خبرنگاران توصیه هایی به بیماران هموفیلی برای تزریق واکسن کرونا

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران- خبرنگاران- عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران گفت: بیماران هموفیلی بیشتر از مردم عادی در خطر ابتلا به بیماری کرونا نیستند، اما از آن جا که واکسن کرونا عضلانی تزریق می گردد به بیماران هموفیلی و دیگر مبتلایان به انواع بیماری ها خونریزی دهنده ارثی توصیه می گردد از تزریق های عضلانی پرهیز نمایند.

خبرنگاران توصیه هایی به بیماران هموفیلی برای تزریق واکسن کرونا

احمد قویدل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران اضافه نمود: کرونا بیماری همه گیر، کشنده و سرعت انتشار بسیاری دارد. پیشگیری، راه مهار این بیماری همه گیر است. استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و دیگر توصیه های بهداشتی و تخصصی کلیدی ترین روش پیشگیری است. واکسن نیز صندلی رفیعی در پیشگیری دارد و رنهایت ریشه کنی بیماری ها دارد. دانش بشر با سرعت برای مهار این بیماری در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: هر نوع واکسنی با تاییدیه اضطراری بین المللی و بدون معطلی می تواند از مرگ و میر هزاران انسان جلوگیری کند و البته ممکن است چون کلیه مراحل تاییدیه طی ننموده اس مخاطراتی هم برای افراد بسیار کمی هم داشته باشد. واکسن از نوع (ویروس ضعیف شده) راه جدیدی برای کنترل بیماری های واگیر نیست. قدمت آن به کشف لویی پاستور دانشمند معروف جهان باز می گردد. بسیاری از کشور های جهان با تکنولوژی ساخت واکسن آشنا هستند. البته فراوری واکسن با روش های جدید نیز در جهان جاری و برای خود اعتباری کسب نموده است.

قویدل اضافه نمود: تامین واکسن یک مطالبه مدنی و بر حق مردم ایران است. لحظه ای به پزشک، پرستار، کادر درمان و کارکنان خدمات بیمارستانها بیاندیشیم که بی سلاح باید مقابل موج چهارم کرونا که کشنده تر و دارای شیوع شدت بالا تر است بایستند. خوشبختانه وزارت بهداشت خبرهای امیدوار نماینده ای در رابطه با وارد کردن واکسن داده است و از سوی دیگر فراوری داخلی نیز در حال طی کردن فرآیندهای کار آزمایی بالینی است.

وی گفت: بیمارانی که درصد بیماری آن ها بیش از 10 درصد است نیازی به تزریق فرآوده های خونی قبل از تزریق واکسن نداشته و در معرض مخاطره خونریزی قرار ندارند. برای تزریق واکسن از کوچکترین سوزن (25 تای 27) استفاده گردد. از انجاکه در اکثریت موارد ممکن است سوزن واکسن ها قابل تعویض نباشد. ایجاد فشار ده دقیقه ای به محل تزریق توصیه شده است.

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران گفت: بیماران هموفیلی که درصد بیماری آنها بالای ده درصد است نیازی به تزریق فرآوده های خونی قبل از تزریق واکسن ندارند و در معرض مخاطره خونریزی قرار ندارند. محل تزریق بین 2 تا 4 ساعت توسط بیمارکنتزل گردد و اطمینان پیداکند، دچار هماتوم (ورم ناشی از خونریزی) تاخیری نشده باشد. در صورت هماتوم بیمارحتما به مرکز درمانی مراجعه کند.

قویدل اضافه نمود: هر گونه واکنش های آلرژیک (حساسیت) باید جدی گرفته گردد در صورت بروز تب، خارش پوست و تنگی نفس بیمار باید فورا به مرکز درمان مراجعه کند. بیمارانی که از فاکتور های با نیمه عمر بالا استفاده می نمایند (بیماران ایرانی دسترسی به این نوع دارو ها ندارند) باید برای انتخاب نوع واکسن با پزشک مشورت نموده و بیماران هموفیلی شدید و متوسط حتما باید قبل از تزریق واکسن فرآورده خونی تزریق نمایند.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به بیماری ون ویلبراند تیپ یک و دو باید قبل از تزریق داروی ترانسامین مصرف نمایند. بیماران مبتلا به بیماری ون ویلیراند تیپ سه باید قبل از تزریق واکسن فرآورده خونی مصرف نموده و بیماران مصرف نماینده داروی ایزیسیزوماب (هملیبرا - در ایران در دسترس بیماران نیست) نیازی به تزریق دارو برای واکسن زدن ندارند. بیمارانی که به دلایلی از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می نمایند، باید قبل از تزریق واکسن با انجام آزمایش مشخص سطح پروترومبین طی 72 ساعت قبل از تزریق از وجود نسبت نرمال بین المللی (INR) پزشک خود را از نتایج ثابت و در محدوده شرایط درمانی مطمئن و بعد واکسن را عضلانی تزریق نمایند.

قویدل اضافه نمود: فدراسیون جهانی هموفیلی توصیه نموده از آنجا که سازمان ناظر داروها و محصولات بهداشتی انگلیس و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا تاکید نموده اند که افرادی که سابقه واکنش های آلرژیک (حساسیت ها) دارند در استفاده از واکسن Pfizer / BioNTech احتیاط نمایند. این فدراسیون هم از بیماران هموفیلی می خواهد که در صورت داشتن چنین شرایطی با احتیاط بسیار از این دو واکسن استفاده نمایند.

وی در ادامه اضافه نمود سوابق تاریخی نشان داده است که بیماری های همه گیر در جهان با دسترسی مردم با درآمد کم به واکسن کنترل می گردد. مدیر کل بهداشت جهانی هم توجه جهانیان را به این حقیقت جلب نموده و اظهار امیدواری نموده است دسترسی به واکسن در جهان عادلانه گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9925

به "خبرنگاران توصیه هایی به بیماران هموفیلی برای تزریق واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توصیه هایی به بیماران هموفیلی برای تزریق واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید