خودنمایی یکی از علل تغییر گفتار نسل امروز

به گزارش مجله وبلاگ فروش، یک مدرس دانشگاه ارتباط گفت: ارتباط برقرارکردن نسل کنونی با هم نسبت به نسل های قبل متفاوت است و شاید بتوان یکی از دلایل آن را نیل به خودنمایی در نوع گویش و بیان الفاظ برای بیان کردن خود در بین همسالانشان بیان کرد.

خودنمایی یکی از علل تغییر گفتار نسل امروز

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، منیرسادات هُژبر، مدرس ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی که از دبیران بازنشسته آموزش وپرورش و دبیر انجمن شعرخوانی گلبانگ شعر فارسی با اشاره به دغدغه های موجود در حوزه زبان و ادبیات فارسی اظهار کرد: نسل نوجوان و جوان امروز به دنبال ایجاز و خلاصه کردن هستند و شاید یکی از دلایل آن عدم پایبندی به اصول صحیح فارسی گویی و فارسی نویسی و نداشتن دغدغه نسبت این موضوع است.

وی اضافه کرد: ارتباط برقرار کردن نسل کنونی با هم نسبت به نسل های قبل متفاوت است و شاید بتوان یکی از دلایل آن را نیل به خودنمایی در نوع گویش و بیان الفاظ برای عنوان نمودن خود در بین همسالانشان عنوان نمود.

هژبر با انتقاد از بی مسئولیتی های متولیان تعلیم و تربیت از والدین گرفته تا معلمان و اساتید در حوزه حفظ زبان و ادبیات فارسی در بین نسل امروز توضیح داد: کتاب هایی مثل شاهنامه، دیوان حافظ، کلیله ودمنه، بوستان و گلستان سعدی که شاهکار ادبیات ماست و موجب تقویت بسترهای ارتباطی ما با زبان فارسی می گردد متأسفانه در بین نسل امروز بیگانه است و آنها شناختی نسبت به آن ندارند.

وی ادامه داد: کمترین تبلیغ برای این گونه از کتاب های فاخر حوزه ادبیات در جامعه صورت نمی گیرد و در مدارس و دانشگاه ها نیز بستری برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با ادبیات فارسی نیست و نسل نوجوان و جوان تنها محدود به همان کتب درسی می شوند.

این فعال حوزه ادبیات فارسی با بیان این که هجمه های فرهنگی غرب یکی از دلایل کم توجهی نسل امروز به زبان فارسی است، تأکید کرد: رسانه های جمعی و متولیان زبان و ادبیات فارسی، معلمان و مسئولان در آموزش وپرورش، دانشگاه ها دیگر نهادهای تعلیم و تربیت باید جدی تر و مسئولانه تر به این موضوع پرداخته و درصدد پیدا کردن راه کارهایی برای سوق دادن نوجوانان و جوانان به سمت حفظ زبان و ادبیات فارسی باشند.

وی مطرح نمود: ایجاز مُخِل و اطناب موجز اجرا شده در گفتمان نسل امروز به عمد اتفاق نمی افتد و آگاهانه نیست بلکه ناشی از عدم شناخت و معرفت نسبت به زبان فارسی از یک سو و تنوع طلبی جوانان و تمایلشان به سمت استفاده از کلمات جدید از سوی دیگر است.

  • زبان فارسی هویت ماست

این استاد دانشگاه با تأکید بر این که زبان فارسی هویت ماست، گفت: سطح مطالعه کتاب در بین نسل کنونی بسیار تنزل یافته و تمام فعالیت های آنها محدود به فضای مجازی می گردد.

هژبر بیان نمود: متأسفانه با عدم موضع درست متولیان تربیت از جمله مدرسان، اساتید، دبیران و کنترل ضعیف والدین، این فرهنگ در حال گسترش است و می تواند ضربات جدی را به پیکره زبان و ادبیات فارسی وارد کند.

وی با انتقاد از اشتباهات فاحش مجریان تلویزیون و به کار بردن الفاظ بیگانه توسط آنها و حتی مسئولان فرهنگی اضافه کرد: در حال حاضر قدمی برای این که نوجوانان و جوانان ما بدانند چه زبان فاخری داریم برداشته نمی گردد و یا اگر اقداماتی انجام می گردد بسیار ناچیز است این در حالی است که زبان فارسی یکی از منابع معتبر و برجسته در دنیا است.

  • مسئولان حمایتی از محافل ادبی ندارند

دبیر انجمن شعرخوانی گلبانگ شعر فارسی در قزوین در بخش دیگری از سخنان خود در شرح فعالیت های این انجمن مطرح نمود: انجمن شعرخوانی گلبانگ شعر فارسی از حدود شش سال پیش فعالیت خود را در قزوین شروع کرد و بانوانی از جامعه فرهیختگان و دانشگاهیان و حتی بانوان خانه دار در آن حضور مستمر دارند و هفته یک بار محفلی برای شعرخوانی در سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین برگزار می گردد.

وی با بیان این که خوانش اشعار شاعران بزرگ در گویش و گفتمان افراد و استفاده کردن آنها از الفاظ و تعابیر و اشعار در گفتار روزانه شان مؤثر است، یادآور شد: بسیار خوب است این گونه محافل ادبی در جامعه تبلیغ گردد که نسل امروز به این سمت گرایش پیدا کند تا شاید از این بستر بتوان جلوی آفات و صدمات بی توجهی به ادبیات فاخر کشورمان را گرفت.

این کارشناس حوزه زبان و ادبیات فارسی در سرانجام اظهار داشت: متأسفانه حمایتی از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی ازاین گونه محافل ادبی و فرهنگی صورت نمی گیرد و حتی مسئولان درصدد دریافت این محفل کوچک از ما هستند که این نشان دهنده عدم توجه آنها به این بسترهای حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 792

به "خودنمایی یکی از علل تغییر گفتار نسل امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودنمایی یکی از علل تغییر گفتار نسل امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید