خاصیت های خاص شیر

به گزارش مجله وبلاگ فروش، انتخاب/شیر به عنوان یک ماده غذایی بسیار مفید بر اندام های مختلف بدن تاثیر مثبت داشته و سبب استحکام و سلامت آنها می گردد.

خاصیت های خاص شیر

شیر اولین ماده غذایی است که پس از تولد به شما معرفی می گردد و همچنان به عنوان تنها منبع تغذیه نوزاد برای ماه ها پس از زایمان به شمار می رود. با این حال، این وابستگی منحصر به فرد به شیر به عنوان منبع حیاتی تغذیه با عظیمتر شدن کودک تمایل به از بین رفتن دارد و به تدریج کودک قادر به گوارش غذاهای جامد می گردد.

با توجه به عظیمتر شدن نوزاد، شیر به تدریج صندلی خود را از دست می دهد و بنابراین آنها با کمتر نوشیدن شیر از مزایای سلامتی آن بهره کمتری خواهند برد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مزایای شیر فقط مختص شیرخواران نیست بلکه همچنان برای افراد در هر سنی ادامه دارد.

طبع شیر چیست؟

شیر 3 جزء دارد. جزء اول جزء آبی شیر بوده و طبیعتش سرد و تر است؛ جزء بعدی چربی شیر است که طبع گرم و خشک دارد و جزء سوم شیر، همان جزئی است که با آن پنیر تهیه می گردد و طبع آن سرد و خشک است.

طبع شیر گاو معتدل است

شیرهای کارخانه ای چون چربی شان گرفته شده سرد هستند و به افراد بلغمی یا دارای غلبه بلغم توصیه نمی گردد.

طبع شیر گاومیش و شیر شتر گرم است

شیر گوسفند، شیر غلیظی محسوب می گردد و طبعش معتدل است.

فواید نوشیدن شیر

1. سلامت پوست؛ شیر به حفظ پوستی لطیف، نرم و درخشان یاری می نماید. این به لطف ویتامین ها و مواد مغذی زیادی است که برای سلامتی پوست ضروری هستند. البته نمی گوییم که شما باید یک وان را با شیر پر کنید و در آن استراحت کنید، اما نوشیدن حداقل دو لیوان شیر در روز این مزیت را برای شما به ارمغان می آورد.

2. دندان های قوی؛ شیر بهترین منبع برای کلسیم است و دقیقاً همان چیزی است که دندان های شما احتیاج دارند. علاوه بر این، شیر به جلوگیری از حفره و پوسیدگی دندان یاری می نماید. کلسیم تنها با وجود ویتامین D جذب می گردد؛بنابراین مطمئن شوید که شیری را که می نوشید با ویتامین D غنی شده است.

3. استخوان های سالم؛ درست است که بچه ها برای افزایش سلامت استخوان ها، باید شیر بنوشند تا رشد مناسب را بهبود بخشند. عظیمسالان نیز می توانند با نوشیدن شیر استخوان هایشان را تقویت نمایند تا به پوکی استخوان مبتلا نشوند. البته دقت کنید که برای جذب کلسیم به ویتامین D احتیاج است تا کلسیم موجود در شیر سبب سلامت استخوان ها گردد.

4- رشد عضلات؛ شیر به دلیل پروتئین موجود در آن در بهبود رشد عضلات بسیار عالی است. بسیاری از ورزشکاران به دنبال تمرین، شیر می نوشند، زیرا این ماده مغذی اساسی باعث بهبودی بدن می گردد. به علاوه، شیر به جلوگیری از درد عضلات یاری می نماید و مایعات را که در طی فعالیت بدنی از بین رفته اند، دوباره تقویت می نماید.

5- کاهش وزن؛ مطالعات ثابت نموده است که زنانی که روزانه شیر می نوشند، نسبت به زنانی که شیر نمی نوشند، احتمال کاهش وزن بیشتری دارند. اگر به دنبال یک میان وعده سالم هستید، یک لیوان شیر بنوشید. همچنین توصیه می گردد که هنگام شام یا هنگام خوردن میوه، یک لیوان شیر میل کنید.

6. کاهش استرس؛ به لطف ویتامین ها و مواد معدنی زیادی که در شیر وجود دارد، شیر می تواند به عنوان یک مسکن استرس عمل کند. بعد از یک روز طولانی و سخت در محل کار، بنشینید و یک لیوان شیر گرم بنوشید. این به برطرف فشار عضلات و آرامش اعصاب یاری می نماید.

7. کاهش علائم قاعدگی زودرس؛بسیاری از خانمها از علائم قاعدگی زود رس رنج می برند. ثابت شده است که شیر باعث آرامش بدن و کاهش اثرات منفی زنان در چرخه قاعدگی می گردد.

8. تقویت نماینده انرژی؛ شیر برای بسیاری از موارد عالی است، اما آیا می دانید برای تقویت انرژی شما نیز عالی است؟ هنگامی که می خواهید سختی های روز را تحمل کنید و به کمی چاشنی احتیاج دارید، به نوشیدن یک لیوان شیر سرد بپردازید؛ با این کار دیگر احساس خستگی نمی کنید.

9. برطرف نماینده سوزش سر دل؛بعضی از غذاها اسیدی هستند و افراد را دچار سوزش سر دل می نمایند. یکی از ساده ترین و جالب ترین راه حل برای کاهش این درد، نوشیدن یک لیوان شیر است. احساس خنک نماینده و قوام غلیظ شیر به پوشاندن مری و پوشش معده یاری می نماید تا از سوزش سوزش قلب استفاده گردد.

10. مقابله با بیماری؛ طی چند دهه گذشته، محققان دریافته اند که شیر به جلوگیری از بسیاری از بیماری های مختلف یاری می نماید. این شامل توانایی آن در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر سکته مغزی است. علاوه بر این، شیر توانایی کاهش فراوری کلسترول توسط کبد شما را دارد و به بهبود بینایی یاری می نماید. بعضی از محققان معتقدند که شیر همچنین می تواند خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان را کاهش دهد. حالا که می دانید فواید نوشیدن شیر از آن چیزی که فکر می کنید، بیشتر است، ممکن است تعجب کنید که آیا مهم است که چه نوع نوشیدنی را داشته باشید؟ جواب کوتاه، خیر است.

شما می توانید شیر کم چربی، 2 درصد یا شیر چرب را انتخاب کنید. همه این مزایا را دارند؛دقیقاً با سطوح مختلف چربی و کالری.

11. مناسب برای بیماران دیابتی؛سطح قند خون را می توان با نوشیدن شیر در صبح کنترل کرد. مبتلایان به دیابت نوع 2 می توانند از این امر بهره مند شوند. اگر شیر با پروتئین بالا هنگام صبح روزانه در کنار غلات با کربوهیدرات بالا خورده گردد، هورمون های معده را آزاد می نماید که فرایند هضم را کند نموده و احساس سیر بودن را القا می نماید. این امر اطمینان حاصل می نماید که فرد غذای کمتری مصرف نموده؛ در نتیجه باعث حفظ قند خون و کمتر شدن خطر چاقی نیز می گردد.

12. کاهش ابتلا به آلرژی؛ شیر خام که شیر غیر پاستوریزه و غیر هموژنیزه است و توسط گاوهای روستایی که از خوردن گیاهان دشت تامین می گردد، به دست می آید و همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است. اما این شیر نسبت به تصور هر کسی، مزایای بیشتری دارد.

تحقیقات در این مورد نشان داده است که احتمال اینکه یک بیمار در اثر بیماری باکتریایی ناشی از شیر خام در بیمارستان بستری گردد، سه برابر کمتر از احتمال مرگ در سقوط هواپیما است. شیر حاوی مواد مغذی مانند پروبیوتیک ها، ویتامین D و ایمونوگلوبولین هاست که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید و به نوبه خود خطر ابتلا به آلرژی را کاهش می دهد.

13. عملکرد بهتر مغز؛ برای بچه ها، شیر باید یک منبع تغذیه اصلی باشد؛ زیرا منبع خوبی از ویتامین های B است که باعث می گردد مغز به خوبی عمل کند و چرخه های خواب و بیداری غیر فعال نماند.

14. بهبود سلامت قلب؛ اگرچه بیشتر کلسیم موجود در شیر را با تقویت استخوان ارتباط می دهیم، اما می تواند به کاهش بیماری های قلبی عروقی و کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی یاری کند. شیر همچنین دارای منیزیم و پتاسیم است که می تواند به کاهش فشار خون و افزایش جریان خون به اندام های حیاتی یاری کند؛ به همین علت باعث کاهش فشار روی قلب و همچنین سیستم قلبی و عروقی می گردد.

15. منبع عالی پروتئین؛ شیر منبع غنی پروتئین است و تنها یک فنجان شیر حاوی 8 گرم پروتئین است. پروتئین برای بسیاری از کارنمودهای حیاتی در بدن شما از جمله رشد و نمو، ترمیم سلولی و تنظیم سیستم ایمنی بدن ضروری است. شیر یک پروتئین کامل به حساب می آید؛ به این معنی که شامل 9 اسید آمینه ضروری برای عملکرد بدن در یک سطح بهینه است.

دو پروتئین اصلی وجود دارد که در شیر هست؛پروتئین کازئین و آب پنیر هر دو پروتئین باکیفیت محسوب می شوند. کازئین بیشتر پروتئین موجود در شیر گاو را تشکیل می دهد که شامل 70-80 درصد از کل پروتئین است.آب پنیر حدود 20 درصد آن را تشکیل می دهد.

16.افسردگی؛مقادیر کافی ویتامین D از فراوری سروتونین، هورمون مرتبط با خلق و خو، اشتها و خواب پشتیبانی می نماید.

17. التهاب؛ شیر اغلب به عنوان درمانی برای همه چیز از نقرس و ورم مفاصل گرفته تا ناراحتی تنفسی و سوختگی روی پوست توصیه می گردد. ترکیبی از پروتئین کامل حیوانی، اسیدهای چرب امگا 3 و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در شیر، آن را به یک ماده ضد التهابی باور نکردنی تبدیل می نماید.

18. بهبودی خواب مناسب؛ استرس یکی از دلایل اصلی کمبود خواب است. بسیاری از افراد در رختخواب خود دور می زنند و خوابیدن در هنگام استرس برای آنها بسیار سخت است.

شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است؛بنابراین با نوشیدن شیر احساس خواب آلودگی می کنید. نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خوابیدن می تواند به شما در خواب بهتر یاری کند. بدن این اسید آمینه را به انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین تبدیل می نماید و باعث خواب آلودگی شما می گردد.

19.تنظیم آب بدن؛ در کنار آب، شیر بهترین گزینه برای تامین انرژی بدن و مرطوب نگه داشتن بدن در طول روز است. نوشیدن شیر پس از ورزش به شما در سریع شدن آب رسانی یاری می نماید و الکترولیت هایی که در طول ورزش کاهش یافته اند دوباره پر می گردد.

20. بهبود سلامت مو؛ شیر دارای پروتئین، کلسیم و مواد معدنی مورد احتیاج برای رشد سریع مو است. شیر به عنوان یک مرطوب نماینده و نرم نماینده عالی عمل نموده و به ترمیم موهای خشک و آسیب دیده یاری می نماید.

21. کاهش خطر ابتلا به سرطان؛ مطالعات متعددی نشان می دهد که شیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در مردان و زنان کاهش دهد. مقادیر زیادی کلسیم، ویتامین D موجود در شیر دارای خواص ضد سرطان است. شیر همچنین خطر ابتلا به سرطان های روده عظیم، پستان و روده عظیم را کاهش می دهد.

22. انعطاف پوست و جلوگیری از پیری زودرس؛ اثر شیر در محافظت از پوست در برابر آفتاب و مرطوب نگه داشتن آن را می توان به اسیدهای آمینه موجود در آن نسبت داد. علاوه بر این، محتوای ویتامین A شیر دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به عنوان یک ماده پاک نماینده رادیکال آزاد عمل می نماید و به دلیل استرس، اکسیداتیو به جلوگیری از پیری زودرس پوست یاری می نماید.

به علاوه، اسید لاکتیک موجود در شیر به عنوان یک ماده لایه بردار طبیعی عمل می نماید و به از بین بردن سلول های مرده پوست و سایر مواد به جامانده که به پوست سست و مشکلاتی مانند آکنه منجر می گردد، یاری می نماید.

بهترین شیر برای زنان باردار، شیر طبیعی است که هیچ مواد افزودنی شیمیایی یا مواد نگهدارنده شیمیایی نداشته باشد

23. خواص شیر برای خانم های باردار؛ مصرف 2 لیوان شیر در روز (یک لیوان در هنگام صبح و یک لیوان در هنگام شب) برای زنان باردار لازم و مفید است. بهترین شیر برای زنان باردار، شیر طبیعی است که هیچ مواد افزودنی شیمیایی یا مواد نگهدارنده شیمیایی نداشته باشد. شیر تازه گاو در این میان در اولویت قرار گرفته است.

بچه های که مادران آنها در بارداری شیر مصرف نموده اند قد بلندتری دارند و بهتر رشد می نمایند. اگر در طول بارداری به طور منظم شیر مصرف کنید، کودک شما در عظیمسالی به پوکی استخوان مبتلا نخواهد شد؛همچنین احتمال نرمی استخوان در نوزادان را کاهش می دهد؛ چون شیر غنی از ویتامین D است.

عوارض شیر؛ نگرانی ها و احتیاط ها

عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که در آن فرد فاقد آنزیم لاکتاز است؛ این موضوع برای هضم مناسب قند موجود در شیر برای تجزیه آن ضروری است. بدن بعضی از افرادکه به اندازه کافی لاکتاز فراوری نمی نمایند، نمی توانند لاکتوز را فراتر از دوران شیرخوارگی تحمل نمایند.

عدم تحمل لاکتوز می تواند منجر به نفخ شکم یا اسهال هنگام مصرف شیر و فرآورده های شیر گردد. اثرات منفی عدم تحمل لاکتوز بر دستگاه گوارش ممکن است جذب مواد مغذی از سایر غذاها را به خطر اندازد.

حساسیت به شیر با عدم تحمل لاکتوز متفاوت است.این ویژگی به یک واکنش ایمنی غیر طبیعی اشاره دارد که در آن سیستم ایمنی بدن یک آنتی بادی آلرژیک به نام آنتی بادی ایمونوگلوبولین فراوری می نماید.

حساسیت به شیر گاو می تواند باعث علائمی مانند خس خس سینه و آسم، اسهال، استفراغ و واکنش دستگاه گوارش گردد. سایر واکنش ها شامل اگزما، ورم خارش و التهاب در بینی است. در موارد شدید، می تواند منجر به خونریزی و ذات الریه گردد.می نماید

مصرف بیش از حد پتاسیم یا فسفر که هر دو در شیر به مقدار زیاد وجود دارد، می تواند به کسانی که کلیه های آنها کاملاً عملکردی ندارند آسیب بزنند. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی یا فسفر را از خون خارج نمایند، می تواند کشنده باشد.

حساسیت به شیر گاو می تواند باعث علائمی مانند خس خس سینه و آسم، اسهال، استفراغ و واکنش دستگاه گوارش گردد؛ سایر واکنش ها شامل اگزما، ورم خارش و التهاب در بینی است

مصرف بیش از حد کلسیم به تنهایی در مصرف مواد غذایی نادر است، اما می تواند عوارض جانبی ناخواسته مانند یبوست، سنگ کلیه یا نارسایی کلیه ایجاد کند. این عوارض ممکن است در هنگام مصرف مکمل های کلسیم به وجود آید.

کلسیم اضافی همچنین ممکن است خطر رسوب کلسیم در شریانها را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش دهد؛به خصوص هنگامی که مصرف منیزیم کم باشد.

چه شیری بخوریم؟

حیواناتی که زمان حاملگی شان به مدت زمان حاملگی انسان نزدیک تر است شیر مناسب تری فراوری می نمایند؛بنابراین شیر گاو و گاومیش برای نوشیدن مناسب هستند و طبع معتدل دارند و نوشیدن آن به افراد سوداوی و بلغمی پیشنهاد می گردد. افرادی که طبع شان گرم است می توانند شیر شان را با شکر یا قند شیرین نمایند، اما افرادی که طبع شان سرد بهتر است شیر را با عسل، پودر زنجبیل یا خرما بخورند.

بهترین زمان برای نوشیدن شیر چیست؟

از هر زمانی برای نوشیدن شیر به خصوص قبل از خواب بهره ببرید. بهترین حالت نوشیدن شیر به صورت گرم است؛زیرا شیر سرد برای کسانی که دستگاه گوارش و معده شان سرد شده ایجاد دل درد و نفخ می نماید.

برای به دست آوردن بهترین فواید مغذی شیر، از مصرف یک وعده غذایی غنی از آهن خودداری کنید؛زیرا مانع از جذب آهن می گردد.

معمولا، سموم بدون این که متوجه شویم از محیط یا غذاهای ناسالم وارد بدن می شوند. نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر، خنثی کردن سموم بدن است؛سمومی که وارد بدن می شوند بسیار خطرناک هستند؛ زیرا می توانند سلامتی را مختل نمایند؛ بنابراین برای از بین بردن سموم می توانید هر روز شیر بنوشید.

منبع: همگردی
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10526

به "خاصیت های خاص شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصیت های خاص شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید