در عکاسی نجومی تنظیمات دوربینمان باید چطور باشد؟!

به گزارش مجله وبلاگ فروش، عکاسی نجومی شامل دسته بندی های مختلفی از جمله عکاسی خطی یا عکاسی از رد ستاره ها و غیره می گردد که هر کدام برای خود تنظیماتی خاص می طلبد.

در عکاسی نجومی تنظیمات دوربینمان باید چطور باشد؟!

به گزارش خبرنگار ، عکاسی نجومی و ثبت تصاویری زیبا و حاوی اطلاعاتی مفید پیرامون آسمان و جزئیات آن که بتواند هم جنبه علمی داشته باشد و هم زیبایی و از طرفی نیز تمام نکات یک عکاسی حرفه ای نجومی را در خود جای دهد، کار ساده ای نیست و احتیاجمند رعایت اصول و شرایط و تنظیماتی برای دوربین است. عکس های نجومی علمی، همان طور که از نام آن ها پیداست، عکس هایی محسوب می شوند که به عنوان یک ثبت علمی حاوی اطلاعاتی مستند و مستدل بوده و بنا به تعریف این عکس های هنری تنها دارای زیبایی بصری هستند و از این رو عکاسی نجومی را به طور کلی می توان به دو دستهٔ علمی و هنری تقسیم کرد.

بحث ها و چالش های بسیاری دربارهٔ مرز عکس های نجومی علمی و غیر علمی به خصوص در ایران، مطرح شده است ، چرا اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم مرز روشنی بین عکس های علمی و هنری نیست و شاید دلیل آن هم این موضوع باشد که هیچ عکس و ثبتی از آسمان وجود ندارد که تنها چشم نواز باشد و کاربردی علمی یا حداقل آموزشی نداشته باشد و صرف نظر از این دسته بندی کلی، دسته بندی دیگری در عکاسی نجومی به چشم می خورد که شامل موارد زیر است:

  • عکاسی خطی یا عکاسی از رد ستاره ها
  • عکاسی نقطه ای از ستاره ها
  • عکاسی از اعماق آسمان
  • عکاسی از اجرام متحرک
  • عکاسی از ابر کهکشان راه شیری

مواردی که باید پیش از آغاز عکاسی نجومی آن ها را در نظر بگیرید!

عکاسی در تاریکی تقریبا کامل به این معنی است که شما باید دوربینتان را بر روی مد دستی تنظیم کنید. با این حال، برخلاف سایر تکنیک های عکاسی در شب، برای دریافت تصاویر پیروز از ستاره ها شما نمی توانید از نوردهی های واقعا طولانی بهره ببرید، زیرا این کار سبب حرکت ستاره ها خواهد شد که در تصویر نهایی شما به صورت دنباله یا رد ستاره ها ثبت می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، شما باید ایزو را بر روی یک مقدار بالا مانند 3200، سرعت شاتر را در حدود 5 ثانیه و دیافراگم را به بازترین مقدار موجود بر روی لنز خود تنظیم کنید. در حالت ایده آل این مقدار باید یک دیافراگم خیلی باز مانند f/2.8 یا f/4 باشد.

شما همچنین باید حالت فوکوس دستی را تنظیم کنید، چون استفاده از فوکوس اتوماتیک برای عکاسی از ستاره ها غیرممکن است. البته، در زمانعکاسی از ستاره ها آنقدر تاریک است که حتی استفاده از فوکوس دستی نیز می تواند مشکل باشد، بنابراین بهترین راهکار از قبل تنظیم کردن فوکوس روی بی نهایت است. اگر شما از یک لنز زوم استفاده می کنید، باید زوم را نیز بر روی مناسب ترین تنظیمات آن قرار دهید، معمولا یک فاصله کانونی کم مانند 18 میلیمتر.

سپس دوربین خود را رو به یک سوژه دور گرفته و با دقت فوکوس کنید. البته، برای جلوگیری از حرکت آن می توانید از یک تکه چسب برای دقیق نگه داشتن فوکوس در این موقعیت بهره ببرید. برای به حداقل رساندن نویز در تصاویر خود، شما باید فرمت فایل RAW را انتخاب کنید، و همچنین مُد کاهش دهنده نویز در نوردهی طولانی (long exposure noise reduction) را در منوی تنظیمات دوربین روشن کنید.

تنظیماتی که در روز عکاسی باید تغییر دهید

هنگام عکاسی از ستاره ها چالش های زیادی بر سر راهتان وجود دارند، اما فوکوس کردن در تاریکی کامل یکی از سخت ترین آنهاست. شما با از پیش تنظیم کردن فوکوس، دیگر نباید احتیاجی به تغییر آن داشته باشید، اما اگر مجبور به تغییر زوم هستید، یا تنظیمات فوکوس تغییر نموده است، آنگاه شما باید لنز خود را بر روی یک فاصله دور فوکوس کنید. نمای زنده (live view) را روشن کنید و درخشان ترین چیزی (شیء) که می توانید در آسمان ببینید را پیدا کنید. سپس می توانید با استفاده از دکمه بزرگنمایی در پشت دوربین بر روی تصویر نمای زنده زوم کنید (نه زوم روی لنز بلکه بزرگنمایی تصویر) و فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید.

هرچند حتی هنگام استفاده از این روش نیز فوکوس دقیق می تواند به وقت و تمرین زیادی احتیاج داشته باشد و اگر به چشمان خود وقت زیادی بدهید تا به تاریکی عادت نمایند، می توانید کل این پروسه را ساده تر کنید. برای این منظور، شما باید حداقل 10 تا 20 دقیقه بدون نگاه کردن به هرگونه نور روشن، استفاده از چراغ قوه یا حتی فعال کردن صفحه نمایش پشتی بر روی DSLR خود، در محل حضور داشته باشید. هنگامی که فوکوس کردید، باید با استفاده از تنظیماتی که از قبل تنظیم نموده اید، یک عکس آزمایشی بگیرید، و سپس نوردهی را چک کنید. نتایج باید کاملا تاریک به نظر برسند، با جزئیات کمی در پیش زمینه، اما مطمئن شوید که ستاره ها به وضوح قابل مشاهده هستند.

اگر عکس آزمایشی شما بسیار روشن است، می توانید از یک سرعت شاتر سریع تر مانند 2 ثانیه بهره ببرید و اگر خیلی تاریک است، باید به جای استفاده از یک سرعت شاتر طولانی تر، ایزو را بالا ببرید، تا از ثبت حرکت ستاره ها جلوگیری کنید.

تنظیمات معمول دوربین برای عکاسی از ستاره ها

  • فرمت فایل: RAW
  • مُد نوردهی: دستی (manual)
  • دیافراگم: f/2.8
  • ایزو: 3200
  • سرعت شاتر: 5 ثانیه
  • مُد فوکوس: دستی
  • Drive mode: تک عکس (Single shot)
  • تراز سفیدی: تنگستن (Tungsten)

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 902

به "در عکاسی نجومی تنظیمات دوربینمان باید چطور باشد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در عکاسی نجومی تنظیمات دوربینمان باید چطور باشد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید