت. تا سال 1329 اتفاقات مختلفی برای این نویسنده افتاد تا در نهایت سفری بی بازگشت به فرانسه کرد. او در فرودین سال 1330 در پاریس، شیر گاز اتاقش را باز کرد و به زندگی خود خاتمه داد.

آثار صادق راهنمایی

از صادق راهنمایی آثار مختلفی به جا مانده که به طور کلی می توان آن ها را در پنج موضوع طبقه بندی کرد: داستان، ترجمه، تحقیق، نمایشنامه و سفرنامه. از داستان های معروف او می توان زنده به گور که نخستین مجموعه داستان اوست و بوف کور به عنوان مهمترین اثر هنری اش که معروفیت دنیای یافته را نام برد. اثر معروف سفرنامه صادق راهنمایی اصفهان نصف دنیا است که در چاپ های بعدی با نمایشنامه پروین دخترساسان یک جا به چاپ رسیده. روایت های مختلفی وجود دارد که می گویند صادق راهنمایی نوشته های دیگری نیز داشته که پیش از اقدام به خودکشی همه آن ها را سوزانده است.

در روز تولد صادق راهنمایی این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • یکی از آثار او را بخوانید.
  • درباره داستان زندگی او و دلیل خودکشی اش تحقیق کنید.
  • به نظرتان چه مواردی او را به نویسنده تاثیرگذار تبدیل نموده؟
منبع: دالاهو
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 21580

به "تولد صادق راهنمایی" امتیاز دهید

1 کاربر به "تولد صادق راهنمایی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد صادق راهنمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید